Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför tar man inte avloppsluft till luft-luftvärmepumpen?  (läst 9485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.gamereality.se
    • GameReality
Hej.

Varför tar ni inte luft från avloppssystemet så att ni får varmare luft till värmepumpen på vintern.

Jag pratar alltså om att suga luft från avloppssystemet och leda den luften genom värmepumpen.

Folk får ingen verkningsgrad från uteluften då uteluft-temperaturen på vintern blir för låg.

Avloppsrören är redan nedgrävda km efter km och luften som finns där är uppvärmd
av marken, varmt avloppsvatten samt av förmultningsprocessen.

Sätter man bara sugfläkten på taket kommer inte odören att tryckas ut i huset då det är undertryck i kanalen från avloppet.
Kan man bara sedan kanske filtrera bort den värsta odören så att lukten inte stör grannarna har ni ett värmepumpssystem som funkar året runt.
Är man sen lite full i fan så kollar man om man kan stoppa avloppssystemet att suga luft i närheten av huset. :)
Man kan ju hoppas att det inte blir så populärt att det börjar gurgla i avloppen pga undertryck i avloppet.   *hehe*

När man tänker på allt varmvatten som värms upp av kärnkraftverk, olja och kolkraftverk och som sedan sköljs ut i avloppssystemet från badrum och kök blir man ängslig över att vi inte kommit längre på att införa rekommendationer för att åtminstone hyreshus borde ha ackumulatortankar där man med värmepumpar tar till vara på värmen och inte släpper ut avloppsvatten med temperaturer över typ 5 grader.
Bara med enkla snabba spjäll skulle man innan ackumulatortanken kunna separera kalla avloppsflöden från varma och på det viset kanske kunna ha ackumulatortanken som värmekälla innan värmepumpen tar ut den sista vämen från tanken.

Har aldrig hört att det frusit i ett avloppssystem i marken.

Vill ni ha fler tips?

Regards Magnus Ivarsson
« Senast ändrad: 25 september 2005, 21:49:03 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen
någonsin kommer att bli beviljat....  :)
Starta Förenade Religioner, FR för alla världens religioner.

Utloggad THX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 25 september 2005, 01:11:31 »
Jepp..

Tipsa du pÃ¥ bara  :D

Utloggad magi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.gamereality.se
    • GameReality
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 25 september 2005, 03:26:32 »
En sak till som jag retar mig på är varför man inte gräver ner högspänningskablarna i luftiga rör.
Då skulle hushåll och byar längs linjerna kunna ta vara på värmen som skapas av högspänningskablarnas ledningsförluster samt markvärmen i värmepumpar.
Detsamma med fjärrvärmerören. Tänk om man grävt ner dessa i lite större rör så att man kunde ventilera ut rörens värmeförluster och tagit vara på den i värmepumpar.

Och tänker man på alla kulvertar i städer med varm luft från kabelförluster, avloppssystem och markvärme som kan användas till värmepumpar blir man bara trött.

Regards Magi     studs
« Senast ändrad: 27 september 2005, 10:58:53 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen
någonsin kommer att bli beviljat....  :)
Starta Förenade Religioner, FR för alla världens religioner.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 25 september 2005, 11:46:32 »
Hej.

Varför tar ni inte luft från avloppssystemet då/om det är svårt att ta
frånluft från huset ibland.

Folk gräver ner rör i marken i onödan samt får ingen verkningsgrad
från uteluften då uteluft-temperaturen blir för låg, i onödan, tror
jag.

Avloppsrören är redan nedgrävda km efter km och luften som finns där är uppvärmd
av marken samt av förmultningsprocessen.
Sätter man bara sugfläkten på taket kommer inte odören att tryckas ut i huset då det är undertryck i kanalen från avloppet.
Kan man bara sedan kanske filtrera bort den värsta odören så att lukten inte stör grannarna har ni ett värmepumpssystem som funkar året runt.
Är man sen lite full i fan så kollar man om man kan stoppa avloppssystemet att suga luft i närheten av huset. :)
Man kan ju hoppas att det inte blir så populärt att det börjar gurgla i avloppen pga undertryck i systemet som det gjorde här när jag testade några extremsystem.   *hehe*
Har aldrig hört att det frusit i ett avloppssystem i marken.

Vill ni ha fler tips?

