Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?  (läst 31318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #60 skrivet: 08 januari 2013, 17:53:14 »
Börjar den göra vv en andra gång fast vv tempen ligger över startvärde eller ? Vad menar du med mintid 5 minuter finns värmebehov så bör den väl gå i minst 20 minuter eller ?
suck igen det är det ja har försökt att förklara om du hade läst.Den prioiterar varmvatten före värme förstår du och min tiden på ts maskin är för värme 5 minuter så om stargivare säger att tempen ligger på 41 Sc:,h så avbryter den värme produktionen och kör varmvatten igen mao triggas den igång och om du tittar på ts integral så ligger den i botten så jag är inte riktigt med på vad man tjänar på att köra varmvatten.Skulle jag tömma min tank och hinner den inte köra klart hela heller på en körning men det händer sällan att dottern tömmer hela tanken annars hinner den med.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #61 skrivet: 08 januari 2013, 18:00:13 »
Men om den alltid prioriterar vv varför finns en inställning för värme då 20/40 innebär inte det att den kör 40 min vv om behov finns och sen 20 min värme om behov finns eller kör den 40 min vv och endast 5 min värme om det fortfarande finns vv behov ? försöker fatta men det är inte så lätt Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #62 skrivet: 08 januari 2013, 18:29:31 »
nej jag fattar inte heller.
Jag vet att den prioriterar VV men när den väl gör detta och har gjort det i 20 min och inte är klar så trodde jag den gjorde värme i 20 minuter innan den återgick till VV nästa gång.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #63 skrivet: 08 januari 2013, 19:55:35 »
Ingen som kan hacka det där styret så vi får veta hur det ska vara?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #64 skrivet: 08 januari 2013, 20:28:50 »
ska bara komma på hur jag gör för att få en VV körning över 20 minuter :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #65 skrivet: 08 januari 2013, 20:59:00 »
Men om den alltid prioriterar vv varför finns en inställning för värme då 20/40 innebär inte det att den kör 40 min vv om behov finns och sen 20 min värme om behov finns eller kör den 40 min vv och endast 5 min värme om det fortfarande finns vv behov ? försöker fatta men det är inte så lätt Sc:,h.
Den varmvattentid som det står 40 minuter är ju den tid den ska ha för att producera varmvatten när det finns ett värmebehov (och det behöver ts verkligen) men bara för att det står 40 minuter behöver ju inte det betyda att den kommer producera varmvatten i 40 minuter är du med?Och likadant blir det på värmetiden om varmvattenbehov finns men det som är det intressanta är vad du får för temperatur i beredaren eller rättare sagt vad blir tempen på startgivaren för det är ju den som talar om att det finns ett varmvatten behov.Den kan ju inte producera värme om du fortfarande har ett varmvatten behov.exempel:om den kör en varmvattencykel och den inte kommer över startvärdet så kommer den växla att köra värme i 5 minuter för att sedan gå tillbaka och köra en gång till men den här gången räcker det med en kort körning beroende varmvattenbehovet(tappar fortfarande varmvatten) och min pump fungerar likadant.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #66 skrivet: 08 januari 2013, 21:03:40 »
ska bara komma på hur jag gör för att få en VV körning över 20 minuter :)
Verkar vara lite trögt märker jag ::)öpnna dina varmvattenkranar för fullt tummenupp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #67 skrivet: 08 januari 2013, 21:10:59 »
Den varmvattentid som det står 40 minuter är ju den tid den ska ha för att producera varmvatten när det finns ett värmebehov (och det behöver ts verkligen) men bara för att det står 40 minuter behöver ju inte det betyda att den kommer producera varmvatten i 40 minuter är du med?Och likadant blir det på värmetiden om varmvattenbehov finns men det som är det intressanta är vad du får för temperatur i beredaren eller rättare sagt vad blir tempen på startgivaren för det är ju den som talar om att det finns ett varmvatten behov.Den kan ju inte producera värme om du fortfarande har ett varmvatten behov.exempel:om den kör en varmvattencykel och den inte kommer över startvärdet så kommer den växla att köra värme i 5 minuter för att sedan gå tillbaka och köra en gång till men den här gången räcker det med en kort körning beroende varmvattenbehovet(tappar fortfarande varmvatten) och min pump fungerar likadant.
Men varför kan man ange 20 min värme när den endast bryr sig om 40 min vv Sc:,h 20 min värme har ju ingen funktion om det finns vv behov eftersom det i praktiken alltid betyder 5 min vv och finns inget vv behov har det inte heller nÃ¥n funktion. Tyvärr sirap i hjärnan hänger fortfarande inte med  :::_)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #68 skrivet: 08 januari 2013, 21:21:02 »
fattar verkligen inte jag heller. Varför finns värdet över huvudtaget om det bara tillåts gå ifrån VV i 5 minuter, oavsett vad man anger.

sjukt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #69 skrivet: 08 januari 2013, 22:04:02 »
fattar verkligen inte jag heller. Varför finns värdet över huvudtaget om det bara tillåts gå ifrån VV i 5 minuter, oavsett vad man anger.

sjukt
Tycker det är hur simpelt som helst  ::) och det där 5 minuter var ju bara ett exempel pÃ¥ vv vi kan skriva 15 minuter eller 25 beror ju helt pÃ¥ när den blir klar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #70 skrivet: 08 januari 2013, 23:46:15 »
fattar ännu mindre nu..
så nu kan det vara 15 eller 25 minuter också?


Jag förstår funktionen som sådan att VV prioriteras. Dock finns det möjligheten att sätta en max-tid för VV som dock inte kan vara lägre än 20 minuter. Denna gör att systemet efter denna tidsperiod går över till att göra värmevatten i stället, om sådant behov föreligger. Detta kommer den göra i minst 20 minuter (eller mer om så är inställt) så länge värmebehov kvarstår, oavsett om VV behov fortsatt föreligger.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #71 skrivet: 09 januari 2013, 07:13:29 »
fattar ännu mindre nu..
så nu kan det vara 15 eller 25 minuter också?


Jag förstår funktionen som sådan att VV prioriteras. Dock finns det möjligheten att sätta en max-tid för VV som dock inte kan vara lägre än 20 minuter. Denna gör att systemet efter denna tidsperiod går över till att göra värmevatten i stället, om sådant behov föreligger. Detta kommer den göra i minst 20 minuter (eller mer om så är inställt) så länge värmebehov kvarstår, oavsett om VV behov fortsatt föreligger.
Det är inte lätt om man inte förstår hur vissa saker fungerar ::)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #72 skrivet: 09 januari 2013, 09:20:50 »
nej sannerligen inte.

Min värmepump har inställning för
Varmvattentid   20   min
Värmetid   20   min

Det du beskriver och förklarar i denna tråd, med avseende på dessa tider, innebär att värdet Värmetid är helt irrelevant.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #73 skrivet: 09 januari 2013, 09:37:27 »
nej sannerligen inte.

Min värmepump har inställning för
Varmvattentid   20   min
Värmetid   20   min

Det du beskriver och förklarar i denna tråd, med avseende på dessa tider, innebär att värdet Värmetid är helt irrelevant.
suck Har ts en diplomat tws varför jämför du din pump med ts pump :o Om man inte förstår varför eller vill förstå varför thermia har satt 40 minuter på varmvattentiden standard på ts maskin eller menar du att thermia har satt 40 minuter bara för det är roligt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare, kyligt inomhus - vad göra?
« Svar #74 skrivet: 09 januari 2013, 09:53:42 »
Thermia verkar ju ha satt 20 min värme bara för roligt för det värdet används vad jag förstår inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!