Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor pump ska man välja?  (läst 15625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #15 skrivet: 04 september 2012, 15:10:37 »
Hur får du fram -3°C inkommande vid DUT?
Har du räknat med granit som bergart då? (3,47 W/mK)
Tyvärr ser man inte KB-in vid DUT i Nibes program, så jag kan inte ange detta själv, men jag tycker det låter väldigt konstigt om det skulle bli -3 på inkommande KB med det energibehovet, den bostadsorten, och det borrdjupet.
Jag har få minnen av pumpägare som refererar till så låga inkommande kb-temp, även om de borrade väldigt snålt för bara några år sedan.

Med detta sagt så kan jag bara hålla med, att borra lite mer är aldrig fel, det ger troligen väl så bra utdelning/krona som att köpa ett nummer större värmepump.

I mitt exempel skulle 171 meter borra resultera i 158 kWh tillskott istället för 217 kWh.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #16 skrivet: 04 september 2012, 15:38:40 »
Det kan ju råda en begreppsförvirring mellan olika program.
Mitt program talar om två värden. KB temp vid årsmedeltemperatur samt KB temp vid DUT.
KB temp vid årsmedeltemperatur kan ju eventuellt sammanfalla med snitt KB temp. Jag tycker snitt KB temp är ett väldigt underligt begrepp som kräver mer förklaring för man ska veta EXAKT vad det är.

När jag tittar på en dimensionering som har KB temp på 1 grad vid årsmedel temp så är oftast KB temp in vid DUT -3.

Ambitionen är ju att komma så nära 0 på KB temp vid DUT men det är ofta svårt/dyrt.

I mina förslag på 180 respektive 200 med 8 respektive 10kw pump så är KB temp vid årsmedel närmare 3.

Nu vet jag ju inte hur nibe har kommit fram till medeltemp på KB. Men om det är ett medel utifrån det antagna uttaget så borde vi kunna förvänta oss att tempen är några grader över respektive under. Huruvida man kommer så lågt som -3 vet jag inte då jag inte vet hur dom kommit fram till medeltempen.

Fast det var ju inte svårt att ta reda på insåg jag. Dundrade in siffrorna igen och den här gången använde jag 28 700 som underlag i stället för 28 000, då du hade gjort det. vidare angav jag göteborg vilket får antas troligt givet TS namn. Det ger samma DUT men 1 grad högre i medeltemp. Med 147m borra och 8kw maskin får jag KB in vid DUT om -2,5 och KB vid årsmedel om 1.5c.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #17 skrivet: 04 september 2012, 16:15:41 »
KB-in medel läser jag som den genomsnittliga inkommande kb-in över året.
Och då det under den allra största tiden ligger på ca 0 grader, i normalfallet, så tror jag inte att den kommer ned så långt som till - 3 med min dimensionering.
Valet av bergart gör också rätt stor skillnad, och jag vet fortfarande inte vilket värmeledningstal du använder i din kalkyl.
Men visst kan du ha rätt, det kan vara KB-in vid årsmedel för bostadsorten.
Jag tycker bara att det är konstigt att man så sällan läser om folk som har inkommande kb på minusgrader, trots att det tidigare borrades väldigt korta hål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #18 skrivet: 04 september 2012, 20:49:59 »
göteborg Lambda 3 har jag beräknat på.

Att plocka 20 000kwh per år på 146 meter är väl inte såååå lite.

Vad har du för borrhålsdiameter?

Man brukar väl säga 140kwh per meter borrhål.

Jag tycker det är att ligga på gränsen av flera anledningar. Men visst är hålet "bra" så är det ju guld!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #19 skrivet: 05 september 2012, 07:02:34 »
Notera att jag aldrig rekommenderat NÅGON att hålla sig till det borrdjup som kalkylerna visar på.
Jag rekommenderar alltid att man borrar lite mer, jag vill bara trots det påpeka att jag höjd programmets defaultvärde med +1.5 grader för inkommande KB-medel.
Att övriga ligger på ungefär samma som mig beror troligen på att de använder sig av Lambda 3, vilket kan ge en marginal - om det i realiteten är granit i berget, då granit är vanligast och har lambda 3.47.
För några år sedan hade kalkylerna troligen legat på 6-8 kW med 120-140 meter borrhål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #20 skrivet: 05 september 2012, 07:44:40 »
Jag tror också att det är vanligt att man kanske har ett hål som av någon anledning presterar lite bättre. Det behöver ju inte bara vara bergart. Kan väl vara vattenströmningar också. Olika hål återhämtar ju olika fort. Jag kan vara nere på 3 och en dag senare på 5.

De offerter jag fick från thermia låg på inkommande brine på -4 vid KB. och 0 vid årsmedel ute. deras rekommendation var att man gick ca 20m djupare än deras dimensioneringsprogram om man önskade. Men det var inget dom ansåg mån måste göra. Personligen tycker jag inkommande vid DUT på 0 är en trevlig ambition även om den ofta är svår att uppnå.

I tätort, typ villaområde, så har ju ofta kommunen också en kontrollfunktion. Huruvida alla använder det vet jag inte men dom har program där man matar in hålet och effekten. Närliggande hämtas också upp och sedan lägger man in alla hus som ännu inte har och uppskattar effekt/djup och får reda på hur mycket djupare man måste borra för att överbrygga eventuella försämringar på grund av närliggande hål.

I det exempel jag såg var det en projekterad VP på 5kw med 140m hål som behövde öka sitt djup med 19 meter.

