Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönsamt med värmepump?  (läst 3496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lönsamt med värmepump?
« skrivet: 25 augusti 2004, 11:02:15 »
Hus på 127m2 + 127m2 källare
uppvärmt med olja 2,5 - 2,7 m3 förbrukning per år
Lönar sig värmepump?
Radiatorer finns, tror det måste vara högtemp på dom, verkar klena.
Om man inte frågar får man inget veta

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lönsamt med värmepump?
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2004, 11:46:00 »
Om det inte blir nån affär i höst för dig kan du kolla behovet av framledningstemp i vinter vid stark kyla.
Sök runt här vi svarade på liknande fråga igår
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lönsamt med värmepump?
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2004, 11:58:06 »
Vad menar du med värmepump? Är det likhetstecken med bergvärme? För många är det så idag tyvärr. Själv installerade jag en luft/VP i kombination med elpanna p.g.a den lägre inversteringskostnaden (ca 40000 billigare än bergvärme). Där jag bor strax söder om vänern så är årsmedeltempen ca 4,5 grad plus och detta gjorde mitt val enkelt. Jag förbrukade ca 28000 kWH innan och hoppas komma ner i 15000 nu. Har bara haft den i 2,5 månad så jag vet inte än. Jag värmer 150 kvm i ett plan.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Re:Lönsamt med värmepump?
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2004, 12:21:17 »
Förbrukade 2,76 normalårskorrigerade m3/år när jag installerade en 5 kW pump för två år sedan och tyckte kalkylen då såg hyfsat bra ut. En återbetalningstid på 11 år vid oförändrade energipriser. 6 % (om jag minns rätt) avkastning på investerat kapital (108 000 kr) vid en avskrivningstid på 15 år hela installationen. Inget klipp men med tanke på att energipriserna inte kunde förväntas sjunka gjorde jag slag i saken. Pannan var gammal också. Med dagens priser är installationen betald om 7 år.

Satte in dina värden (2,6 m3) och dagens priser i kalkylen. Ã…terbetalningstid ca 8 Ã¥r och 10 % avkastning pÃ¥ pengarna vid 15 Ã¥rs avskrivningstid.  

Om inte installationen blir avsevärt dyrare än min är frågan om det du kan hitta någon bättre investering förutsatt att radiatorerna inte ställer till problem. Sannolikheten att oljepriset sjunker tillbaka till 6000 kr/m3 är nog inte så stor.

Högtemperaturradiatorer lÃ¥ter inte bra. FrÃ¥gan är om det finns andra alternativ, pellets t.ex. som skulle passa bättre ihop med sÃ¥dana.  

Är ingen expert på området, men är inte högtemperaturradiatorer något som började installeras på 1970-talet och då var det väl oftast elvärme som gällde. Oljeeldning låter som ett äldre hus.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lönsamt med värmepump?
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2004, 12:58:07 »
Mitt hus är byggt 1969 och var från början oljeeldat. Du har rätt ang. oljepriset, 6000 kr/m3 är nog förbi.... ;D.
Jag har "panelradiatorer" och har för avsikt att testa dessa under mitt 1:a år med VP. Anledningen till att jag valde CTC ECO-el med ECO-air dockad var just att elpannan innehåller 225 liter vatten som fungerar som en ackumulatortank. VP värmer alltså hela v-volymen på samma sätt som en oljebrännare men endast upp till max 55 grader. Jag får se nästa sommar hur mkt elspets jag behövt och om det då är lönsamt att byta ut radiatorerna till konvektor radiatorer. har för övrigt ett enrörssystem vilket inte är en bra komb med VP
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lönsamt med värmepump?
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2004, 16:43:43 »
Jag äger inte huset än, funderar på att köpa det men man måste ju ta reda på lita fakta innan man köper hus.
Det ligger 3 mil söder om örebro, byggt 1975.
välbyggt och bra isolerat med tilläggs isolering, källare också väldigt bra isolerat på utsidan.
Skulle väl vara fönstren man skulle byta då som är 2-glas, det fanns även nån typ av luftåtervinnings aggregat som sänker förbrukningen.
Man kanske skulle bo där ett år och elda med olja & ta reda på framledningstemp m.m.
Det var bergvärme pump jag funderar på, enligt nuvarande ägare rekomenderade en säljare som var där en 5kw pump (märke okänt)
Vad rekomenderas för VP om man ska ha höga framledningstemeraturer?
Om man inte frågar får man inget veta

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Lönsamt med värmepump?
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2004, 11:29:42 »
En tilläggsisolering sänker behovet av framledningstemperatur eftersom huset kräver mindre energi (effekt).
Mitt är tilläggsisolerat bäde vägg källarvägg vindsbjälklag.
Tyvärr vet jag inte hur mycket temp det behövdews första åren (noterade inte det).

