Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 02 februari 2006, 22:16:21 »

Du kan aldrig ha för mycke slanga i backen. men du får inte ha allt i serie ! max 400m i en slinga, sen får du dela på fler slingor.
800m på 2 slingor eller 1200m i tre slingor
Skrivet av: Cobramannen
« skrivet: 02 februari 2006, 21:38:07 »

Verkar som det inte är nån som har stött på nå problem med långt till VPA:n Thumbsup

Finns det några nackdelar med att lägga på ytterliggare ca 150-200m ytjordkollektor på den rekommenderade slanglängden(750-800m)?

Det kan väl inte bli för mycket slang Sc:,h
Eller är det så att kb cirkulationspumpen  inte orkar dra runt mediat?
Skrivet av: Cobramannen
« skrivet: 30 januari 2006, 18:18:05 »

Ingen som kommer ihåg att dom har haft några problem med att ha VPA:n långt ifrån VP:n? a:gl

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 januari 2006, 21:49:47 »

Om VVB står en bit bort ska inte påverka Legionellahöjningen. Givarma måste ju oxå flyttas men det ska väl va ok, avståndet alltså?
Men visst var det nån/några som hade strul med det med extern VVB??
Skrivet av: Cobramannen
« skrivet: 29 januari 2006, 19:46:31 »

Har en fyrrörskulvert nerlaggd redan men funderar på att göra som du föreslog Bertil.
Hur kommer det att gå med legionella höjningen av varmvattnet tro, eller det kanske inte vållar några problem.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 januari 2006, 19:28:15 »

Det bör gå bra, men då måste växelventilen sitta vid beredaren..  skulle den inte det behöver du en fyrrörskulvert det är väl onödigt.
Fixa nåt tomrör samtidigt, det är bra tt ha. Plötsligt vill du ha ut nåt till garaget..

Värmeförlusten anges på kulveter så det går se förlusten. Men en vp går med låg temp så förlusten blir hanterbar antar ja.
Skrivet av: Cobramannen
« skrivet: 29 januari 2006, 19:23:40 »

Ingen som har nån uppfattning om det är lönt att placera den i garaget?  :-\
Skrivet av: Cobramannen
« skrivet: 29 januari 2006, 12:32:30 »

Blir det mycket värmeförluster om man skulle ha pumpen i garaget och VPA:n i huset, det är en sträcka på ca 26-27m varav 11-12m är kulvert.  Kanske inte så lyckat när man ska ladda varmvatten till VPA:n och legionella uppvärmningen ibland. Sc:,h

/Johan
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 januari 2006, 11:43:24 »

overlander

Du behöver inte ha fast kondensering bara för att du vill komplettera nån gång i framtiden med tex solenergi...

Kör flytande det ger bästa COP.
 Ex från Thermia diplomat vid framleedningstemp 35 resp 50 grader och brine +-0
    COP 3,4 resp 4,6
Jag gissar att min genomsnittliga framledningstemp ligger kring 35 grader, alltså skulle min pump dra ca 40% mera el med fast kondensering. Betydligt mera faktiskt om jag körde 50-55 grader.

Jag har effektmätare på elsidan... vid framledning strax under 35 grader drar min pump ca 1700 watt inkl pumpar, vid vv körning vid sluttemptemp 55 grader då drar den ca 3100 Watt.
Det är bara "halva sanningen" för samtidigt som den drar mindre el vid +35 fram så ger den MERA effekt!!!!

Så försämringen vid högtemp sker i "båda ändar"  Dels drar maskinen mera elström, samtidigt som den levererar mindre värme!!!!!!!
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 januari 2006, 11:20:27 »

jag kolla i effekt diagramet för min värmepump & räkna på en snitt temp på 50 grader för fastkondensering & en snitt temp på 40 grader för flytande kondensering. så jag har räknat till den fasta kondenseringens fördel, om man sak vara noga ! (jag har lägre snitt temp än 40 graderpå ett år !)
Skrivet av: overlander
« skrivet: 26 januari 2006, 09:05:20 »

Tycks ju råda lite delade meningar om hur stora förlusterna är med fast kondensering men eftersom ingen här verkar kunna vissa tillförlitliga siffror med en uträckning utan bara uppskatningar får man väl leta svar på annat håll :( Med tanke på att solpaneler blir billigare och efektivare i snabbare takt än värmepumpar och ellen blir dyrare väldigt fort så är det enligt mitt sätt att se på saken dummt att bygga ett värmesystem som låser en på en värmekälla. Tänk på att drift energin till kompressor och tillsats el inte kommer att bli biligare i framtiden. :)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 23:48:12 »

Har man en VP som tar mesta delan av energin gradtis från borran, så blir andra besparingar mindre värde!
Tex att elda med ved sparar mcyket mindre el eftersom den sparade energimängden till abswolut största delan ändå är gratis.
Lika blir det (tyvärr) med solenergi. Inte riktigt lika illa eftersom solen sannolikt helt kan ta över VV produktionen på sommaren.

