Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya grejjer hos Thermia  (läst 13438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nya grejjer hos Thermia
« skrivet: 29 september 2004, 18:48:08 »
Hej gott folk. Kom hem från jobbet idag, vittjade brevlådan,i den låg gratistidningen "Villamagasinet". Slötittade i vanlig ordning tills jag fastnade med ögonen på Thermias senaste annons, prydd med ordet "nyhet" högts uppt till höger. Här gör man reklam för något som heter "Thermia Diplomat TWS". Annonsen innehåller inget vettigt eller någon form av fakta, men man skriver följande "Adam Fjaestad, utvecklingsschef för värmepumpar gläds åt Thermias banbrytande varmvattenteknik-TWS. Den är marknadens enda varmvattenberedare utvecklad för värmepumpar". Hittar inget om den på Thermias hemsida, är det nån här som vet vad detta är fören tingest, eller tom sitter å trycker på ett produktblad :o ?
« Senast ändrad: 29 september 2004, 19:11:56 av Norrlänningen »
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #1 skrivet: 29 september 2004, 22:08:11 »
hmmmm Thermias  reklamavdelning är tydligen lite osynkad :)

Och frågan är på vilket sätt den skiljer sig från de "traditionella" vv beredarna ?

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #2 skrivet: 29 september 2004, 22:20:21 »
Om jag skulle göra en vv-beredare speciellt för värmepumpar skulle jag göra den som följer:

  • Hög
  • Smal
  • Med en mantel som har en liten volym, men stor yta (lÃ¥ng)
Vad vinnar man då på detta.... - jo, man kommer att få en effektiv värmeöverföring tack vare den relativt höga flödeshastighet som värmepumpens vatten har i manteln.

Man kommer att få en effektiv och markant skiktning i den höga tanken.

Tack vare den smala konstruktionen kommer värmen snabbt varmvattenmagasinet till godo och skiktningen kan ske efter det att värmepumpen slutat ge energi till vv-beredaren.

Märk väl att jag inte har en aning om Thermias nyhet, jag bara funderar hur jag själv skulle konstruera en effektiv och lätthanterlig varmvattenberedare, speciellt utformad för egnahem med en relativt låg eller normal varmvattenförbrukning.

(kanske inte skulle ha skrivit det här, utan byggt en själv... och sen sålt patentet :-[)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #3 skrivet: 29 september 2004, 22:23:45 »
Kan inte låta bli ..... det bara kliar i fingrarna.....
Citera
Om jag skulle göra en vv-beredare speciellt för värmepumpar skulle jag göra den som följer:


Hög
Smal
Med en mantel som har en liten volym, men stor yta (lång)



Det blir nästan EN CTC !!!!! :)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #4 skrivet: 29 september 2004, 22:39:11 »
Me en lÃ¥ng smal har väl inte CTC  ;)

Heja Thermia TWS TotalWirrig Scrollimplementerad centrifugal beredare  ;D ;D ;D

Dom har lärt sig av IVT, skulle vara roligt att få lyssna på deras ledningsmöten.

Nu djäxxxx hittar ni pÃ¥ nÃ¥t annars fÃ¥r ni kicken. IVT kränger ju sina nya pumpar som smör.  Fixa till nÃ¥t oemotstÃ¥ndlig ni oxÃ¥ men foooort  ;D
vaffaaaaxxx som helst ossÃ¥ lejer ni en dyr reklambyrÃ¥ dom fÃ¥r döpa faaaaxxxskapet.  ;D ;D

Vi fÃ¥ väl se vad det är sÃ¥ smÃ¥ningom, men som sagt deras hemsida ligger inte precis i realtid med ens vanlig snigelpost  ;D ;D ;D

Vi som har thermia mÃ¥ste väl byta upp oss nu, och ni andra kan bara avundas oss, era leverantörer har ju inte TWS hur tusan kan ni klara er utan  ;D ;D ;D

Kul o fÃ¥ skriva av sig, men samtidigt kan jag ta gift pÃ¥ att jag har (delvis) rätt.  8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #5 skrivet: 29 september 2004, 22:39:17 »
Nu hänger jag inte med, i mina ögon är just detta CTC:s akilleshäl.

De har helt enkelt för kort (p.g.a. skiktningsplåten) varmvattenzon, därför krävs det ständigt tillskott av energi för att säkerställa tillräcklig varmvattenkapacitet.

Tillskottsenergin har de åstadkommit genom att dels värma med elpatron, och dels genom att köra upp tempen till max vid var fjärde (eller femte) kompressorstart.

P.g.a. den extremt korta vv-del som CTC har så krävs det att tempen aldrig tillåts sjunka ned till de nivåer som övriga tillverkare kan tillåta sina att göra.

CTC har en teoretiskt genial lösning, de skulle bara ha haft en kompressor som gav 65 grader i framledning, samt en 4 meter hög konstruktion.

