Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad behöver jag för tidrelä för att styra en extra shunt?  (läst 18704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Absolut. jag utgår från moderna termostater i detta fallet.

de jag har börjar strypa lite i taget. Dom reagerar ganska fort också. Sätter man sig i kontoret och slår på datorn så tar det inte många minuter förrän man hör att den börjar reglera ner lite.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hörs termostaten  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
preliminär beräkning ger 122kwh extra per Ã¥r i uppvärmningskostnad med förskjutning 3 grader pÃ¥ framledningen och termostater som hÃ¥ller samma temp som  utan termostater med 0 i förskjutning.

baserat på ett energibehov om 24 360kwh per år inkl VV och en värmepump som i snitt ger ca 3.5 COP.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ja den låter "bjuzz" när den reglerar. om man vet att lyssna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
preliminär beräkning ger 122kwh extra per Ã¥r i uppvärmningskostnad med förskjutning 3 grader pÃ¥ framledningen och termostater som hÃ¥ller samma temp som  utan termostater med 0 i förskjutning.

baserat på ett energibehov om 24 360kwh per år inkl VV och en värmepump som i snitt ger ca 3.5 COP.
Ja där ser du vilken katastrof det är med termostater  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Absolut. jag utgår från moderna termostater i detta fallet.

de jag har börjar strypa lite i taget. Dom reagerar ganska fort också. Sätter man sig i kontoret och slår på datorn så tar det inte många minuter förrän man hör att den börjar reglera ner lite.
Men dom danfoss jag upplever som dåliga är helt nya. Eller 2 år nu men var inte bättre när jag packade upp dom. Jag har även nya ventiler så där ligger inte problemet. Det låter intressant att den nya digitala danfoss är såpass vettig. Blir nog definitivt ett test av en sån. Fungerar dom bra blir det fler och innegivaren får stängas av igen. Termostater är givetvis det mest komfortabla och har funnits i många år. Så visst f-n borde det gå att få att fungera.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
preliminär beräkning ger 122kwh extra per Ã¥r i uppvärmningskostnad med förskjutning 3 grader pÃ¥ framledningen och termostater som hÃ¥ller samma temp som  utan termostater med 0 i förskjutning.

baserat på ett energibehov om 24 360kwh per år inkl VV och en värmepump som i snitt ger ca 3.5 COP.
Det känns ju verkligen som det kvittar. Räcker jag eldar 2-3 kvällar extra så är det intjänat.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja där ser du vilken katastrof det är med termostater  ;)

Termostater är ju inget problem om man vet vad man håller på med. Problemet är att dom döljer en alldeles för hög värmekurva och gör så att VP'n får för lite vatten att jobba med.
Har man rätt kurva och använder termostaterna till att strypa bort övertemp så kan dom till och med spara lite energi...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Inte mina termostater med fel kurva skulle jag få övertemp i alla fall för dom funkar så uselt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag har 11 radiatorer uppe och 10 i källaren. Där uppe är 6 stycken mma och 5 stycken danfoss. Det är ju inte hela världen att köpa 5 elektroniska bara jag blir nöjd. Men var hittar man dom billigast? Ebay eller? Ska testa med en först.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Termostater är ju inget problem om man vet vad man håller på med. Problemet är att dom döljer en alldeles för hög värmekurva och gör så att VP'n får för lite vatten att jobba med.
Har man rätt kurva och använder termostaterna till att strypa bort övertemp så kan dom till och med spara lite energi...

Ja termostater kan definitivt ställa till det i en standard värmepumpsanläggning. det tål att understrykas!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej
Nu har jag kört med den nya shuntlösningen i ca 2 veckor med aktiv rumsgivare med faktor 5. Kan med glädje meddela att det fungerar fin fint. Trevligt tidrelä där jag kan ställa tiden för både slutningen och stilleståndet. En grej kan väl störa mig lite. Det är att shunten stänger helt när vp ska göra varmvatten. Det ligger ju i regons styrning och inte så mycket att göra åt. Det gör att vattnet svalnar i radiatorkretsen under dom ca 8 minuterna det tar att ladda VVB. För värmens skull spelar det ju ingen roll men jag har märkt att det har blivit en del knäppningar i radiatorsystemet och det måste bero på det. Som tur är kan jag ju justera tiden på reläet så tempen smyg höjs ju ganska försiktigt när väl VVB laddningen är klar. Förmodligen kommer knäppningarna när shunten stänger och vattnet svalnar. Väntar fortfarnade på rejäl blåst för att testa innegivaren. Däremot har det varit en del sol nu som gjort att framledningen oftast varit 2-5 grader lägre än innan nu när man kommer hem från jobb. Det är ju trevligt ^-^
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Av vilken anledning har dom gjort sÃ¥ att shunten stänger vid vv beredning  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Kan du inte göra så ett relä bryter spänningen för styrningen av shunten när VPn ska göra varmvatten?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!