Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"  (läst 10902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej !
Hörde på radion idag om möjlighet att kunna köra stora elförbrukare tex nattetid när elen är billig, timme för timme debitering ska då vara möjlig.
Egentligen lite som den gamla tidens tariffel.
Då borde det ju vara än mer aktuellt med ack,tank och en överdimensionerad vp som kan ladda tanken när elen är billig.
Har inte hört vad det skulle handla om i skillnad på elpriset, MEN vad lönar sig bäst, köra fast kondensering mot tank eller gör den höga copfaktorn vid flytande kondensering att alternativet med tank blir ointressant ?

Jag kör flytande kondensering på uppvärmningen men har möjlighet att kunna utnyttja signalen för tidstariff som finns i min reglercentral och kunna ladda mot tank.

Idag så använder jag signalen för tidstariff så att när det finns energi att hämta i tanken tex när solen har laddat tanken till en viss temp, så blockeras vp och värmen shuntas ut till värmesystemet från tanken.

Vill gärna höra era synpunkter hur man bäst möter "timme för timme" debitering.

Janne
Terrawatt 3hk (7kw), borra 139m aktiv, kopplad flytande/fast via Dalatanken 750L solacktank +
13 m2 Aquasol solfångare som även är dockad med gamla ved/pelletspannan.
Bor i 1 plansvilla på 144 m2 byggt 1980.
Gillar värme !

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
hm nu ska vi se. Det skiljer sig väl mellan olika elbolag men vattenfall, så vitt jag vet, har bara stöd för detta med avseende på överföringskostnaden och inte själva elkostnaden om jag har förstått det rätt.

Däremot går vi med största sannolikhet (såsom jag personligen bedömer det) mot ett läge där effekttaxor eller tidstariff tvingas på - alternativt öppnas upp för de som vill lägga ner lite jobb på att spara lite extra.

Jag skulle inte rekommendera någon som från tidigare värmekälla har en acktank att ta bort denna när man skaffar värmepump. Snarare försöka utnyttja den fast då flytande och eventuellt i framtiden då eventuellt för mer klassisk laddning när priserna/tarifferna gör detta mer ekonomiskt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2012, 17:35:52 »
Jag tror det i princip skulle funka med dagsänkning av innetemp, den tiden man är pÃ¥ jobbet och huset är tomt sÃ¥ kan det fÃ¥ vara lite kallare inne, förutsatt att höjningen pÃ¥ kvällen inte triggar nÃ¥n elpatron förstÃ¥s.  ^-^

Sen finns säkert de som vill kunna köra en överdimensionerad VP mot en acktank pÃ¥ natten och pytsa ut värmen under dagen men dÃ¥ krävs rejäl ack och rejält överdimensionerad VP om den samtidigt ska klara värma huset pÃ¥ natten och ladda en acktank, själv är jag tveksam till en sÃ¥n lösning.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ca 2m3 borde man väl komma ganska långt med?
Även om man inte fixar hela behovet så kanske man kan förlägga den absoluta majoriteten till rätt sida om elprisgränsen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2012, 20:53:46 »
Men är det inte så att efterfrågan styr timpriset på el?

Om alla börjar ladda acktankar, tvätta, stryka, rosta bröd, på natten så stiger väl priset?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
man får nog rosta ganska många limpor om man ska slå den el som förbrukas dagtid.

Men annars så är väl inte nödvändigtvis tanken att det ska fungera som förr. Där det benhårt var natten som gällde. Med automatik ska man kunna reagera. Därutöver ska det bli riktigt fet skillnad innan var och varannan väljer att börja överdimensionera och stoppa in stora acktankar får man gissa.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2012, 21:21:41 »
Det ska vara stor skillnad på priset om det ska löna sig att ladda tank med vp en 2m3 tank rymmer inte mycket energi om man laddar tex med 10 grader övertemp och cop blir dåligt men nån timme räcker det ju *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
vafals nog räcker 2m3 längre än någon timma.
Vill man bara hålla någon timma räcker det att ha en 300l arbetstank och thermia LINK
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2012, 21:33:53 »
När jag flyttade in i huset var det tidstariff. Då lönade det sig att köra med el på natten och olja på dagen.
Mer isolering är antagligen mer ekonomiskt än att ställa in stora tankar.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2012, 21:39:17 »
Om man laddar 2 m3 med 10 grader övertemp har man laddat 23kw hur länge det räcker beror naturligtvis på huset men hos mig räcker det ca 3 timmar innan framledningen hamnar under börvärde nu kan man ju köra under börvärde ett tag också men inte så länge om det är kallt ute. Och under tiden man laddar får man dåligt cop även om man har en 16kw vp tar det ca 3 timmar att ladda tanken och både huset samt tanken blir värmt med dåligt cop men vem vet hur elpriserna blir i framtiden men jag tror inte på den lösningen. Nej ska man ladda tankar är nog vedpannan bättre laddar man med 90 grader räcker det nästan tills nästa kväll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2012, 21:42:12 »
jo man kan ju som sagt tänka sig att man gör majoriteten av värmen vid rätt tillfällen.

Jag har svårt att tro att den lösning som väljs är en som har uppdelat dygn. Jag tror det blir timtariff av något slag. Tanken är att man tar hem någon typ av signal och låter detta styra när man gör värme, typ.

Den här effekttaxan som diskuterats förut. Den var ju extra lömsk. Den skulle då göra så att man för hela dygnet betalade baserat på det pris som gällde den timma under dygnet då man förbrukade som mest i huset.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2012, 21:44:08 »
För nÃ¥gra Ã¥r sedan var det en svensk boende i England som frÃ¥gade om värmepump. Där var det stor skillnad pÃ¥ elpriset dag och natt, nästan en faktor tvÃ¥ om jag minns rätt. Jag räknade pÃ¥ det dÃ¥ och kom fram till att det inte gick att fÃ¥ lönsamhet pÃ¥ dygnslagring av värmepumpvärme. I det fallet gick det inte att fÃ¥ lönsamhet pÃ¥ en värmepump överhuvudtaget. Oljan var för billig och radiatorerna för smÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2012, 21:55:19 »
Är det en ren timdebitering så kan man tänka sig att man kan toppa upp lite tillfälligt, eller stänga av. Ett välisolerat hus tappar inte temp så fort, och det är framförallt några timmar på morgon samt tidig kväll som det är dyrast.

Idag var det mellan 07-10 och 17-19 som elpriset stack ut. Och om många utnyttjar timtaxan så jämnas kanske priset ut, men då förutsätts ändå att de som har och använder timdebitering ändå får något ut för att man bryr sig. Så någon slags morot måste det finnas.

Effekttaxa tillämpas än så länge bara på mycket stora förbrukare. Skulle man börja med det för småförbrukare så har man möjlighet att krama ut väldigt mycket pengar av de flesta konsumenter.
Det kan även användas för att tvinga dig att säkra upp. (Vanliga säkringar håller för lite mer än vad det står på dem.)
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2012, 10:55:55 »
De flesta verkar förutsätta att prisvariationen är sån att det är billigt hela natten och dyrt hela dagen. Tittar man på statistiken för ett dygn så är det dock inte så enkelt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!