Fast då blir det å andra sidan som vilken värmepump som helst som har en separat vv-beredare vid sidan om.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #6 skrivet: 29 september 2004, 22:52:14 »
Rickrd
I en optimal lösning har innermanteln även "styrplåtar"
Tänk dig en dartpil eller en missil, en massa sÃ¥nt runt hela manteln. dom kan  va bÃ¥de utÃ¥t o inÃ¥t  för att öka mantelytan (överföringsytan).
Det patentet vill jag ha  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #7 skrivet: 29 september 2004, 22:57:56 »
Var det  nÃ¥gon som bommade min smiley ???

Zonen är inte för kort, möjligtvis för tjock :) och har för mycket vatten i sig (200 liter)  

Citera
P.g.a. den extremt korta vv-del som CTC har så krävs det att tempen aldrig tillåts sjunka ned till de nivåer som övriga tillverkare kan tillåta sina att göra.

Hmmm jag måste ha fel på min kännsel :) har haft 38-40 grader på eldelen och fortfarande kunnat duscha utan att frysa, och regeringen hör har inte heller klagat på för kallt varmatten.



CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #8 skrivet: 29 september 2004, 23:08:56 »
ME
38-40 på eldelen.. menar du verklig i "övre" delen eller elpatronen stående på detta värde??

Den övre delen bör väl alltid vara varmare än så eftersom slingan från kompressorn "först" passerar övre delen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #9 skrivet: 30 september 2004, 08:53:58 »
Ja, det stämmer och jag hade fortfarande varmvatten.

Det hände inder sommaren när jag satte om lite värden och hade få starter.

Jo, det är väl tanken att den övre skall vara varmare men råkade ut för att dessa var tvärt om :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #10 skrivet: 30 september 2004, 08:56:37 »
jag hade exakt samma igår hos mig. 36 grader upptil och 40 nedtill. Detta beror på att jag stängt av eltillskottet. Trots denna temp ¨å ducscade mina barn igår utan gnäll ;D
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Everest

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "So let it be written, so let it be done"-J Ceasar
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #11 skrivet: 30 september 2004, 09:07:01 »
Ringde till Thermias kundtjänst och fick svar. TWS står för Tap Water Stratification (hörde inte riktigt det sista) På svenska tappvarmvattens skiktning.

Min tolkning (på låg amatörnivå) är att TWS får ut mer varmvatten på 3 sätt:

1. "Det går en slinga inuti som ger bättre överföring."
2. Volymen på vvb har ökat till 180-185 liter.
3. Det finns ett läge att köra med högre tryck (som IVT) för att få varmare vatten.

TWS blir 5000 kr + moms dyrare! än den vanliga Diplomaten och kommer att presenteras på en kommande mässa i Stockholm. Produktblad har precis kommit och hemsidan "borde" redan ha uppdaterats.

Skönt att veta att det inte är något för mig i alla fall som inte har ngn bubbelpool och bara tycker det är bra om varmvattnet skulle ta slut när vissa personer i hushållet duschar för länge. Hade mer uppskattat en funktion som begränsar vv-uttaget och fått kvar en "reservdunk" till mig själv, finns det?

Men jag slipper få beslutsångest och vänta på en ny version. Får nog bli en vanlig Diplomat 8.



 
Thermia Diplomat 8, igång 6 dec 2004

Adam

  • Gäst
Adam
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #12 skrivet: 30 september 2004, 11:55:02 »
TWS står för Tap Water Stratificator
TWS ger 5 grader varmare vatten jämfört med dubbelmanteln vid SAMMA bryttryck på kondenseringen.
En högre kondensering kostar i högre slitage och sämre COP.

Om man av olika skäl vill kunna gÃ¥ upp i framlednings temperatur kan man pÃ¥ Thermia Diplomat TWS köra med högre kondensering. Det är naturligtvis bättre att  sätta in en extra radiator för att pÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥ ner kondenseringen och därmed fÃ¥ högre COP.

Om man väljer att köra med högre kondensering är det i sig en styrka att Thermia Diplomat TWS ger 20 % bättre COP vid 0/65 jämfört med näst bäste konkurrent

mvh

Adam

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #13 skrivet: 30 september 2004, 14:03:40 »
Här kommer länk till produktbroschyr:

http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/th.diplomat%20tws%2004_id375.pdf

Mvh,
Fredrik
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad JohanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Nya grejjer hos Thermia
« Svar #14 skrivet: 30 september 2004, 14:35:53 »
Jag har ju irriterat mig lite på att temperaturen på tappvarmvattnet går ner från 55 till 49 på en minut efter att pumpen stannat i vår Diplomat 12:a.

Är det helt enkelt för dålig överföring mellan mantel och beredare?
226 kvm från 1963. Blandat gamla högtempkonvektorer med nya kompaktradiatorer. Villavent FTX med dubbla vattenbatterier. Thermia Diplomat 12 och 210m hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!