Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service eller inte? vad gör de pÃ¥ ett servicebesök  (läst 1944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som rubriken lyder. Är det värt 1500:- för ett servicebesök? rensa silen kan jag göra själv men frågan är vad som mer görs av servicefirman. anledningen till att jag undrar är det att firman jag köpte pumpen av har överlåtit servicen på ett annat företag och då jag inte kan se något i kontraktet att de har rätt att göra det så kan jag nog komma undan de 2 servicebesöken som ingår i avtalet men som drogs av som en rabbat på priset men ska betals vid första och andra besöket ( år 1 och år 2)
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det verkligen ingen som har gjort en service pÃ¥ sin VP här ? eller är alla glada hempulare som jag själv  ::)
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Service eller inte? vad gör de på ett servicebesök
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2007, 13:09:31 »
Jag skulle aldrig betala för något servicebesök om VP:n funkar som den ska. Jag antar att du håller koll på diff VB, diff KB och rensar filtren vid behov. Jag skulle tippa att de även kollar nivån på Brine och trycket på radiatorvattnet och fyller på vid behov. Någon annan regelbunden service ska den vanligen inte behöva. Troligen kollar de även hur mycket eltillskott du har och lite sånt som vi här på forumet har stenkoll på.
« Senast ändrad: 11 juni 2007, 13:12:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Service eller inte? vad gör de på ett servicebesök
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2007, 13:23:31 »
Planerade serviceintervaller är det något som är specifikt för IVT?

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Service eller inte? vad gör de på ett servicebesök
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2007, 16:02:35 »
Är det verkligen ingen som har gjort en service pÃ¥ sin VP här ? eller är alla glada hempulare som jag själv  ::)

Kollade med min installatör, som installerar alla typer av värmepumpar. Jag tog också i våras honom till grabbens nyinköpta hus, med en bergvärmeanläggning installerad 2002.

Förutom att kolla alla filter o.s.v., så gör han också en "kylteknisk" mätning, bl.a. av "överhettningen", "underkylningen", gasmängden, att expansionsventilen är rätt inställd samt att hetgastemperaturen ligger inom toleransnivån. I grabbens fall fick han justera expansionsventilen. Han ändrade också på inställningen av värmekurvan. Allt dokumenterat i en "servicerapport". Han rekommenderar en service vart annat eller vart tredje år.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Planerade serviceintervaller är det något som är specifikt för IVT?

MVH // Rolle

Vet jag inte men det var nÃ¥got som sÃ¥ att säga "ingick" i köpet. Drogs av som en rabatt pÃ¥ slutsumman men ska betalas vid servicebesöket  a 1500:-/gÃ¥ng
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!