Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 eller 1255  (läst 4869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mthus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1245 eller 1255
« skrivet: 10 mars 2014, 11:07:55 »
Vi håller på att bygga hus i Lidköping i Västra Götaland och vi kommer att installera bergvärme + FTX.
Husleverantören levererar Nibe 1245 eller 1255. Huset är 160kvm + garage + uteplats.
Vilken modell ska man satsa på, 1245 eller 1255. Är det någon som har någon erfarenhet eller hur ska man tänka när det gäller val av modell.

Villa, 164kvm + 34kvm byggd 2014 i Skaraborg. Bergvärme NIBE 1255 + FTX

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 eller 1255
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2014, 11:17:55 »
Jag skulle välja 1255, den har varvtalsstyrd effektreglering, det tycker jag är en modernare och bättre reglermetod än on/off som 1245 har.
Men det finns fler tillverkare att välja på, kolla här på forumet.
Snart får du säkert läsa flera synpunkter från andra när på forumet.
« Senast ändrad: 10 mars 2014, 11:20:48 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe 1245 eller 1255
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2014, 12:26:47 »
Vad kommer du ha för effektbehov i det nya huset (när det är som kallast ute)? Har det gjorts beräkningar som du kan dela med dig av?

Du ska ha FTX och huset är nytt, om det dessutom är välisolerat, och garaget inte så stort (och också välisolerat) kommer du behöva en ganska liten värmepump tror jag.

En 1255 kan nog vara för stor (den verkar ha effekt 4-16kW och går gissar jag i On/Off om effektbehovet är < 4kW vilket det säkert är stora delar av tiden i Lidköping).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 eller 1255
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2014, 20:24:13 »
Med golvvärme samt troligtvis ganska varmt kb temp ger Nibe 1255 ganska hög min effekt den anges vid 0 grader in samt 35 grader ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 eller 1255
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2014, 23:26:25 »
Vi håller på att bygga hus i Lidköping i Västra Götaland och vi kommer att installera bergvärme + FTX.
Husleverantören levererar Nibe 1245 eller 1255. Huset är 160kvm + garage + uteplats.
Vilken modell ska man satsa på, 1245 eller 1255. Är det någon som har någon erfarenhet eller hur ska man tänka när det gäller val av modell.

Har nyligen installerat en 1255:a och vid jämförelse med on/off pumpar som vänner och bekanta har så känns denna klart mer "universal". Nu avgör ju naturligtvis effektbehovet en hel del så det är väldigt individuellt, men till vårt hus med rätt så stor boyta samt golvvärme ingjutet i betong på nedersta våningen plus två våningar ovanpå det med radiatorvärme så förbrukar vi en hel del värme.
Min erfarenhet hittils är att den här pumpen går extremt lugnt och fint. Våran tuffar på för det mesta på 19-21 Hz (intervallet är mellan 20-102Hz (fråga mig inte varför den droppar 1 Hz under min varv)) när vi inte använder mycket varmvatten. Därmed stoppar och startar den nästan aldrig. Om vi använder varmvatten lite extra en dag så kan det gå en hel dag utan att den stannar/startar, utan den bara tuffar på vid runt kanske 25Hz. Förbrukar man riktigt mycket varmvatten spinner han upp i 45-50Hz och sedan lugnar han ner sig igen när varmvattnet har nått en viss grad.
När jag första gången kopplade på golvvärmen så drog han på i maxfart och låg och pendlande mellan 100-102Hz, vilket betyder att den körde ner ca. 16kW i den uppvärmningen tills rätt temp har uppnåtts. Det låter som när ett flygplan accelererar, fast naturligtvis väldigt lågt, det är inte störande. Inte ens på max hastighet är den störande utan är jämförbar med många on/off pumpar när de går.

Det jag funderar på lite är hur det blir till sommaren då man knappt behöver någon värme, utan endast varmvatten. Då kommer han naturligtvis att stanna och starta fler gånger eftersom 4kW är för mycket för det behovet, men jag har en extra acktank på 100 liter som gör att start/stopp minimeras. Plus att även då kommer det ju inte vara värre än med en vanlig on/off pump. 4kW är fortfarande betydligt mindre än exempelvis 10kW, så jag gissar på att hur man än vänder och vrider på det så är invertern ett säkrare val på så sätt.

Personligen skulle jag inte vilja ha något annat nu vid jämförelse med andra system, men det må hända att det hade låtit annorlunda på mig om jag väl köpt en on/off pump, jag vet inte.
Prisskillnaden är såpass liten så det tycker jag inte är avgörande i detta fall.

Om du är osäker på exakt hur stor pump du behöver, eller om du kanske rent av planerar att eventuellt bygga ut en gång, kanske ett uppvärmt uterum eller nåt, så är ju en inverter inte fel för då har du de extra musklerna när det behövs. Och på tal om detta, 16kW är klart aldrig fel mitt i den svinkalla vintern när hela familjen skall duscha efter varandra. Då är man glad för de extra 6kW utöver exempelvis en 10kW on/off. ;)

Kan förresten tillägga att jämfört med elpatronen som vi hade innan, som gick på 6kW nästan konstant, så drar denna 0,8-0,9kW för det mesta. Skillnaden är ju helt vansinnigt sjuk. Känns som att man praktiskt taget har gratis värme ju.
« Senast ändrad: 10 mars 2014, 23:31:16 av Flinta »

Utloggad mthus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 eller 1255
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2014, 11:45:11 »
Hej alla!

Först, ursäkta dålig återkoppling. Här kommer en kort uppdatering.

Vi har fått bra pris på Nibe 1255 och detta känns helt rätt för oss. Så vi kommer att köra på en Nibe 1255 + FTX. Vi kommer också passa på att ansluta frikyla. Tyvärr så har installationen och leveransen kring detta strulat lite

Tack för alla bra kommentarer.

Villa, 164kvm + 34kvm byggd 2014 i Skaraborg. Bergvärme NIBE 1255 + FTX

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!