Jag tycker alla dimensioneringsprogram borde ha möjlighet att visa förväntad inkommande brine vid DUT.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #21 skrivet: 05 september 2012, 13:27:26 »
Fast egentligen är inte heller det ett absolut riktvärde. Den lägsta KB-in har man ju som regel inte när det är som kallast ute, utan i slutet av uppvärmningssäsongen under längre kalla perioder, även om det inte nödvändigvis behöver vara DUT-kallt.
Lägsta inkommande KB torde vara den bästa beskrivningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #22 skrivet: 05 september 2012, 20:11:17 »
Lägst kb borde det bli i slutet av vintern när det är så kallt ute så vp går kontinuerligt utan att elpatron hjälper till. Vid Dut är det ju rätt många anläggningar som behöver spets och då bör kb bli lite varmare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #23 skrivet: 06 september 2012, 01:10:11 »
Ja säkert är det en fördröjning. Jag väljer att uppfatta KB in vid DUT som en indikation på lägsta förväntade brinetemp.

Real men don't eat sushi. Kanske borde uppgradera 80-tals sloganen med en modernare och mer miljövänlig sÃ¥dan. Real VP's don't use ELP's   ::)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Axelsson Göteborg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #24 skrivet: 06 september 2012, 11:14:52 »
Så om man sumerar så borde det mest lönsama vara att köra på en 8kw och lägga lite mer pengar på borrningen och gå ner till 180m?
Allternativt om man vill vara på den säkra sidan köra på en 10kw men då ha en extra tank?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #25 skrivet: 06 september 2012, 12:12:05 »
Det är nog inte säkert att du behöver en tank för du väljer 10kw.
Dina radar och rör kan vara en bidragande faktor till vad som måste stoppas in.

Skillnaden i effekt är som bekant inte särdeles stor mellan 8 och 10.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Axelsson Göteborg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #26 skrivet: 12 september 2012, 09:40:12 »
Hej igen,

Försöker komma till beslut i vilken panna jag ska köpa men det känns som en djungel..... Då takhöjden i källaren ligger på 195 cm så är några av leverantörerna osäkra på vilken panna de ska välja. Har ni några kommentarer på vilken ni tycker verkar vettigast enligt nedan?

Pump                         kW   Pris   Borrdjup   Foderrö Fjärrstyrning   Kommentarer
Nibe 1245                        8    119,213    150   6 m             Nej   LÃ¥gt pris
CTC Ecoheat308                    8    116,748    150   6 m             Nej   LÃ¥gt pris
Nibe F1145-8                        8    136,000    180   6 m             Nej   Separat tank och panna tar mer plats men ger större tank att jobba mot (200 l)
Nibe F1226-8                        8    123,500    180   6 m         Nej   Enklare panna, ger inte samma besparning
Thermia Diplomat Optium G3  8    130,985    180   3 m      Nej   Nyaste pannan
IVT PremiumLine EQ C10   10    143,738    180   6 m      ja   Större panna, osäker om den fÃ¥r plats i källaren
IVT PremiumLine EQ C8   8    138,259    180   6 m      ja   NÃ¥got mindre panna än ovan
IVT PremiumLine EQ E10   10    153,959    180   6 m      ja   Separat tank och panna tar mer plats men ger större tank att jobba mot (300 l), större panna

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #27 skrivet: 12 september 2012, 13:11:06 »
När du skriver "osäker om den får plats"
Har du då kollat vilken höjd som krävs för att få in maskinen. Det är inte nödvändigtvis samma som hur hög maskinen är. Pga att den ofta måste tippas samt att det finns vissa rör som enklast ansluts på toppen.

Med 195 i takhöjd hade jag nog satsat på någon av de olika "duomodeller" för att använda thermiaspråk. Alltså separat VP och separat VV.

Kolla då även vad dom har för beredare. Om det är mantlad eller slinga. Du vill nog ha det sistnämnda. Och genom att ha koll på det får du också koll på att du inte jämför äpplen och päron så att säga.

Jag tycker du ska be samtliga leverantörer återkomma med ett pris på VP med separat beredare pga av höjden i din källare. Men visst jag kan ha fel. 195 kanske räcker för vissa.

Typ. Ok nu har jag kommit fram till att du är en av ett fåtal utvalda leverantörer som går vidare till steg två. Ge mig slutgiltigt pris på:
8kw 180m för låg takhöjd med separat sling 200l vv
Option 20m extra. 10kw i stället för 8kw och 300l i stället för 200l.

Några kanske tycker du är jobbig :) ok bye bye!
Några kanske återkommer med sina best and final offerter och då på ett sätt att dom, bortsett från skillnad i foderrör, är möjliga att enkelt jämföra.

(obs ovan förslag bygger på att du tycker att 8kw och 180m är baspaketet. Det är bara ett antagande från min sida. Så vad grundofferten skall innehålla är det bara du som vet )
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #28 skrivet: 12 september 2012, 14:17:01 »
Pump                         kW   Pris   Borrdjup   Foderrö Fjärrstyrning   Kommentarer
Nibe 1245                        8    119,213    150   6 m             Nej   LÃ¥gt pris
Nibe F1145-8                        8    136,000    180   6 m             Nej   Separat tank och panna tar mer plats men ger större tank att jobba mot (200 l)

Vad menar du med Nej på fjärrstyrning av dessa?

Båda kan fjärrstyras med tillbehöret SMS40 och en mobil, endera via vanliga SMS, eller via Android-appen.

Jag har en F1245-12 i stugan, och jag fjärrstyr den med min iPhone via enkla SMS templates, eller via en Androidmobil om jag behöver göra mera avancerade saker.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur stor pump ska man välja?
« Svar #29 skrivet: 12 september 2012, 15:29:08 »
precis
och samma gäller thermia. Redan på sidan två i deras produktfolder framgår hur fjärrstyrning fungerar
http://www.thermia.se/docroot/nyheter/Thermia_G3_folder.pdf

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!