Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inställningar på Nibe  (läst 1610 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Inställningar på Nibe
« skrivet: 27 oktober 2005, 10:23:58 »
Hösten är på väg in i vinter och jag får nu för första gången se hur min nya jordvärmeanläggning motsvarar förväntningarna.
Det är en Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 detta år. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.
Installatörens energiberäkning anger (bland mycket annat) DUT – 34 grader och att pumpen ska täcka till c.a. – 17. Årsvärmefaktor 3,2
Hittills har vi ju inte haft några låga utetemperaturer och anläggningen har hållit jämn innetemp. mellan 20 och 22 grader.

Min senaste avläsning anger vid – 6 utetemp:
VB fram 37,  retur 32
Rum temp 22
Brine in 4 och brine ut -1.
VP start 1473,  VP tim 375, El tillsats tim 7 ,varav 6 för extra VV (långhelg med 15 pers. i huset) och 1 för ”legionella”.

Installatören har från start valt kurva 6 med +2 på ”öka/minska värme”. Rumsgivaren står på  22 grader och rumskorrektion + 4.

Valet av värmekurva tycker jag är lite knepigt att förstå. I Nibes manual finns inte ens kurva 6 med på kartan…… I manualen står också på sidan 6:   ”Vid kall väderlek, om rumstemperaturen är för låg, öka värdet för värmekurva ett steg.” De höga värdena för värmekurvan hör enligt deras karta hemma i södra delen av landet och då förstår jag att jag inget förstått.

Jag kan ju själv påverka inomhusklimatet med hjälp av val av värmekurva, inställning av ”öka/minska värme” på apparatpanelen och/eller inställning av rumsgivaren (som är centralt placerad i huset med mycket öppen planlösning).

Vilka inställningar är mest avgörande för att få bästa COP och vad ska jag korrigera i första hand om innetemperaturen skulle hamna för högt eller lågt framöver?

Synpunkter i övrigt på de värden jag angett?
Eftersom jag är helt ny i sammanhanget är alla kommentarer välkomna!
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inställningar på Nibe
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2005, 10:43:40 »
Man måste ha högre framledningstemp i södra sverige än i norra vid motsvarande utetemp. Därav den högre kurvan i längre söderut på kartan i deras manual.

Hus i södra sverige har mindre isolering, sämre fönster och pissigare (fuktigare) klimat på vintern, dessutom blåser det ofta mer :P .
Detta gör att deras hus som regel kräver relativt höga framledningstemperaturer.

Egentligen skall du försöka trimma in kurvan och ratten så att du har ett jämnt inneklimat när livet i huset är "normalt", alltså inte snöstorm ute, eller stor familjehögtid eller kraftig solinstrålning som påverkar tempen.

När du fått kurvan och "ratten" att styra normalbehovet bra kan du starta rumsgivaren (sätt rumsgivarpåverkan på 0 för att trimma in kurvan och ratten)

Om det blir för varmt inne vid t.ex. solinstrålning även fast du har rumsgivaren tillslagen så kan du öka påverkan. Tvärtom kan du minska den om du tycker tempen svänger för mycket. Med onödigt hög rumsgivarpåverkan får du fler start och stopp på kompressorn/dygn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Inställningar på Nibe
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2005, 17:28:39 »
Tilläggas kan att söderut har dom dessutom "mindre" radiatorer.
Pga deras varmare klimat i Skåne kanske DUT är  -10 grader vad vet jag som är Norrlänning (burr).
Det betyder att dom behöver samma temp fram på radiatorerna vid -10 som du vid -34 grader!

Allt teoretiskt förstås, verkligheten kan va en helt annan!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!