Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Knepig gradminutersräknare ???  (läst 6824 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Knepig gradminutersräknare ???
« skrivet: 01 mars 2005, 08:27:44 »
Hej!
När jag vaknade i morse var det -21 ute så jag sprang ner i källaren för att kolla VP:n eftersom jag stängt av elpatron. Innomhustempen var 20 grader och gradminutersunderskottet var -1390. Börvärdet VB-f var några grader över ärvärdet. :)

Jag käkade frukost och gjorde mig i ordning och kollade gradminutersunderskottet innan jag åkte, -1390 fortfarande trots det gått 20 minuter och börvärdet VB-f var fortfarande några grader över ärvärdet?

Varför räknar inte gradminutersunderskottet vidare? Enligt manal ska den kunna räkna ända till -3050?

Inställningar:
VP-gradmin 90
TS-gradmin 1000 elpatron avstängd

Om man räknar så är 1390=90+1000+300, 100 gradmin över där sista elsteget går in, kan tillverkaren ha lagt in nån sån knasig gräns?

Hmmmmm....  Sc:,h
Det verkar så för maxvärdet på VP-gadmin (250) +  maxvärdet på TS-gadmin (2500) + 300 =3050  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2005, 17:09:09 »
Det där lät ju knepigt! Kanske finns någon som har ett riktigt svar att ge. Under tiden kan ju jag teorisera lite:

Med största sannorlikhet vill systemet ha bekräftelse på att elstegen går in (kontaktorsvar). Men om gradminuterna för TS start passeras utan detta svar så KAN det ju vara så att systemet inte finner någon anledning att fortsätta räkna gradminutunderskott eftersom det "förstår" att det ändå inte klarar att nå börvärdet. Det är ju i så fall ganska smart. Med -3050 i bagaget skulle det ta duktigt lång tid att beta av underskottet när det väl blir varmare och ärvärdet lyckas pressa sig över börvärdet.
Nu har du bara 1390 att jobba bort.
Samtidigt lär ju värmebalansen sättas helt ur spel eftersom den numera ska beta av ett mindre underskott än vad den egentligen har hamnat i?? Ah, lurigt.

Frågan är ju om Nibes konstruktörer verkligen räknat med att det finns "vildar" som helt kopplat bort sitt TS.....
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2005, 21:28:31 »
LÃ¥ter logiskt  :-\

Snart har vi nog listat ut hur styret funkar....

De tänker kanske sÃ¥ att det inte är nÃ¥gon menig med att räkna när allt är maxat.   Sc:,h

Rätt eller fel???

/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2005, 07:26:01 »
Jag kom på att detta är ju ganska så smutt.

Jag ställde ner TS-gradmin till 410 (VP-gradmin = 90) och så begränsade jag underskottet till max 800 gradmin. Oavsett underskott så går ju VP kontinuerligt under dessa kalla nätter (med elpatron utkopplad). När solen sen tittar fram stiger innomhustempen snabbt och då vill jag inte att VP ska ha ett för stort underskott att jobba ikapp.

PS. 20 grader innomhus i morse  ;D DS.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2005, 08:02:21 »
Jamen du ser. Därmed har du säkert utnyttjat en "lucka" i styret till något positivt.
Men du, hur gör du med legionellahöjningen nu när du kör utan TS?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2005, 08:20:53 »
Enligt en annan tråd så funkar legionellaskyddet ändå:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2132.0.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2005, 08:53:42 »
Javisst ja, det hade jag faktiskt läst.
Ja då är det bara att gratulera. JAG skulle inte våga prova. Möjligen om jag bodde själv. Men min pump ser ut att bottna kring 47-48 grader VBF och det räcker inte i mitt kallhål till hus när det drar loss och är -20 ute.
Men jag ger mig f-n på att man skulle kunna köra som du ändå nu när solen värmer på dagarna. JAG skulle kunna leva med typ 18 grader inne på morgonen. Men ICKE min fru!

Så hemma hos mig låter sig TS fröjdas just nu. Runt 3 timmar på räknaren får jag per dygn nu när det kyler på.
Inte kul, men va fan ska man göra? Byta pump och borra nytt hål? Man kan nog köra många timmar TS för den extra kostnaden!

Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2005, 10:34:37 »
Sätt på hjälmen och knäskydden. Stäng av elen en natt, tempen sjunker inte så snabbt som du tror av en kallnatt.

Skydden kan du ha pÃ¥utifall  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2005, 10:46:51 »
Om pumpen fixar 47 grader själv men systemet vill ha närmare 55 för att fixa mer än 20 grader kallt. Då lär det bli kallt inne. Speciellt med min (avsaknad av) isolering. Nej, jag tror jag tar de extra kronorna det handlar om för att slippa tugget. Det är ju bara pengar det handlar om. Om vi leker med tanken att det är så här kallt i en vecka till och min anläggning vill ha 3 TS timmar per natt, då blir det 3*6*7= 126 kwh. Med ett totalt rörligt elpris på 0,78 så blir det 98 kronor! Det är bara att köra bilen 9 mil kortare så har man sparat in den summan!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2005, 11:11:37 »
Här om dagen så minskade jag mina gradminuter och då stod den på -2987... fortfarande ingen TS men temp. inne hade fallit med 1,5° till 20,5 men det gör inget... ;D ;D ;D min pump tar igen det mesta under dagarna.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2005, 11:15:34 »
Jag har ocksÃ¥ plockat bort gradminuter...  nu klockan 11 har jag fortfarande -24 trots sol!!!
men nu har jag dessutom stängt av elpatronen tillfälligt!!