Regards Magnus Ivarsson


Hehehe...................... genialt.
Måste erkänna att jag blev fundersam nu om möjligheterna för att uppe på vinden har jag luftningen till avloppet som är två meter från frånlufts-ventilationsröret och det skulle vara lätt och kopla ihop rören.
Men...men jag har för mig att min Nibe 310 P vill ha luft som håller över 17 plus grader.
Har du kollat hur varm avloppsluften är ungefär.
Kommer ihåg när man var ung så var vi några grabbar med nerdragna persiener i köket som experimenterade lite med dom destilerade dryckerna. Då var man ute och kollade hur det doftade och vist kände man ibland vad vi höll på med.
På det här villa området där jag bor så vill ju folk ha skitigt luft (vedeldning) så vad skulle det göra om jag hjälpte till lite och kunde slippa röken inne på kvällarna. Alla skulle bli nöjda.
Men det följer väl med brandfarliga gaser från avloppet  :o och värmepumpen är fyld med propan så jag
kanske spränger bort hela södra delen av villan om jag testar  8) 8)
Skulle min fru få veta vad jag funderar på nu så skulle hon vakta mig som en hund så att jag inte går upp på vinden och börjar.

 

Utloggad magi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.gamereality.se
    • GameReality
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 25 september 2005, 12:11:44 »
 *roflmao*

Jag har aldrig någonsin hört talas om explosioner i avloppsrör.

Du kan låta avloppsluften bubbla igenom ett vattenlås och ha en gnisttändare igång en bit ovanför vattenytan för att antända eventuella brännbara gaser under kontrollerade former och på det viset höja avlopplufts-temperaturen, om det puffar till, innan du kör in den i värmepumpen.    :)

Om du har mycket brännbara gaser kan det vara bra med gummibälgar mellan vattenlåset och värmepumpen för att ta ut eventuella tryckstötar samt att förhindra att vattenlåset töms på vatten vid antändning.   :)

Vattnet tar sedan bort en del av odören om du låter avloppsluften ta sig genom vattnet som små bubblor.  :)
Glöm inte bort att montera in en automatisk vatten nivåpåfyllare till vattenlåset.
Du vill väl inte skicka brunnslocket in till grannen.....    >:D

Regards Magi

« Senast ändrad: 27 september 2005, 19:29:14 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen
någonsin kommer att bli beviljat....  :)
Starta Förenade Religioner, FR för alla världens religioner.

Utloggad magi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.gamereality.se
    • GameReality
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 25 september 2005, 12:43:41 »
Tips.

Koppla in uteluften till kyl (och eventuellt frys om du bor i norra delen av Sverige).

Då uteluften blir kallare än i kyl (o frys) har man ventiler som öppnar och styr kylning av matvaror inomhus genom självdrag.
Spara 200 kr o uppåt per år.

Regards Magi
« Senast ändrad: 25 september 2005, 12:45:15 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen
någonsin kommer att bli beviljat....  :)
Starta Förenade Religioner, FR för alla världens religioner.

Utloggad magi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.gamereality.se
    • GameReality
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 25 september 2005, 12:58:05 »
Hej.

Något annat jag funderat på är om det skulle vara en ide att montera in värmepump-kylslingan i ytterskiktet i väggar och tak och på det viset ta tillvara på energiförlusten.      Sc:,h

En ännu värre sak är om det kunde vara en ide att ha fyr-glasfönster och ha en genomskinlig(klar) vätska mellan de 2 mellersta glasen för att fånga värmen och sedan ha en värmepump-kylslinga i kontakt med den ljusgenomsläppande vätskan.
Skulle det löna sig?      Sc:,h

Regards Magi
« Senast ändrad: 25 september 2005, 18:53:42 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen
någonsin kommer att bli beviljat....  :)
Starta Förenade Religioner, FR för alla världens religioner.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 25 september 2005, 17:45:47 »
Hej.

Något annat jag funderat på är om det skulle vara en ide att montera in värmepump-kylslingan i ytterskiktet i väggar och tak och på det viset ta tillvara på energiförlusten.      Sc:,h

En ännu värre sak är om det kunde vara en ide att ha fyr-glasfönster och ha en vätska mellan de 2 mellersta glasen för att fånga värmen och sedan ha en värmepump-kylslinga i kontakt med den vätskan.
Skulle det löna sig?      Sc:,h

Regards Magi

Jag tror inte att det är någon bra ide ha kylslingor i väggar och tak för det ger nog inget och desutom så
skulle det bli problem med fukt och mögel.
Men nu är jag nyfiken om du har hus och hur stor är den. Sedan skulle det vara roligt veta förbrukningen
med din avloppsvärmepump eller försöker du få oss andra testa dina ider  :)  :)

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 25 september 2005, 18:41:30 »
En ännu värre sak är om det kunde vara en ide att ha fyr-glasfönster och ha en vätska mellan de 2 mellersta glasen för att fånga värmen och sedan ha en värmepump-kylslinga i kontakt med den vätskan.

