Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeväxlare? Tank?  (läst 1917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad XT Claes

  • Professor??
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Värmeväxlare? Tank?
« skrivet: 20 november 2009, 00:23:41 »
Jag har planer på att montera plattvärmeväxlare på min 750l acctank,till sol/värmepump och till tappvarmvatten.

Har letat som en tok efter hur man sätter dom för att få ut effekt samt inte störa skiktningen,

Finns det info eller vet nå`n som vill svara , så jag kan börja.(har 3st växlare,annars hade jag såklart köpt en tank med slingor istället)
Hus byggt 1938 som kräver energi..
IVT Luft/vatten,Rego800 HPD elpanna
Panasonic E9
Sfinx vakuum solfångare 60 rör
Vattenmantlad vedkamin som används flitigt
Hitachi RAC 25NH4 i garaget

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmeväxlare? Tank?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2009, 06:56:17 »
Jag har tyvärr ingen aning om hur du skall montera dem, men rent generellt skulle du ju kunna montera dem på ett väldigt flexibelt sätt (dra en massa rör in/ut på olika höjder i acktanken med avstängningsventiler så att du kan ändra var du tar ut/tillför vatten till tanken)

Sätt sedan flera tempgivare i tanken för att hålla koll på vad som händer, eller skaffa en templogger för att få full koll på vad som händer i tanken när du kör på olika sätt. (se min signatur nedan)

Rent principiellt skall du koppla in dem motströms, men det gissar jag att du vet?

Delge oss gärna dina tankar på hur du TÄNKT koppla in dem, så kanske vi tillsammans kan komma fram till en lösning som borde fungera - även om inga proffs/sakkunniga svarar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Värmeväxlare? Tank?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2009, 21:27:31 »
Ta nÃ¥gra bra foton pÃ¥ grejerna sÃ¥ kommer säkert cocacola med bra tips.  :) 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Värmeväxlare? Tank?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2009, 10:02:39 »
Tappvarmvattenautomat kopplar du till toppen på tanken och returen till botten.

Cirkpump, flödesgivare och radiatorventil+termostat enligt nedan. Om TVAn sitter utanför acktankens isolering så är det lämpligt att sätta en backventil på returen (annars blir den ett litet element som fungerar via självcirkulation ... :P)



PVVX till solfångare är samma princip, men istället för flödsgivare så är det mer lämpligt med en tempgivare för när cirkpumpen ska starta. Vill du ta ut ljummet vatten från solpanelerna så blir det dock lite bökigare med inkopplingen till acktanken.
« Senast ändrad: 22 november 2009, 10:11:01 av stedevil »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!