Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: innegivaren seg!  (läst 3624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
innegivaren seg!
« skrivet: 04 december 2011, 20:07:22 »
Jag tycker att innegivaren till min Thermiapump har svårt att hänga med.
Får alltid övertemp på kvällen då vid tänder ljus och hela familjen är hemma. Kan det vara så svårt att göra en styr så att
integralerna inte räknar när den inställda tempen uppnåtts? Har inställd på faktor 4
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #1 skrivet: 04 december 2011, 21:51:22 »
Letade rätt på en gammal tråd om detta,så det finns nog inte så mycket att göra åt . Får väl öppna ett fönster ^-^
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: innegivaren seg!
« Svar #2 skrivet: 05 december 2011, 00:05:34 »
Vad är högsta faktorn på en Termia innegivare, jag har pump med faktor inställbar mellan
0 och 10 och har körd med faktor 10 6år med välligt stabil värme inne.
Min pump har ju inte några gradminuter, vet inte hur dom påverkar till styrningen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: innegivaren seg!
« Svar #3 skrivet: 05 december 2011, 07:46:20 »
Eftersom en innegivare reagerar först när skillnad i innetemp uppstår så får man räkna med lite variation om man aktivt tillför värme till huset. Innegivaren stänger inte värmetillförseln till huset, den kompenserar bara börvärdet på framledningstemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #4 skrivet: 05 december 2011, 07:59:51 »
Thermia har 4 som högsta faktor.
Vad jag tänkte var att det skulle kunna vara ett regelsystem som exempelvis stänger av när man fått en övertemp på säg 1/2 grad.
kör integral -180 men vid börvärde 31gr så är pumpen uppe i 39gr efter en ganska kort stund så jag tycker jag får ut onödig värme.
Detta är något man förmodligen får leva men jag vill inte sänka kurvan , då har jag för kallt på morgonen.
Kör kurva 32 med 2 gr knäckning vid 0 gr
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #5 skrivet: 05 december 2011, 08:12:35 »
Kan ju e.v höja integralen, men jag ligger på 15 starter vid 0 och det tycker jag räcker.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: innegivaren seg!
« Svar #6 skrivet: 05 december 2011, 09:56:17 »
Lokal övertemp. i vissa rum är termostaternas jobb att klara av. Om hela huset är tillräckligt varmt
skall förstås inte VP skicka ut någon energi alls. Om man själv märker att det är för varmt och VP
fortsätter värma, så skall ju ett bra styrsystem redan för länge sedan upptäckt vad som är på gång
och stängt av värmen helt. Om max påverkan från innegivaren inte hjälper, kan man "lura" VP att
tro att det blivit varmt ute och på så sätt hejda överproduktionen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #7 skrivet: 05 december 2011, 10:57:00 »
Klart man kan ju stänga av värmeproduktionen,men jag tycker inte man ska behöva springa och ändra inställningar.
Det måste väl gå att bygga in i styrsystemet.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: innegivaren seg!
« Svar #8 skrivet: 05 december 2011, 11:10:16 »
En del system har en ingång där man kan ansluta en termostat som blockerar värmen helt om det blir över en viss temperatur. Jag vet inte om det finns på din Thermiapump dock...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #9 skrivet: 05 december 2011, 11:16:11 »
Det lät intressant. Får ringa Thermia och kolla upp. Tack!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: innegivaren seg!
« Svar #10 skrivet: 05 december 2011, 11:52:55 »
En slutning på EVU-ingången (307 och 308) blockerar värmepumpen, tillsatsen och cp. Som alternativ, använd nattsänkningsfunktionen genom att koppla in ett 10 kOhm motstånd så sänker du med det antal grader som är inställt som nattsänkning. En slutande termostat med ett motstånd i serie är kanske lösningen.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #11 skrivet: 05 december 2011, 12:35:31 »
Jag vill bara blockera värmeproduktionen inte cp´n
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: innegivaren seg!
« Svar #12 skrivet: 05 december 2011, 13:29:27 »
Ingen värmeproduktion, ingen tank med magasinerad värme. En cp gör nog mycket ringa nytta i det läget.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: innegivaren seg!
« Svar #13 skrivet: 05 december 2011, 14:04:26 »
Jag tänker närmast på frysrisken vid att inte ha cirkulerande vatten
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: innegivaren seg!
« Svar #14 skrivet: 05 december 2011, 14:09:16 »
Cirkulationspumpen behövs för att kunna läsa av framledningstempen.

Med en rumstermostat installerad på plint 307/308 tillsammans med ett motstånd i serie på 10 kohm, är det bara framledningens börvärde som sänks med inställt värde "sänkning" gånger tre.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!