Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimum G2 og tillsatselementer - 230 Volt?  (läst 2023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Optimum G2 og tillsatselementer - 230 Volt?
« skrivet: 28 november 2008, 12:27:10 »
Hej, jag er i planeringsfasen for å skifte ut vår gamle oljepanne (från runt 1955 iflg. mina svärföreldrar) till en Optimum G2 og samtidig bygge om till lågtemp-radiatorer. De gamle radiatorene er placerat mot innerväggar og bidrar, i tillegg till att de tar enorm plats, till kulderas ved ytvegg

VÃ¥rt hus ligger i Oslo og vi har 230 volt IT- strømsystem, vilket innebærer att jag mÃ¥ ha en transformator (230V IT/ 400V TN) for Ã¥ kunna driva selve varmepumpen.  Ju större en transformator mÃ¥ste dimmensjoneres, ju dyrare blir den. Mina frÃ¥gor er därför:

Er tillsatselementene normalt koplet i Y (stjärne) sÃ¥ de kan koples om i D (trekant) og benyttes direkt pÃ¥ 230 Volt? I sÃ¥ fall vill jag bara behøve Ã¥ dimmensjonere transformator for varmepumpens  max last, og slippa Ã¥ betala masse extra for Ã¥ kunna ta spisslast nÃ¥gra fÃ¥ gÃ¥nger i Ã¥ret.

Er det möjligt og/eller förnuftig å dimmensjonere å drifta anlegget utan tillsatselementer eller benytte ett 9 kW element på 230 Volt og få 5,2 KW tillsatsvarme?

Beste hilsener

Kim

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Optimum G2 og tillsatselementer - 230 Volt?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2008, 13:27:07 »
Har inte Thermia en version av pumpen med 230V matning som fungerar i Norge?
Hur är det i Norge, är det 230V trefas överallt?

Det känns lite onödigt att köpa en transformator.
IVT verkar ha 230V modeller i alla fall.
http://www.ivt-naturvarme.no/download.asp?fn=ivt_dinnya_no.pdf&pt=files_no
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Optimum G2 og tillsatselementer - 230 Volt?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2008, 16:09:18 »
Takk for svar. Jag är som sagt i planeringsfasen og kikker litt rundt. Var litt facinerad avOptimmum G2s hastighetsregulering, og vi kommer nogså til at behöva god tillgång på varntvatten da vi har 4 barn som etterhvert troligen kommer at dusha varje morgon i tilläg til oss två vuksna, så i tillägg til at vara økonomisk på uppvämning bør pumpen vi väljer også vara god på varmvattenprodukion.

400 V TN system tas alt mer i bruk i Norge  nu. Tidligare var det endast 230 V IT i bolighus.

Ved eftertanke ser jag at det inte er tilrådligt at ha varmepump med varmvatten utan El-element för legionella funktion.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Optimum G2 og tillsatselementer - 230 Volt?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2008, 09:22:20 »
Under samtidig värmedrift kan varmvattentemperaturen nå över 80 grader och då är det inte många legionellabakterier som överlever >:D

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Optimum G2 og tillsatselementer - 230 Volt?
« Svar #4 skrivet: 29 november 2008, 11:15:20 »
Thermia verkar också ha 230V modeller, se http://www.normann-etek.no/www/download.do?id=85, så någon transformator behövs inte.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad aalbork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Optimum G2 og tillsatselementer - 230 Volt?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2008, 16:36:36 »
Ja, var i kontakt med Normann-etek i går. Dom bekrefter at også Optimum G2 kommer i 230 V tofase utførelse med 230 V trefase element. Det han imidlertid berettatde var at om man tenker på større varmvattenkapasitet er det vanligst at kopla en elektrisk beredare i serie med pumpens 180 liter tank. Då försvinner ju något av åsikten efter mitt syn. Om få år vil vi ha 4 tonåringar i huset med det det innebär av ökad varmvattenförbruk. Nettopp med tanke på dette var ju Optimum G2 besnärande i tillägg til gunstig COP. Får kikka og fundera vidare. När man skal göra en sånn investering önskar man ju at det skal bli så optimalt som möjligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!