Fast kondensering ÄR ineffektivt, förlorar du säg 2000 kwh/år på det i el, då har man totalt sett förlorat mycket mera.
Blir svårt att spara in  det med solenergi!

Men flytande kondensering och solenergi för VV på sommaren, men det blir nog mest för att det är en kul grej inte för att spara pengar!
Skrivet av: overlander
« skrivet: 25 januari 2006, 23:33:27 »

Låter mycket hur har du kommit fram till dom siffrorna? Men jag hävdar fortfarande att tillsamans med solvärme är det ett mer lönsamt och flexibelt allternativ!
Skrivet av: Digital
« skrivet: 25 januari 2006, 23:28:04 »

Att fast kondensering skulle vara sämre kanske låter konstigt om man läst inlägg här på forumet när många här tycker att fast kond. pumpar får kompr. att hålla längre. Vad som är sant kommer nog många aldrig bli ens om.
På ett radiator system med en medel cop på ca 3.7 - 3,9 skulle du kunna landa på ett medel cop ca 3.3 - 3.4 vid fast kondensering du skulle förlora ungefär 0.4 - 0.5 i medel cop på vp gångtid. lite grann så at säga.
Skulle du istället ha ett rent golvvärme system skulle ju sifran bli högre.
Fördelen vid fast kond. mot ack är ju långa gångtider, ett störe effekt tillskott vid köldknäppar och att utan skada dimensionera vp effter hella husets värmebehov.


Hur dimensionerar du en vp för hela behovet om du behöver en framledning på 60grader när det är svinkallt... med fast kondensering?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 januari 2006, 23:12:15 »

Att fast kondensering skulle vara sämre kanske låter konstigt om man läst inlägg här på forumet när många här tycker att fast kond. pumpar får kompr. att hålla längre. Vad som är sant kommer nog många aldrig bli ens om.
På ett radiator system med en medel cop på ca 3.7 - 3,9 skulle du kunna landa på ett medel cop ca 3.3 - 3.4 vid fast kondensering du skulle förlora ungefär 0.4 - 0.5 i medel cop på vp gångtid. lite grann så at säga.
Skulle du istället ha ett rent golvvärme system skulle ju sifran bli högre.
Fördelen vid fast kond. mot ack är ju långa gångtider, ett störe effekt tillskott vid köldknäppar och att utan skada dimensionera vp effter hella husets värmebehov.



i just min anläggning som är optimerad för värmepumps drift, så skulle det skilja från 4,1 i cop till 3,1 (COP ink KBpump) = en skilnad på 1487 kWh / år
Höjer dom elpriset blir det mycke pengar.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 januari 2006, 23:01:56 »

COP i värmekrätsen ändras som sagt inte.

men du kanska kan få lite bättre COP på vv.
med 45 liter så kommer du snabt upp i 55 grader o pumpen stannat, fast inte vattnet inne i beredaen blivit varmt, dett på kallar en ny start & yttligare arbetande med hög temp.

kör du mot 200 liter så tar det tid att komma upp i dom höga tempraturerna o vattnet inne i beredaren hinner värmas i den takt yttermanteln värms = en start & totalt sett bättre cop

Hej Carm ,  Fråga ? hur lång drift tid får du vid varmvattenladdning på dom 200 litrarna vid tex en ducshning eller vid ett badupptappning. Jobbar han sina 45 minuter och sedan klar eller  får du två uppstarter?
Vad kör du med för start o stopp temp?
mvh Mso

med 45 liter så starta vv laddning alltid vid durschning & den gick i ca 20 min, stor still i 20 min gick i gen i 20 min stod still i 60 min o gick i 20 min. Sen klara den ett längre uppe håll.
med 200 liter så tappar den bara en grad ungefär, så den startar selan efter en dursch. JAg har starten på 43 grader & då tar det sån tid att värma vattnet att den inte klarar det i ett svep alla gånger, den bryter för husvärme (alltså mer än 40 min)
Skrivet av: mso
« skrivet: 25 januari 2006, 20:36:04 »

