Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235  (läst 3879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sakfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har en Nibe fighter 1235 som är kanske 8 år gammal. Exakt vet jag inte då jag köpte huset för 3 år sedan.

Jag kan inte ändra framledningstemperatur. Även om jag vrider på reglaget för att höja värmekurvan så ändras inte framledningstemperaturen, den står still på 15 grader. Det brukar ju vara mellan 25-30 grader där typ. Kallt i huset. Varmvattentemperaturen är 58 grader i nuläget. Just nu kör jag även tvångsuppvärmning på vad jag förstår det som det vatten som går ut till radiatorerna. Någon som har koll på vad det kan vara? Typ någon sensor någonstans eller liknande?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2014, 19:18:49 »
Kan det vara så att vp står i sommarläge det bör gå att se vilken utetemp vp tror det är och om den stämmer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sakfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2014, 19:24:41 »
Den står på sommar(auto). När jag går in i meny 4 så står det utetemperatur 43,9 grader C. Då är det förmodligen inte så konstigt att den endast vill putta in 15 gradigt vatten i radiatorerna. Ser inte ut som att den sensorn funkar riktigt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2014, 19:30:20 »
Skriva upp dosan och kolla så det är ok kontakt där har du inne givare kan du prova skifta dom på 1245 är dom lika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sakfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2014, 20:08:18 »
Jag har tyvärr ingen aning vart dessa delar sitter. Hur ser dosan ut? Finns det något ställe den brukar sitta på? Är grön inom detta :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2014, 20:11:10 »
Med dosa menade jag utegivaren och den brukar sitta på norra väggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sakfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2014, 20:23:53 »
Found it. Skruvade upp å kollade. Verkar som ett par trådar inte satt i. Tror inte jag drog ut dem :) Det står samma temperatur som tidigare i meny 4, utetemperatur iaf. Men vet inte vilka hål de 2 trådarna ska sitta i.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2014, 20:28:35 »
Utan att veta tror jag att det är endast 2 st trådar som används men dom kan ha dragit 4 trådig kabel ändå. Vet inte hur det är på Nibe men på vissa märken har jag för mig att vp tror det är 0 grader ute om givaren kopplas bort helt kan vara värt att prova tills du köpt en ny.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sakfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2014, 20:31:20 »
Utan att veta tror jag att det är endast 2 st trådar som används men dom kan ha dragit 4 trådig kabel ändå. Vet inte hur det är på Nibe men på vissa märken har jag för mig att vp tror det är 0 grader ute om givaren kopplas bort helt kan vara värt att prova tills du köpt en ny.


Någon annan som vet om detta funkar på Nibe kanske? Stort tack för hjälpen så länge!

Utloggad sakfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2014, 20:43:58 »

Någon annan som vet om detta funkar på Nibe kanske? Stort tack för hjälpen så länge!

Pratade med en elektriker och han sa att det inte funkar så då utegivaren är ett motstånd.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Framledningstemperatur hängt sig - Nibe fighter 1235
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2014, 21:37:04 »
Pratade med en elektriker och han sa att det inte funkar så då utegivaren är ett motstånd.

Precis, det är ett motstånd vars resistans varierar med temperaturen. Men har du provat koppla bort det? VP känner ju av att givaren inte finns där, mycket troligt att Smurfen har rätt ang 0 °C varpå VP iaf kommer ge värme till raddarna. En högst trolig fallbacklösning för VP i händelse av givare-haveri.

Har du en innegivare gör du återigen som Smurfen säger, dvs du monterar innegivaren ute. Det är "samma" givare.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!