Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: markvärme pÃ¥ grannens tomt?  (läst 2925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Älvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
markvärme på grannens tomt?
« skrivet: 30 januari 2008, 22:03:40 »
Är det någon som har erfarenhet av att lägga markvärmeslang på någon annans mark? Hur har ni gjort i så fall?

Jag antar att det rent tekniskt går att lösa med servitut men betalar man något för det? Vad händer om grannen vill stycka av och göra tomter om 10 år? Vad kan vara en skälig summa att betala om grannen vill ha betalt. Hur ska man göra?

Jag måste själv lägga ut ganska mycket slang (ca 2000 m totalt) och har inte tomt som räcker till hela. Alternativet skulle vara att både borra och lägga slang men det skulle bli så mycket billigare att få lägga på grannens åker.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: markvärme på grannens tomt?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2008, 07:05:56 »
Hade samma funderingar men löste det på min egen tomt istället.
Servitut är inget man vill ha om man inte kan garantera att fungerar i all framtid.
Jag placerade slingan mitt i tomtgränsen och grävde upp hela trädgården för att få plats med 660 meter jord värmeslang i två slingor.
Man för plats med mer än vad man tror om man kan få ut så långa svep som möjligt.
110 cm skopa ger en bra bredd om man tänker gräva ner slangen.

Annars är ju luft vatten ett alternativ om man bor där vintertemperaturen är allt för låg.
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: markvärme på grannens tomt?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2008, 08:26:08 »
Har du inte yta så det räcker att borra heller?
Är det ur ekonomisk aspet du väljer mark slingor?
Hur många kW är det du behöver få ut?
Luft/vatten är ett bra alternativ numera som du borde titta på oxå b00k
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: markvärme på grannens tomt?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2008, 09:05:25 »
hej
skulle dra mig i det längsta att hyra mark till värme slingan,är det inte av tex komunen eller nått
annat större företag så skulle jag akta mig

har man inte nått annat vettigt alternativ så är det väl en lösning,men se till att kontraktet är idiotsäkert å att du betalar hyran för marken en gång,dvs slipper års hyra
så har du förhandlat bort otrevliga överaskningar senare

att tex betala 10 000 kr en gång för att hyra marken i 49år är ju billigt
om du desutom slipper tjafsa om hyran sen så är det ju lätt värt 10 000 kr

man måste ha kontrakt å det bör va skrivet så att man skälv sitter bra till om nån skulle börja jävlas

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: markvärme på grannens tomt?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2008, 10:56:06 »
Det är fullt möjligt att lösa det med ett servitut.
För att bryta upp det så krävs att båda parterna är överens. Det går alltså inte för grannnen att komma och säga att nu vill jag använda marken till nått annat.
Sen vad man skall betala, omöjligt att säga. Ni får bara komma överens.
Servitutsavtal skrivs in på tingsrätten och kostar några hundralappar.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: markvärme på grannens tomt?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2008, 11:44:37 »
Jag har lagt på kommunens mark, kostade 3 kr/meter vid tillfället och ger mig 5-årsavtal som automatiskt förlängs med 5 år om de inte säger upp avtalet.
Den risk jag löper är alltså att de beslutar sig för att göra nåt annat på marken och att jag istället tvingas borra bergvärme.
Vill de bryta avtalat inom en femårsperiod så måste de göra mig nöjd = betala borran, men vid en huvudförfallodag så kan jag själv tvingas bära hela kostnaden.

Känns som en rimlig risk för vad det kostade, sparade trots allt ca 30 000 kr när jag installerade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!