COP i värmekrätsen ändras som sagt inte.

men du kanska kan få lite bättre COP på vv.
med 45 liter så kommer du snabt upp i 55 grader o pumpen stannat, fast inte vattnet inne i beredaen blivit varmt, dett på kallar en ny start & yttligare arbetande med hög temp.

kör du mot 200 liter så tar det tid att komma upp i dom höga tempraturerna o vattnet inne i beredaren hinner värmas i den takt yttermanteln värms = en start & totalt sett bättre cop

Hej Carm ,  Fråga ? hur lång drift tid får du vid varmvattenladdning på dom 200 litrarna vid tex en ducshning eller vid ett badupptappning. Jobbar han sina 45 minuter och sedan klar eller  får du två uppstarter?
Vad kör du med för start o stopp temp?
mvh Mso
Skrivet av: dragan
« skrivet: 25 januari 2006, 19:52:58 »

Att fast kondensering skulle vara sämre kanske låter konstigt om man läst inlägg här på forumet när många här tycker att fast kond. pumpar får kompr. att hålla längre. Vad som är sant kommer nog många aldrig bli ens om.
På ett radiator system med en medel cop på ca 3.7 - 3,9 skulle du kunna landa på ett medel cop ca 3.3 - 3.4 vid fast kondensering du skulle förlora ungefär 0.4 - 0.5 i medel cop på vp gångtid. lite grann så at säga.
Skulle du istället ha ett rent golvvärme system skulle ju sifran bli högre.
Fördelen vid fast kond. mot ack är ju långa gångtider, ett störe effekt tillskott vid köldknäppar och att utan skada dimensionera vp effter hella husets värmebehov.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 18:38:06 »

Helt klart den räcker jag är snarare lite lur på att det finns risk att den når för hög sluttemp.

En VP måste kunna jobba dygnet runt vid kyla i flera dagar utan att nå maxtemp, då stannar den ju!!!

Det var så jag menade!
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 januari 2006, 18:34:11 »

Med solpaneler borde fast Kondensering kunna vara lönande! Någon som har några exacta siffror på förlusten på fast kondensering? Sc:,h

Har inte siffror, men fast kondensering sliter hårdare på kompressorn också !

jag tror det bästa är att låta solpanelerna göra vermvatten & sen kör a flytandekondensering.

Skrivet av: overlander
« skrivet: 25 januari 2006, 18:29:10 »

Med solpaneler borde fast Kondensering kunna vara lönande! Någon som har några exacta siffror på förlusten på fast kondensering? Sc:,h
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 25 januari 2006, 17:57:55 »

Jag har en 6kW-patron i tanken som aldrig använts. Jag tror inte jag behöver testa ty om jag dubblar effekten till ca 8 kW borde det mer än väl kompensera 1-2 brasor per dag och jag skulle formodligen klara mig utan tillskott. Så en 1130-10 borde räcka.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 17:48:28 »

På den tiden var det mest fast kondensering som fanns!

Enbart som VVb är helt ok.

Du har ingen kraftig elpatron du kan tvångsköra, det är bra att konstatera att med 10 kw ellwr rex 9 kw når jag den här sluttempen på radiatorkretsen.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 25 januari 2006, 16:11:37 »

Hej Bertil,
Tänkte ha den enbart som VVB och via växelventil köra värmen flytande dels på radiatorerna och dels via extra shunt + cirk.pump på golven.

Kör idag med fast kondensering, visste inte så mycket när jag lödde ihop det hela själv för 10 år sedan. Den lilla VP:n går nu dygnet runt och ger 30° till radiatorer och golv+VV.
Med en brasa per dag i kakelugnen blir det 20° inne. Temperaturer ut/in, VB +47°/40° och KB +3,0°/-0,6°. 
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 15:53:02 »

500l är väl lite drygt om man tex har 6 kw ... eller som du har!?

Men till en 10 kw så är det helt ok!!

Men du ska enbart använda den som VVB, eller enbart som ack.
Nu antar jag att du kör fast temp (fast kondensering)  det är mycket effektivare att köra flytande kondensering.
Då måste du skilja på värme o VV produktion.

Skrivet av: Bobo
« skrivet: 25 januari 2006, 10:28:43 »

Hej,
Får man hänga på med en fråga? Jag har idag en liten Vp + tank på 500 l innehållande en förrådberedare på 120 l. Jag har för avsikt att senare i år byta ut VP:n mot en Nibe 1130-10 och undrar därför om detta är en för stor tank. En orsak till att jag vill behålla den är tankar på solpaneler på taket i en framtid.

