Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkna ROT vid värmepump  (läst 3614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Beräkna ROT vid värmepump
« skrivet: 23 oktober 2013, 23:01:14 »
Sitter och utvärderar flera olika offerter och ser att ROT är uträknat på lite olika sätt. Vissa kör på 15% schablon (bergvärme) på hela beloppet. Vissa andra har delat upp offerten i olika delar där delarna använder olika ROT % (installation + pump, demontering befintlig VVB, grävning, borrning).

Att dela upp offerten ger en skillnad på nästan 10 000kr i mina offerter och gör att de som planerat för att maximera ROT ligger betydligt bättre till.

Så frågan är, måste man använda schablon beräkning för ROT? Kan jag som kund bli återbetalningsskyldig vid kontroll om jag anlitat en installatör som maximerat ROT?


Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Beräkna ROT vid värmepump
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2013, 23:30:19 »
Har granskat mina offerter lite mer och ser att det ställe som mest vinst är hämtad är från borrningen, här är det nästan avdraget 30% för ROT. Detta ger ungefär en skillnad på 7000kr mellan de som räknat schablon och de som räknar borrning separat.

Enligt denna trÃ¥d, http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43825.0,  sÃ¥ verkar det ju finnas metoder för att räkna ROT för enbart borrning om man skulle göra det. FrÃ¥gan är dÃ¥ om man fÃ¥r räkna sÃ¥ här även vid en total-entreprenad vid komplett installation och borrning (borrning sker av annan firma än installatör, men installatören har en total-entreprenad).



Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Beräkna ROT vid värmepump
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2013, 23:48:11 »
Jag pratade med skattemyndigheten i den här frågan och det han jag pratade med sa var att schablonvärdet inte kommer från skattemyndigheten. Det kommer från branschorganisationen för värmepumpar (typ) så schablonen är ingen lag.

Det han sa var ju att man får göra ROT-avdrag arbetskostnade på om- och tillbyggnadsarbeten. Så det är väl i princip samma som arbetstiden gånger timkostnad delat på två.

Borrningen blir ju i princip hela arbetet ROT-berättigat som jag tolkar det. Sen det "rörjobb" som krävs. Däremot är själva installationen av värmepumpen inte ROT-berättigad enligt snubben på skattemyndigheten eftersom det kan likställas med att byta tex diskmaskin vilket inte räknas som en om- eller tillbyggnad av huset.

Det finns mycket utrymme för tolkningar här och om man ska hårddra det så kan en installatör ta 5000 i timmen för arbete och sälja pumpen, rör osv för en hundring (obs min tolkning inget som prövats i domstol vad jag vet). Det finns ett uppdrag granskning om just detta.

Det man dock inte kan göra är att lägga på arbetstid för att få ett större avdrag eftersom det jag antar skattemyndigheten gör vid en kontroll är att titta på rimligheten i arbetstid. Att timpriset är skyhögt tror jag dock är svårt att åka dit på, kolla http://www.svt.se/ug/skatteverket-om-rot-fifflet-finns-inget-hinder-i-lagen

Men för att svara på din fråga:
- Nej du måste inte använda schablonberäkning för ROT (det svar jag fick från skattemyndigheten).
- Ja du kan bli återbetalningsskyldig om det vid kontroll visar sig att du fått för stort ROT-avdrag. (men min tolkning är att fri konkurrens gäller och därmed kan hantverkare ha olika timpriser och olika pris på material)
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Beräkna ROT vid värmepump
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2013, 00:04:29 »
Jag gjorde som du Bingoberra i min deklaration 2009, yrkade ROT-avdrag för arbetskostnader.
Borrningen beställdes genom rörisen och han hade tagit upp hela fakturan  frÃ¥n borraren som arbetskostnad utöver sin egen arbetstid.
Skattemyndigheten ändrade mina yrkade avdrag till ett schablonavdrag.
Bråkade inte eftersom jag förmodade att det var ett myndighetsbeslut.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Beräkna ROT vid värmepump
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2013, 00:27:27 »
Hmm... hade varit intressant med en rättslig prövning av det. Du kanske fortfarande kan överklaga tror man har några år på sig?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Beräkna ROT vid värmepump
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2013, 09:14:48 »
Så det värsta som kan hända om jag skulle använda ett bolag som har dragit för mycket ROT (enligt skatteverket) är att jag får betala mellanskillnaden till om schablonen hade använts. Känns lite som att spela på triss, bara det att här är sannolikheten för vinst troligen större ;)

Sedan som du säger Bingoberra, så är det ju en gråzon som eventuellt inte har testats rättsligt och att det inte är säkert hur utfallet hade blivit. Men frågan är om man orkar bråka om detta ifall en kontroll sker.

Finns det något dokument som beskriver vad som är en standard-installation och som skall vara med i schablon-beräkningen?

Så här ser exempelvis en offert ut:
ROT för installation + pump: 12.5%
ROT för demontering: 45%
ROT för grävning 4m: 45%
ROT för borrning: 32%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!