Nu kör jag fram 30 grader vid +-0 ute och ca 42 vid - 20 ute.  Radiatorerna är inst 1953. Men dÃ¥ ska man komma ihÃ¥g att ju längre norrut desto mindre behov av hög temp fram vid viss temeperatur ute (pga lägre dimensionernde utetemp), vi mÃ¥ste ju klara - 40 grader utan bekymmer  >:( >:(

Även om ditt system är högtemp kanske det efeter isoleringen klarar sig med 55 grader.

Ett tips::: fönsterbyte ALDRIG lönsamt ur energisynpunkt.
Däremot är vindsisolering ALLTID lönsamt, är inte det åtgärdat fixa det före vintern. Det är oxå den billigaste åtgärden. Men studera noga hur man ska göra för att bibehålla ventilationen av vindan (luftspalter mm.)
 Eftar det dÃ¥ borde 55 grader va tillräckligt även om du har ett högtempsystem.
räcker inte det då byter man ut några radiatorer till större modeller, alla behöver inte bytas om man har en hyfsta öppen planlösning.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lasse33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lönsamt med värmepump?
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2004, 20:17:21 »
Tack för tipsen! Ã…terstÃ¥r bara att köpa huset och flytta in dÃ¥! Sen fÃ¥r jag väl köra med olja ett tag & kolla temperaturer m.m. , dÃ¥ kanske man kan köra med Nibe om man inte kommer över 55 grader dÃ¥  ;D
Om man inte frågar får man inget veta

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Lönsamt med värmepump?
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2004, 12:49:19 »
I södra Sverige kan man välja luft-vatten och detta kan vara den riktiga lösningen. Här ett liet räkne exempel (22000 kWh eller 3000 liter olja, 1 kr/KWh med mp:s högre skatter)

Luft-vatten ( se annan länk) elpanna + 5 kw VP  85000
Kapitalkostnad per år under 10 år för VP, 20 år för pannan(3% ränta) 4500 + 1500 + 2500 = 8500
El VP   6500 kWh
El  Panna 4000 KWh (pessimistiskt räknat)
Elkostnad plus kapitalkostnad  19000
Besparing (relativt olja) :  3700 kr/Ã¥r

Bergvärme  6 eller 7 kW 160000
Kapitalkostnad 50 år för hålet. 15 för övrigt
6000 + 1200 + 4800 =12000
Elkostnad 6700
Elkostnad plus kapitalkostnad  18700
Besparing (olja) :  4000 Kr/Ã¥r  med pljepris 7600

Den verkliga besparingen blir lägre. Den ökade fastighetsskatten skall betalas, och dessutom bör man
lägga undan 3000- 4000 kr/Ã¥r som grundplÃ¥t för nästa VP när den nya ar sliten. Dessutom kan det tänkas att banken vill ha amortering pÃ¥ lÃ¥net.  Ã… andra sidan slipper man sotarn, tankrengöringen och de Ã¥rliga justeringarna av brännaren. Och förhoppningsvis blir underhÃ¥llskostnaden blr lÃ¥g under de första 10 Ã¥ren. En from förhoppning, cirkulationspumpar, växelventiler och expansionskärl  tycks ha en förmÃ¥ga att sluta att fungera efter ett antal Ã¥r.

Ingen reell besparing i pengar men en god insats för miljön och för att begränsa den kommande oljekrisens verkningar

Om det finns fjärrvärme kan detta vara ett bra alternativ- Lär kosta i Göteborg 85000 i investering plus 50 öre /kWh. Eller inget kapital men en avgift på 3500 kr/år plis 75 öre /kWh
Anläggningarna med värmepumpar enligt ovan kostar  81 öre per kWh inklusive kapitalkostnaden.

Spara lite av oljan till nästa generation!

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!