Synpunkter och funderingar mottages tacksamt.

Bobo
Skrivet av: Cobramannen
« skrivet: 24 januari 2006, 23:46:55 »

Nu börjar jag förstå :)

Tackar för infon.

/Johan
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 24 januari 2006, 23:32:50 »

Citera
Hur ändras COP med mer vatten i värmekretsen?

Bara så du inte hamnar fel..
Du får INTE mera vatten i värmekretsen.. mera vatten i "varmvattenkretsen" som iofs även den innehåller vatten från värmekretsen, men volymen utnyttjas bara till vv produktion.

Men som sagt det är inte "bara"

Så växelventilen mellan ackumulator/VVB och värmekretsen styr bara värmen antingen till värmekretsen eller VVB:n, den tar inte värme från ackumulator/VVB till värmekretsen? ::)

presis så.
det är ingen akumulator.
det är 300 liter tappvatten, som hålls varmt av dom 200 liter vatten som ligger runt denna.
växelventilen skiftar så pumpen antingen värmer dina radiatorer, eller dom 200 litrarna i yttermanteln på VPA:n
Skrivet av: Cobramannen
« skrivet: 24 januari 2006, 23:26:46 »

Citera
Hur ändras COP med mer vatten i värmekretsen?

Bara så du inte hamnar fel..
Du får INTE mera vatten i värmekretsen.. mera vatten i "varmvattenkretsen" som iofs även den innehåller vatten från värmekretsen, men volymen utnyttjas bara till vv produktion.

Men som sagt det är inte "bara"

Så växelventilen mellan ackumulator/VVB och värmekretsen styr bara värmen antingen till värmekretsen eller VVB:n, den tar inte värme från ackumulator/VVB till värmekretsen? ::)
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 24 januari 2006, 23:09:13 »

COP i värmekrätsen ändras som sagt inte.

men du kanska kan få lite bättre COP på vv.
med 45 liter så kommer du snabt upp i 55 grader o pumpen stannat, fast inte vattnet inne i beredaen blivit varmt, dett på kallar en ny start & yttligare arbetande med hög temp.

kör du mot 200 liter så tar det tid att komma upp i dom höga tempraturerna o vattnet inne i beredaren hinner värmas i den takt yttermanteln värms = en start & totalt sett bättre cop
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 januari 2006, 23:03:39 »

Citera
Hur ändras COP med mer vatten i värmekretsen?

Bara så du inte hamnar fel..
Du får INTE mera vatten i värmekretsen.. mera vatten i "varmvattenkretsen" som iofs även den innehåller vatten från värmekretsen, men volymen utnyttjas bara till vv produktion.

Men som sagt det är inte "bara"
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 24 januari 2006, 23:00:35 »

Tänkte höra om denna kombination kommer att funka bra ihop?
Eller är 200liter mycket att värma upp för pumpen istället för dom 45liter om man väljer med inbyggd beredare? Sc:,h

Hur ändras COP med mer vatten i värmekretsen?

Blev mycket nu  ::)

/Johan

Det blir en bra, för att inte säga jätte bra kombinatin.
dom där 45 litrarna är aldeles för lite för den effekten din pump ger.
man andvänder samma vvb på alla 1230 modeller, så dom större pumparna får för tok för lite vatten att arbeta med.

själv har jag en 1215-8,5 & den motsvarar den pump du tittat på effektmässigt.
jag har nu bygt om den til en 1115-8,5 & dockat den mot en VPA 300/200
den funkar extremt mycke bättre nu!
Skrivet av: overlander
« skrivet: 24 januari 2006, 21:22:04 »

Tror mycket på den kombinationen hadde jag satt in ny pump idag hadde jag utan tvekan vallt en delad mycket enklare att docka med eventuella framtida ideer som man kan få vatten buren kamin, solvärme eller något annat skoj! Sc:,h sammt lite extra varmvatten om man vill unna sig en låååååååååång varm dusch eller ett varmt bad före frugan ska duscha! ;D
Skrivet av: Cobramannen
« skrivet: 24 januari 2006, 19:43:40 »

Tänkte höra om denna kombination kommer att funka bra ihop?
Eller är 200liter mycket att värma upp för pumpen istället för dom 45liter om man väljer med inbyggd beredare? Sc:,h

Hur ändras COP med mer vatten i värmekretsen?

Blev mycket nu  ::)

/Johan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!