Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjungande 124a  (läst 5136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Sjungande 124a
« skrivet: 30 oktober 2007, 19:24:33 »
Har precis fått installerat en skinande blank LVP i huset. Den värmer gott men låter en hel del.
På alla hastigheter utom den lägsta är det som om det sjunger om innerdelen. Ljudet tränger igenom fläktbruset, som i sig är helt acceptabelt.
Är det normalt att den skall sjunga som den gör, är det fel/obalans i fläkten. Finns det något man kan göra själv för att minska detta ljud? Sc:,h

/Lors

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Sjungande 124a
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2007, 20:22:27 »
Høres ikke normalt ut . Montøren burde ha merket det ved prøvekjøringen . Har bare hørt Sanyo 93 og 123 og de er veldig stille. Men det kan være ved liten varmeproduksjon at gass/væske flødingen gir litt gurglelyd. Skru opp temperaturen til ca. 26-30 grader og hør om lyden avtar . Men at lyden er borte ved laveste hastighet gjør jo dette lite sannsynlig som årsak . Åå kom plutselig på at på naboen sin Toshiba hadde montøren glemt å fjerne tape biter som holdt filteret fast under frakt , kanskje det er samme sak hos deg.
 Sc:,h Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Sjungande 124a
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2007, 22:57:16 »
Har precis fått installerat en skinande blank LVP i huset. Den värmer gott men låter en hel del.
På alla hastigheter utom den lägsta är det som om det sjunger om innerdelen. Ljudet tränger igenom fläktbruset, som i sig är helt acceptabelt.
Är det normalt att den skall sjunga som den gör, är det fel/obalans i fläkten. Finns det något man kan göra själv för att minska detta ljud? Sc:,h

/Lors

Hej Lors,
Jag har haft min 124:a i drygt ett år nu. Har precis samma problem med en "sjungande" innedel. Har nämnt det här på forumet i några inlägg. Har tagit upp det med säljaren och servicepersonal men de säger bara att de inte kan höra något onormalt.
Jag kan alltså inte ge dig något tipps, bara informera att du inte är ensam.

/ Bertil

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Sjungande 124a
« Svar #3 skrivet: 01 november 2007, 16:14:31 »
Lors,

Har du kontaktat din säljare/installatör angående den "sjungande" innedelen?
Vad får du för svar?
Vad säger alla ni andra som har Sanyo 124?
Är det verkligen bara Lors och jag som har den där enerverande tonen i innedelen?

/ Bertil

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sjungande 124a
« Svar #4 skrivet: 01 november 2007, 17:08:16 »
Pröva med vanlig handpåläggning, å se/hör om Ni kan få bort oljudet. Antagligen är det nåt ljud som förstärks i chassit, å bör i sa fall enkelt gå att få bort med "dämpspray". En typ av spray som ofta brukar användas i bilar, för att få tyst på irriterande ljud. Det torkar till en tjock seg film, så det är perfekt att använda där man inte kommer åt att dämpa med skivor eller annat som måste passas in...

mvh humlan.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Sjungande 124a
« Svar #5 skrivet: 01 november 2007, 17:49:01 »
Joda , men det virker litt unødvendig å måtte feilsøke på en ny pumpe. Det må være leverandørs ansvar . Selvsagt på garanti.
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sjungande 124a
« Svar #6 skrivet: 01 november 2007, 17:54:05 »
Joda , men det virker litt unødvendig å måtte feilsøke på en ny pumpe. Det må være leverandørs ansvar . Selvsagt på garanti.
Raptus

Självklart ska det vara så. Men om dom sägar att det ska vara så där, då återstår ju endast att häva köpet, eller att göra nåt åt det själv. Det är inte alls säkert att det är nåt fel, utan ett oljud som beror på nåt inbyggt misstag i konstruktionen...

mvh humlan.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Sjungande 124a
« Svar #7 skrivet: 02 november 2007, 18:42:19 »
Sjungande innedelar! typ clover song. ^-^

Sjunger den bra är väl det ok! annars prova att "rucka" på innedelen och lyssna vid ändring av fläktvarvtalet om ljudet ökar eller minskar.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Sjungande 124a
« Svar #8 skrivet: 02 november 2007, 18:44:26 »
Pröva med vanlig handpåläggning, å se/hör om Ni kan få bort oljudet. Antagligen är det nåt ljud som förstärks i chassit, å bör i sa fall enkelt gå att få bort med "dämpspray". En typ av spray som ofta brukar användas i bilar, för att få tyst på irriterande ljud. Det torkar till en tjock seg film, så det är perfekt att använda där man inte kommer åt att dämpa med skivor eller annat som måste passas in...

mvh humlan.

Var får man tag i sprayet?
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Sjungande 124a
« Svar #9 skrivet: 02 november 2007, 18:49:25 »
Dämpspray fick mig att tänka på dämplim!

Tillverkade några ljuddämpningshöljen till kompressorer av en duktig plåtslagare, och dessa bestod av vanlig 2mm galvad plåt som limmades i hop med dämplim och sen kläddes med ljudabsorberande isolering på insidan.

När plåten dubbellimmades på detta sätt så blev den helt död (ungefär som bly)
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Sjungande 124a
« Svar #10 skrivet: 02 november 2007, 19:30:44 »
Pröva med vanlig handpåläggning, å se/hör om Ni kan få bort oljudet. Antagligen är det nåt ljud som förstärks i chassit, å bör i sa fall enkelt gå att få bort med "dämpspray". En typ av spray som ofta brukar användas i bilar, för att få tyst på irriterande ljud. Det torkar till en tjock seg film, så det är perfekt att använda där man inte kommer åt att dämpa med skivor eller annat som måste passas in...

mvh humlan.

Var får man tag i sprayet?

Som vanligt, kolla hos nån av "gubbarna"..., Clas eller Conrad alltså Thumbsup Ja just ja, Du kanske ville ha lite hjälp med sökningen åxå: http://www.conrad.se/swe/prodbeskr.php?recordID=378352

mvh humlan.
« Senast ändrad: 05 november 2007, 13:30:02 av humlan57 »

Utloggad Lors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Sjungande 124a
« Svar #11 skrivet: 05 november 2007, 12:48:14 »
Jag tackar för alla råd. Jag har inte pratat med leverantören ännu, skulle se om ni andra visste nån lösning på problemet. Skall undersöka innerdelen lite närmre för att se om jag kan hitta problemet, men det har definitivt med fläkten/fläktmotorn att göra, inte kylmediapumpen. Kan bero på luftflödesmotstånd i luftfiltren, men dom vill man ju inte ta bort... Skall konsultera mina gamla läroböcker i fluiddynamik och akustik. b00k

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!