Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad välja? Luft-vatten eller jordvärme?  (läst 1786 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ocksÃ¥ värmepump!
Vad välja? Luft-vatten eller jordvärme?
« skrivet: 06 mars 2006, 12:48:13 »
Hej!

Bor i ett relativt stort hus (ca 199m2) byggt 1927, men renoverat och tilläggsisolerat på 70-80 talet. Huset ligger på västkusten i södra delen av landet. Har en stor tomt (1609 m2). Eldar idag med ved och gör av med ca 40m3 + el ca 16000 kWh (inkl. hushållsel) Problemet är att pannan sjunger på sista versen och att vi ej har tid att vedelda hela tiden vilket gör att vi antingen fryser när vi kommer hem eller förbrukar tonvis med el. Har också en gammal kakelugn i huset som ej används idag men som jag hoppas få igång (troligen stopp i en kanal).

Har börjat titta pÃ¥ Värmepumpar och funderar pÃ¥ vilket märke man ska välja? Ska det vara luft-vatten eller jordvärme? Vad är en rimlig kostnad för hela installationen? Hur mycket el förbrukar en sÃ¥n pÃ¥ ett Ã¥r (naturligtvis svÃ¥rt att uppskatta men pÃ¥ ett ungefär)?   Tack sÃ¥ länge   ???
Nybörjare

Hus på 190 m2, ganska bra isolerat, i södra Sverige. Tidigare Vedeldare i kombination med el, förbrukning ca 16000 kWh (inkl hh el) samt ca 40 m3 ved (ostaplad). Frös många morgnar, nu är en Thermia Diplomat Optimum 10 med ytjordvärme (500m)igång.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Vad välja? Luft-vatten eller jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2006, 12:52:55 »
Vad har du för framledningstemp vid -20 ºC? Har du plats att gräva ner 2x300 m slang på tomten eller måste du borra? Går det mycket vv typ stort badkar flera tonårsdöttrar *roflmao* ? Har du ackumulatortank hur stor?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Mr C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ocksÃ¥ värmepump!
SV: Vad välja? Luft-vatten eller jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2006, 23:06:31 »
Vet inte vad framledningstemperaturen är, hur tar man reda på den? Plats finns att gräva ner slang, vi är två vuxna med normalstort badkar samt dusch. Har en ackumulatortank på ca 500 liter.
Nybörjare

Hus på 190 m2, ganska bra isolerat, i södra Sverige. Tidigare Vedeldare i kombination med el, förbrukning ca 16000 kWh (inkl hh el) samt ca 40 m3 ved (ostaplad). Frös många morgnar, nu är en Thermia Diplomat Optimum 10 med ytjordvärme (500m)igång.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad välja? Luft-vatten eller jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2006, 00:44:52 »
Vad har du för temperatur på elementvattnet när det lämnar ackumulatortanken?
Hur låg temperatur klarar ditt system av en normal vinterdag utan att det blir kallt inne.
Vad har du för typ av radiatorer?

Ju lägre temperatur desto efektivare med värmepump.

Har du plats för jordslinga så skulle jag ta jordvärme men alla tänker ju olika.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad välja? Luft-vatten eller jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2006, 09:53:29 »
Om jag räknar på ca 1300 kWh/m3 ved och 70% verkningsgrad så blir det ca 36000 kWh/år i vedeldning.

Har du riktiga sektionsradiatorer av 1920-talsmodell eller har nån klåfingrig VVS-are bytt ut dessa mot vattensnåla platta radiatorer?

Med sektionsradiatorer är läget väldigt bra för värmepump och det relativt höga energibehovet skulle jag rekommendera jordvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!