Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägsta effekt start/stopp  (läst 2940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lägsta effekt start/stopp
« skrivet: 01 september 2015, 23:17:40 »
Sitter och funderar på om det ska bli en sw75 eller en sw100.
Värmeeffekten på sw75 uppger mitsu till 2.8-10.8kW medan sw100 ska ha en värmeeffekt på 5.9-14.8kW.
Sw100 klarar sig bättre i lägre temperatur och är 3-fas. Dock borde mitt hus klara sig med sw75.
Det som oroar mig med sw100 är att lägsta värmeeffekten är angiven till 5.9kW. Det innebär väl att pumpen i princip fungerar som en on/off när värmebehovet understiger 5.9kW? Vilket kan leda till en massa start/stopp?
Tanken med inverter är väl att den ska "spinna på", vilket den väl inte gör om den är för överdimensionerad, förutom när det blir hyfsat kallt då.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lägsta effekt start/stopp
« Svar #1 skrivet: 02 september 2015, 06:46:51 »
Du bör ju dimensionera efter husets efektbehov vid säg minus 15 grader, då bör värmepumpen ge den effekt som huset behöver.
Att stirra sig blind på effektsiffrorna som tillverkarna anger är ingen bra strategi.
Vi behöver alltså få veta hur stort effektbehov du har för att kunna svara bra på frågan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägsta effekt start/stopp
« Svar #2 skrivet: 02 september 2015, 07:28:03 »
Huset är ca 175kvm. Hyfsat isolerat med 3-glas och "sprutisoleriong" på vinden. Golvvärme nere. Lågtemp radiatorer uppe. Hade tidigare Aqua Inverter(2 utedelar med teoretisk effekt på 6.5kW per styck) och med den klarade vi oss i 8år. Aldrig använt elpatronen. Dock kunde det blir lite kyligt när det kröp ner mot -20, vilket inte är så ofta i Sthlm där vi bor.Då kunde man stödelda i kaminen.

Förbrukning med Aqua Invertern, ca 17 000Kwh ink HH-el. Dock eldat i braskaminen bit in på hösten, innan värme slogs på, säg att värmen sattes på i mitten på november.

Enligt beräkningar verkar det som mitt hus, när det räknas på pumpstorlek, ska dra ca 27 000Kwh el för uppvärmning.
DUT -17.1
Medeltemp 6,7grader

Självklart vill man att pumpen ska klara sig utan tillskott, om möjligt, när det är riktigt kallt men vill heller inte ha en massa start/stopp när det blir lite varmare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lägsta effekt start/stopp
« Svar #3 skrivet: 02 september 2015, 07:41:45 »
Med tanke på den högsta lägstaeffekten så har nog Mistsu sett till att maskinen både levererar COP och livslängd även på minvarv, så start/stopp borde väl egentligen inte ha så stor betydelse kan jag tycka, men visst - jag håller med om att det var en ovanligt hög lägsta effekt.
Den lägre besparing du kan få med den större pumpen rör sig nog inte om många hundra kWh/år.
Du har uppskattningsvis ett toppeffektbehov på runt 8 kW.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Lägsta effekt start/stopp
« Svar #4 skrivet: 02 september 2015, 16:45:17 »
MÃ¥ste du ha split varianten av ecodan?

Om du tar package modellen så ger en w85 mellan 2,7 och 9,4kW (enfas)
behöver du mer och tar HW112 så ger den mellan 3,7 och 16kW (trefas)

Fast med 175m² så borde du klara dig med en luft/vatten värmepump på runt 8-9kw så en HW112/sw100 är egentligen alldeles för stor.
Annars finns en samsung på 10kW fast jag vet inte minsta effekten på den
samsungen har dock bara en hydrobox
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägsta effekt start/stopp
« Svar #5 skrivet: 02 september 2015, 21:05:02 »
Måste och måste, det vet jag inte men om det skulle bli strömavbrott mitt i vargavintern och man inte är hemma så finns det ju en risk att vattnet i en package fryser och då...
Fast HW112 ger mellan 4,7 och 16kW, enligt mitsus specar.
Att överdimensionera är väl inga problem, om man bortser från att lägsta effekten är högre vilket kan ge ett ökat antal start/stopp samt det högre priset då?

Har även funderat på en NIBE split(12kW), men har fått för mig att Mitsus är att föredra(även om jag hört att det finns problem med växelventilen).
Till NIBEs nackdel har jag läst att de låter mycket och styrningen verkar vara lite mer komplicerad än i mitsu, fast det är väl kanske en vanesak? Verkar även som några drabbats av för lite köldmedia.
En fördel annars är att den har inbyggd effektvakt.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Lägsta effekt start/stopp
« Svar #6 skrivet: 14 september 2015, 18:02:05 »
Hur ofta har du strömavbrott på vintern?
och hur länge varar dessa strömavbrott?

Oftast tar det väldigt många timmar innan vattnet till utedelen fryser och då är det inte långt borta att även ledningar i huset gör desamma.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägsta effekt start/stopp
« Svar #7 skrivet: 14 september 2015, 22:26:42 »
Det är inte ofta det är strömavbrott, det är sant.
Är det strömavbrott, så åtgärdas det hyfsat snabbt, det är sant.
Fast det skiljer ju "bara" 0.7kW mellan SW100 och HW112 i lägsta effekt.
Det är ju en del i och för sig, men ingen avgörande skillnad.
Bestämt mig för att köra på SW100 och det kanske är lite overkill egentligen och jag hade troligen klarat mig på en SW75.
Dock är det rätt skönt att vara tämligen säker på att slippa elpatroner när det är riktigt kallt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!