Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur sparar man mest elförbrukning?  (läst 3785 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
hur sparar man mest elförbrukning?
« skrivet: 01 januari 2011, 17:56:12 »
Jag är ganska grön pÃ¥ detta men vill lära mig mer. Sitter med en ivt-pump (optima1100) som ska gÃ¥  ner till -20 och en elpatron pÃ¥ 9kw. Problemet har sedan installation varit elräkningarna under Ã¥rets kallaste mÃ¥nader. (vi har även en kasett till öppna spisen och fri tillgÃ¥ng till ved, sÃ¥ hÃ¥lla värmen uppe är inget större problem) InsÃ¥g nyligen pinsamt nog att elpatronen hoppar i redan när det närmar sig nollan. FrÃ¥gan är om det är den som förklarar den ökade elförbrukningen eller om det snarare är pumpen som stÃ¥r och jobbar för fullt utan att ge sÃ¥ mycket? Mina ideer är nu följande, tacksam för synpunkter pÃ¥ vilken som vore smartast och vad resultatet blir eller om det finns nÃ¥gra andra förslag.
1 Stänga av elpatronen och låta pumpen ge det den kan och elda upp mellanskillnaden? (kanske blir svinkallt i huset då?)
2 Stänga av pumpen och låta elpatronen göra allt?
3 Aktivera semesterinställningen och sänka tempen generellt 5-10 grader och elda om man fryser?
4 Stänga av pumpen och elpannan mellan november och mars och installera en vedpanna?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2011, 18:05:51 »
Hur stort och gammalt hus?
Du sparar knappast el genom att lÃ¥ta elpatron göra allt (2).  ::)

Självklart får du lägre driftkostnad genom att elda med ved, men det är väl en hel del jobb.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2011, 18:20:52 »
Huset är byggt 54 men totalrenoverades 2007 så isoleringen är nog så bra den kan vara. Total uppvärmingsyta är ca 200 kvadrat varav knappa 150 som boyta. tyvärr är huset byggt i fyra halvplan så det är många skrymslen värmen ska leta sig fram till. Med kasetten höjer jag värmen på tre av de fyra planen ett par grader på ett par timmar.

Om jag förstått saken rätt är det generellt värmen som är den stora boven, varmvattnet är ett mindre problem. Men vad blir resultatet av att stänga av elpatronen? kommer man tappa en eller ett par grader eller blir det plötsligt minusgrader inomhus när det är tex minus 10 ute som man kan förvänta sig i januari?

Är semesterinställningen ett "säkrare" alternativ att laborera med? Om en grads sänkning ska spara ca 5% borde ju de 7 grader jag sänkt med för tillfället spara ca 35%? Jag skulle vilja hitta den nivån där pumpen själv klarar att ge tillräckligt utan att patronen behöver skarva i mer än vid extremkyla runt -20.
« Senast ändrad: 01 januari 2011, 18:23:29 av tombe »

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2011, 19:03:37 »

   MÃ¥ste väl ställa dig frÃ¥gan om du orkar/vill/kan satsa tid pÃ¥ jobbet med veden . Det blir helt klart lägsta driftskostnad sÃ¥ om veden är gratis .

   Samt frÃ¥gan hur mycket pengar du är redo att satsa pÃ¥ anläggningen  !??
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2011, 19:15:55 »
min första tanke var bara att spara några kronor genom att låta kasetten göra jobbet istället för elpatronen alternativt låta pumpen kompensera patronen över tid när temperaturen växlar över dygnet. Att lägga 6000 i elräkning för januari känns inte motiverat när det i juni handlar om 1500. Kan man spara ett par tusenlappar/kw på detta under årets kallaste månader är jag egentligen nöjd. Just nu är det beräknat att vi ska förbruka 24000 kwh om året men enligt kommunens energirådgivare och andra jag bollat detta med borde det finnas utrymme för att minska detta ner mot 20000. Men eftersom mer 50% av värmekostnaden ligger under ett par-tre månader är det ju intressant att se över möjligheterna. Skulle en vedpanna för 50000 i kombination med värmepumpen spara mellan 5-10000 är det ju värt att fundera på med tanke på att elpriset de närmaste 25 åren antagligen kommer fortsätta öka.

