Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia DUO 12 m jordvärme  (läst 4510 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus130

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Thermia DUO 12 m jordvärme
« skrivet: 26 oktober 2007, 20:54:20 »
Hej, behöver hjälp av någon som vet mer än jag. Vi har en Thermia Duo 12 med jordvärme. Alla radiatorer utom 2 st blir varma eller ljumma. De som är kalla ligger på en egen "stam", det verkar som om det inte är tillräckligt med vatten i systemet. Panna sitter i källaren, sedan är det 2 våningar samt 1 st vind som skall matas. Har luftat alla ellement och vattnet når inte fram på de radiatorer som är kalla eller ljumma.

Frågor?
1. Hur och var fyller jag på vatten? Någon sa att det görs i expansionskärlet...lekmannen hittar dock ingenstans att hälla vattnet...det finns också ett annat kärl med en liten slang som visar en vatten nivå...kan det vara den som skall fyllas på?
2. Tryckvakten löser alltid ut efter ca 4 h körning
3. Vi håller på att renovera källaren och har då plockat ner 3 st radiatorer (pluggats) från sytemet. Lite vatten har då försvunnit från systemet. Har detta någon betydelse?

Mvh och hopp om snabb hjälp!

Magnus

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia DUO 12 m jordvärme
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2007, 18:22:21 »
Hej

Jag hade liknande problem och i mitt fall var det en luftficka i en liten böj.

Kolla att trycket är tillräckligt, om inte fyll på vatten. Ska finns en kran mellan vatten systemet och radiatorsystemet där det fylls på, bör sitta nära tryckmätaren.

Om det liggen en luftficka som i mitt fall, öka cirkpumpen för radiatorsystemet till läge 3, stänga alla ventiler på de varma elementen. Då ska du få ett stort flöde på den "kalla" slingan som bör trycka bort luftfickan.

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia DUO 12 m jordvärme
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2007, 19:03:15 »
Precis, kolla om du inte har ett klent rör (normalt 10-15 mm) som går från "inkommande kallvatten" (eller kommunvattnet) till ett av rören som tillhör radiatorkretsen. På detta rör skall sitta en ventil som är stängd... Öppna denna tills du får minst 1 bar (kg) tryck i systemet, avlufta sedan (på de radiatorer som inte blir varma) tills det kommer vatten.
Kommer det mycket luft när du avluftar måste du troligen fylla på med mer vatten i systemet.

Och ja, dina problem beror förmodligen på att ni demonterat några radiatorer och därför tappat trycket i systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad magnus130

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Thermia DUO 12 m jordvärme
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2007, 19:15:10 »
Tack! Var uppe igår kväll och till slut hittade vi kranen för att fylla på vatten i systemet. Satt mitt framför näsan :-). Fylla på, lufta, fylla på , lufta, efter ett par timmar var det varmt och gott i samtliga radiatorer. Man lär sig efterhand.
Nu går pannan som en klocka och vi skall jag börja se över termostaterna för att kunna reglera tempen. Det var +30 minst i sovrummet i natt...

En annan kul grej är att ett proffs var här i vintras och han visade inget om påfyllning etc. Han ville däremot kränga ett nytt system för 120 papp...

/Magnus

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia DUO 12 m jordvärme
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2007, 10:48:10 »
 Hej, mÃ¥ste jämt lägga mig i lite om du vill ha tips pÃ¥ en sÃ¥ optimerad anläggning som möjligt.
När du ska justera in din anläggning, öppna ALLA termostater fullt ut. Känner du då att det blir varmt i trivselutrymmen så som hall, o.s.v. så justera in Kurvan istället. Skippa termostaterna. Sedan kan du istället sänka termostaterna i t.ex. sovrum om du tycker det blir för varmt där. Det innebär att du ska enbart ha möjlighet att SÄNKA temperaturen via termostater, ej Höja.
Annars står ju pumpen och skickar ut massa onödig extra energi och värme mot huset, som den egentligen inte behöver.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia DUO 12 m jordvärme
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2007, 10:59:35 »
Annars står ju pumpen och skickar ut massa onödig extra energi och värme mot huset, som den egentligen inte behöver.
Njae...  vart skulle all denna onödiga extra energi ta vägen dÃ¥, med tanke pÃ¥ att energi inte bara försvinner?  Energimässigt sÃ¥ blir det ju ingen större skillnad, dÃ¥ vattnet (och energin) kommer tillbaka till pumpen om termostaterna stryper.

Det som däremot händer är att den aktiva vattenvolymen minskar så att VPn har mindre vatten att arbeta mot, vilket gör att du kan få onödigt mycket start/stopp och dessutom skickar ut lite onödigt hög temperatur på radiatorkretsen vilket ger aningen lägre COP.

Själv kör jag nu med helt termostatstyrt hus.  Har en volymtank pÃ¥ 210 liter och hade förra dygnet 6 starter (inkl. vv-körningar).  Tycker det fungerar fint.  Körde tidigare med rumsgivare och det fungerade fint det med, men när varierande värmebehov i olika delar av huset blev allt för komplext, sÃ¥ inaktiverade jag den och körde med termostater istället och det fungerar nästan lika bra.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia DUO 12 m jordvärme
« Svar #6 skrivet: 01 november 2007, 07:50:14 »
Nja, om man ser det så här. Ju lägre kurva du kan ha desto bättre går pumpen. Det är ju helt onödigt att skicka ut 40°C på framledning om du klarar dig med att skicka ut 30°C. Ju lägre kurva du har, desto mindre måste även pumpen ta till TS. Därför är det bättre att optimera anläggningen enligt mitt tips. Men där är vi nog överens. Ju lägre kurva du kan ha, desto bättre COP.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia DUO 12 m jordvärme
« Svar #7 skrivet: 01 november 2007, 08:38:56 »
TS är det inte tal om (här i alla fall).  Här kör jag med absolut 0 tillskott (förutom legionella-körningar).  Men det stämmer ju, som vi bÃ¥da sagt, att man fÃ¥r nÃ¥got högre COP vid lägre temperatur pÃ¥ framledningen.  Men ett par graders högre framledningstemperatur är ju ingen katastrof för COPen och den förlusten vinner jag tillbaka mÃ¥nga gÃ¥nger om, genom att jag sparar energi när jag kan dra ner temperaturen i de rum jag vill och när jag vill med hjälp av termostater.

Det jag tycker man skall vara mest orolig för när det gäller termostatkörning är den aktiva vattenvolymen, men det fungerar alldeles strålande med en 210 liters volymtank i serie.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia DUO 12 m jordvärme
« Svar #8 skrivet: 01 november 2007, 12:24:13 »
<Ridax> Kan du inte köra med innegivaren i det "kallaste" rummet och resten av kåken har du termostater i?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Thermia DUO 12 m jordvärme
« Svar #9 skrivet: 01 november 2007, 13:48:41 »
<Ridax> Kan du inte köra med innegivaren i det "kallaste" rummet och resten av kåken har du termostater i?
Nej.  Du menar antagligen innegivare i det "varmaste" rummet (det som skall vara varmast) och termostater i resten, men det gÃ¥r inte heller.  Jag har en lägenhet som som är bebodd 2 veckor av 3.  Den 3:e veckan är den tom och dÃ¥ kan man sätta ner tempen till 15 grader.  Resten (största delen) av huset skall hÃ¥lla 15 grader, förutom vid helger och lite dÃ¥ och dÃ¥ annars ocksÃ¥...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!