Om man tänker sig i driftstimmar på typ ett år, vad kan en sån ändring medföra, mer, mindre eller marginell förändring?
Fintrimning påverkar knappt energin på den nivå du jobbar just nu. Däremot gäller ju principen att man ska sträva efter en låg värmekurva. Men en lägre kurva ger ju generellt en lägre temperatur så det ger sig ganska snart. Min erfarenhet är att kurvan som man får rekommenderad är ganska bra, +/- 1 skulle jag säga, sen får man skruva sig fram på ratten. Använd tipsen från CarMan, det funkar bra för jag har gjort på liknande sätt.
För att enkelt trimma energi och TS har jag gjort följande, men här finns det lika många varianter som det finns personer på forumet
- öka gradminutinställningen från 60 till 80 (högre ger temp-skillnader hos mig), personligen tycker jag man ska skruva här så man undviker alltför många starter (typ över 15 per dag, oftast bara problem på höstar och vårar)
- sätt max-framledningstemp strax över vad VP:n klarar att leverera utan TS (på detta sätt kommer inte gradminutrarna springa iväg och man minskar TS)
- sänk VV-graderna, jag kör just nu 42-50
- om man har lite TS kan man minska tiden som TS går in genom att bara erhålla en "push" i temp-ökning en kort stund. Jag tror detta är ganska effektivt.
Övriga tips:
- Var inte rädd för TS
- Du har investerat ordentligt - så prioritera komfort, dvs inte snåla!
/Ekke