Jag vill inte slita ut mig med veden men är villig att skarva i vid toppar och elda upp ett par grader i kasetten när det så krävs. Med andra ord nån kubik om året eller så.
« Senast ändrad: 01 januari 2011, 19:18:07 av tombe »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2011, 19:34:12 »
En Optima 1100 avger ca 7kW vid +-0°C i ute temperatur

Visst är huset gammal och visst är det stort men det känns som något är galet

har ni rengjort filtret på ledningen ut till pumpen
innomhus temperatur och värmekurva?
T1 till T12 temperaturer?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2011, 20:15:54 »
Detta är en luft/vatten? 7kw vid noll gr, denna vinter är det ej så mycket, då det över hela Sverige varit kallt, denna pump ger inte många kw i -15-20gr.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2011, 20:35:36 »
Vi brukar ligga på en inomhustemp runt 16-17 grader som grund och sedan elda när vi fryser. Filtret är rengjort och tekniker har sett över inställningar och kurvor vid flera tillfällen utan att se något konstigt.

Första steget är att sätta dit en elmätare för att få lite bättre koll på vad som förbrukas för att sedan kunna prova olika åtgärder.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2011, 22:52:40 »
Stäng av elpatronen och se hur kallt det blir. Jag brukar köra den principen och ta en brasa på kvällen vid behov.
Men det är olika hus. får ca 17 ºC inne vid -15 till -20 Så det blir inte extremt kallt.
Tappa upp ett badkar vid -15 med elp. avslagen är inte att rekomendera  DÃ¥ blir det kallt fort inne
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2011, 23:32:08 »
Det är ingen risk att något går sönder om elpatronen är avstängd? Så länge man kommer hem efter jobbet varje kväll borde det inte vara några problem med att prova? Någon skrev i någon annan tråd att kompressorn/pumpen fick jobba hårdare vilket skulle slita mer på den medans någon annan sa att det var ju det pumpen är till för.

Kan man i princip räkna med att elförbrukningen sjunker med den effekt elpatronen annars skulle dragit eller äter pumpen upp det mesta av vinsten genom att den får gå hårdare?

Några tips om installation av extra elmätare? Funderar på att sätta en separat på elpatronen, vet inte om det är överdrivet eller om det räcker att sätta en på hela anläggningen? Just nu är jag ganska nyfiken på hur mycket patronen får skarva i.

Hur ser era kurvor ut, tidigare var vår rak men vid den senaste justeringen lade vi medvetet in en liten höjning på kurvan när tempen går under nollan, detta var dock för att lösa ett annat problem som jag ännu ej nämnt, ett element på bottenplanet verkar inte ge de effekt man kan förvänta sig eftersom det rummet trots ett stort element alltid ligger 3-4 grader under övriga. En tekniker pratade om att värmen alltid tar enklaste vägen. Vad jag hört ska man reglera husets temp via pumpen och alla termostater ska stå öppna fullt. För att lösa detta rekomenderade han en separat tank som pumpen jobbar mot och som sen i sin tur går ut till alla element, då skulle det vara fritt ram att reglera rumstempen med termostaterna. Låter detta rimligt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2011, 01:27:08 »
Det är ingen risk att något går sönder om elpatronen är avstängd? Så länge man kommer hem efter jobbet varje kväll borde det inte vara några problem med att prova? Någon skrev i någon annan tråd att kompressorn/pumpen fick jobba hårdare vilket skulle slita mer på den medans någon annan sa att det var ju det pumpen är till för.
När det blir så kallt att eltillskottet går in så går ju pumpen redan dygnet runt, så det blir ingen skillnad.

Citera
Kan man i princip räkna med att elförbrukningen sjunker med den effekt elpatronen annars skulle dragit eller äter pumpen upp det mesta av vinsten genom att den får gå hårdare?

Du sparar in den el elpatronen skulle ha dragit. Pumpen kan inte gå hårdare, utan skillnaden blir att det blir kallare inne.

Citera
Några tips om installation av extra elmätare? Funderar på att sätta en separat på elpatronen, vet inte om det är överdrivet eller om det räcker att sätta en på hela anläggningen? Just nu är jag ganska nyfiken på hur mycket patronen får skarva i.

Kan man inte se i styrsystemet hur många timmar kompressor resp. elpatron har gått?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: hur sparar man mest elförbrukning?
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2011, 08:48:34 »
Jag har försökt hitta någon info om hur mycket patronen använts i menyerna men bara hittat ett ställe där man kan se hur mycket den använder för stunden. Om det är någon som vet vilken meny man bör gå in i och var man bör leta om den informationen finns så får ni gärna berätta detta! Tydligen är menysystemen väldigt lika på flera olika fabrikat, eller rättare sagt så använder t.ex. ivt delar från andra tillverkare om jag förstod saken rätt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!