Jag plockar bort lite grdminuter innan jag sätter på elpatronen igen. solen jobbar på bra nu med rumstempen kan jag säga absolut ingen kris med nån undertemp!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2005, 20:38:51 »
Jag fortsätter på den här tråden om det inte gör nått. såg en konstig sag för en stund sedan Sc:,h

gick för bi pumpen & den gjorde radiatorvaten, så då att vvb hade 42 grader (jag har start på 40) tänkte då för mig själv, nu komer den inta att stanna utan fortsätta med varmvattnet när den är klar.

gick för bi igen lite senare & då hade den nästan värmt allt varmvatten klart, så jag vänta o kollade.
vb-fram 55 grader & vvb 53, sen slog den tilbacka på radiator värmning igen. konstigt tänkte jag var han inte klar med det nyss?
slog över för att kolla vad gradminutrarna stod pÃ¥  :o dom stod pÃ¥ +8  :o Sc:,h
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2005, 20:54:29 »
Då fick den fnatt. Hoppas det var tillfälligt fnatt. gick den länge?

När den värmer till värmebalans och börjar med vv pga av topup... då ska den som du säger inte starta nåt mera sen!!!

men i thermias Diplomat finns nåt om Citat: om maxtiden för vv produktion löpt ut då kollas ev. värmebehov i 5 minuter!!
Vet dock inte om det finns på NIBE.

har du tappat upp många badkar på raken  :o :o  *roflmao* vet ju att du var i kollartagen nyss  studs studs

Om du fÃ¥r lust att tömma beredaren igen har jag ett förslag, starta vv produktion genom att höja starttempen (du kan sänka den direkt igen)  sen tappar du upp ett badkar mäter tempen ossÃ¥ ett till mäter ossÃ¥ ett till mäter ossÃ¥ ett till mäter ossÃ¥ ett till mäter osv. vi och du vill ju veta  ;)
liiite dumt på NIBE dock jag tror inte max tillåten vv tid går att höja på NIBE. Synd för sommartid kunde den få gå utan maxtid för vv.
men kolla så inget blandar in kallvatten blandningsventil, blandare, då blir ju siffrorna fel.

kvällsjobb.. javars  *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2005, 23:21:32 »
Bertil: Minnet sviker :o  :o


Om den når maxtiden för vv produktion då går den över på värme och kollar gradmiuterna en stund..
Men ingen aning om det är det som händer,  kan det va sÃ¥??

Tiderna kan man justera på tex thermia men inte på NIBE tror jag!?

Citat ur "boka":
Vid varmvattenbehov prioriterar värmepumpen detta
och går över i varmvattenläge med hela värmepumpseffekten.
I detta läge sker ingen värmeproduktion.
Vid stort varmvattenbehov är max-tiden för laddning
ca 45 minuter. Därefter produceras värme under
ca 15 minuter innan eventuell ytterligare varmvattenvärmning
kan ske.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2005, 00:20:19 »
ok men det jag for efter är att det är fasta tider?

På Thermia kan båda dom tiderna justeras... bra om man vill krama ur mera vv....
men vv tid kan bara höjas till 40 min  :o  20 min är standard. värmetid kan dock minskas till 5 minuter... där 20 min är fabriksinställning...

Alla fabriksinställningar är olika pÃ¥ en styr som funkar exakt lika (enäggstvillingar).. det bevisar om nÃ¥got, att styra vp är en lika exakt vetenskap som att dimensionera dom... 

Vi som har Thermia kanske ska prova NIBE´s värden o tvärtom.. det skulle funka lika bra!! ungefär.. det ger plats för en hel del justeringar om man är sÃ¥n  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #15 skrivet: 10 mars 2005, 00:56:21 »
Verkar vara det.
Jag kan inte se att det går att ändra i styren (om det inte finns gömda menyer servicemenyer)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #16 skrivet: 10 mars 2005, 08:20:46 »
Jag fortsätter på den här tråden om det inte gör nått. såg en konstig sag för en stund sedan Sc:,h

gick för bi pumpen & den gjorde radiatorvaten, så då att vvb hade 42 grader (jag har start på 40) tänkte då för mig själv, nu komer den inta att stanna utan fortsätta med varmvattnet när den är klar.

gick för bi igen lite senare & då hade den nästan värmt allt varmvatten klart, så jag vänta o kollade.
vb-fram 55 grader & vvb 53, sen slog den tilbacka på radiator värmning igen. konstigt tänkte jag var han inte klar med det nyss?
slog över för att kolla vad gradminutrarna stod på  :o dom stod på +8  :o Sc:,h

Hmmmmm....  Sc:,h  Min teori:

Någon spolade lite varmvatten och VV-tempen nådde 40 grader innan gradminutsräknaren räknat färdigt. Efter VV-laddningen vill då VP räkna slut på gradminutrarna innan den stannar. Direkt när växelventilen slår om så har du VB-f = 55 grader, om då VB börvärde ligger på 40 grader så plussas 15 graminuter på  de enstaka minusgradminuterarna = +8

Jag antar att VP stannade rätt snart efter detta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Knepig gradminutersräknare ???
« Svar #17 skrivet: 10 mars 2005, 20:51:08 »
pumpen stannade inte direkt, men jag var inte kvar o kolla hur länge den gick heller. jag var kvar minst en minut för att se om den skulle stanna vid nästa "steg"
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!