Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in golvvärme till en kmp vattenberedare/värmepump  (läst 1626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel.b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ska koppla in min kmp varmvattenberedare med inbyggd värmepump till golvvärmen i garaget men vet inte riktigt hur jag ska koppla in den.
Det finns 3st anslutningar cold Water inlet, Hot water outlet och condensate drain.

Condensate drain fattar jag att det ska man dra till avloppet men det andra fatta jag inte
Ska jag koppla in cold water inlet från huvudinkommade vatten ?
Och hot water outlet till golvvärmecentralen ? Där vet jag att jag måste sätta en cirkpump i mellan men vart på golvvärmecentralen ska det kopplas in?
Eller ska både cold inlet och hot outlet kopplas ihop med golvvärmecentralen och fyllas i efterhand med vattenslang ?
Hoppas att någon/några duktiga kan hjälpa mig då jag vill börja koppla in det så fort som möjligt.
Bifogar lite bilder på hur det set ut.
Mvh

« Senast ändrad: 27 juli 2017, 21:59:11 av Daniel.b »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ska du använda den till att värma golvet istället för att ha den till tappvatten? I så fall ska golvvärmen kopplas på inlet och outlet. Sen får du dra ett rör från inkommande tappvatten med en ventil så att du kan fylla på systemet.
Glöm inte expansionskärl och en säkerhetsventil med rätt öppningstryck - Om det sitter en där nu så är den anpassad för tappvatten (6-9 bar), men värmesystemet jobbar med lägre tryck (1,5-2,5 bar).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daniel.b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej.
Den ska användas bara till golvvärme i garaget istället för tappvatten.
Det går inte att koppla in det på inlet och outlet och sen fyller man systemet med en trädgårdsslang från golvvärmecentralen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om du har vatten framdraget i garaget så är det bättre att sätta ett fast rör för påfyllning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!