Varför krångla till det? En f.d. arbetskamrat till mig hade en enkel och genial lösning. Han satte in frigolitskivor mellan glasen på vinterhalvåret...
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #9 skrivet: 25 september 2005, 18:54:17 »
Magi och Gustav Ni har verkligen fantasi. Men tror ni detta är någon genom förbar lösning.

Avloppshistorier finns en del i forumet att läsa om.

Det jag kan säga att i Malmö kommun har det "mega VP " som tar hand om avlopps värmen som finns i anknytning till renings verket. Sen skickar de den värmen in i fjärrvärmenätet och därmed återvinner de avloppsvärme.

Privat í en villa tror jag vi ej har så mycket värme att tillgå.


Annat är att förvärma tilluft via grund eller extra skikt i fasader kan vara genom förbart.



Forsätt ni gärna med era utvecklingar. Många läser det och begrundar.
« Senast ändrad: 25 september 2005, 18:58:21 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad magi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.gamereality.se
    • GameReality
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 25 september 2005, 19:03:24 »
En ännu värre sak är om det kunde vara en ide att ha fyr-glasfönster och ha en vätska mellan de 2 mellersta glasen för att fånga värmen och sedan ha en värmepump-kylslinga i kontakt med den vätskan.

Varför krångla till det? En f.d. arbetskamrat till mig hade en enkel och genial lösning. Han satte in frigolitskivor mellan glasen på vinterhalvåret...

Det blir ju lite mörkt med frigolitskivor i fönsterna.
Jag har däremot fått tag på glasklar plast som jag satt upp i fönsterna så att jag nu har 2 luftspalter.
Den extra luftspalten gör enormt mycket och ingen av mina vänner har lagt märke till plastskiktet.
Men så är jag inte speciellt flitig fönstertvättare...   :)

Plasten var så billig att jag köpte så att jag kan sätta upp ett skikt till om jag får ett nytt snålryck.  :)
Den kallas kristallplast tror jag om ni ska söka efter den på webben.
Den används till täckning av planscher.
Jag kan varmt rekommendera detta som ett fönster-isoleringsalternativ då plasten är väldigt billig i jämförelse med att montera in treglasfönster.

Regards Magi
« Senast ändrad: 25 september 2005, 19:14:19 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen
någonsin kommer att bli beviljat....  :)
Starta Förenade Religioner, FR för alla världens religioner.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 25 september 2005, 19:25:09 »
Det blir ju lite mörkt med frigolitskivor i fönsterna.

Men vad gör man inte för att minska antalet starter på pumpen...

Bor man dessutom i Norrland, så är det ju på vintern alltid mörkt ändå.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad magi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.gamereality.se
    • GameReality
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #12 skrivet: 25 september 2005, 19:52:42 »
Det blir ju lite mörkt med frigolitskivor i fönsterna.

Men vad gör man inte för att minska antalet starter på pumpen...

Bor man dessutom i Norrland, så är det ju på vintern alltid mörkt ändå.

Tänkte inte pÃ¥ norrländska förhÃ¥llande....  :)

Om det är mörkt långa perioder kan man ju lika bra sätta upp rejäl isolering i fönstren under vintern.

http://www.hoagy.org/virtualwindow/

Regards Magi
« Senast ändrad: 25 september 2005, 20:37:46 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen
någonsin kommer att bli beviljat....  :)
Starta Förenade Religioner, FR för alla världens religioner.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför tar man inte avloppsluft till värmepumpen?
« Svar #13 skrivet: 25 september 2005, 19:56:47 »
En ännu värre sak är om det kunde vara en ide att ha fyr-glasfönster och ha en vätska mellan de 2 mellersta glasen för att fånga värmen och sedan ha en värmepump-kylslinga i kontakt med den vätskan.

Varför krångla till det? En f.d. arbetskamrat till mig hade en enkel och genial lösning. Han satte in frigolitskivor mellan glasen på vinterhalvåret...

Det här blir bara bätre och bätre.........
Tänk va bra då slipper man alla nyfikna som är ute och rastar hunden när det är mörkt och dom ser inte in när man går i kalsongerna när det börjar bli för varmt.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Varför tar man inte avloppsluft till luft-luftvärmepumpen?
« Svar #14 skrivet: 25 september 2005, 20:17:36 »
Va?
Har ni kvar fönster?
Spika igen och använd  platta skärmar så kan ni byta utsikt när ni vill och slippa insikt Sc:,h

Eller var det insyn? :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!