Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?  (läst 3864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christerj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tacksam för hjälp innan värmekonsult kommer under januari.
Har en Fighter 1215-7 och ynkliga rör/radiatorer och därmed för kallt i huset med källare.
Nu 55 starter/dygn och TS in "hela tiden". Stockholmstrakten och -10. VB fram med TS avstängd max 52? och börvärde 60.
För att få "kontinuerlig" gång och mindre TS - till vad bör man ändra från nedanstående?
Kurva 13
+2 på ratten
VP-min 90
TS-min 450
VB diff VP 17
Diff VP-TS 6
Gradminuter -840
Som sagt - tacksam hjälp
ChristerJ

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 17:05:14 »
Vi behöver mer information.
Storlek på hus.
byggår.
antal raddar och typ.
diff vb-fram/retur.vid drift
diff kb-fram/retur, vid drift

Som du förstår har du något fel när du får 55 starter/dag. Det optimala är ju att pumpen går nära på dygnet runt och gärna utan tillsats, när det är kallt. Vad behöver huset för framledningstemp vid tex -10 ºC. Klarar du dig på 52 ºC så skall du inte ha en kurvlutning och grad höjning som ger börvärde 60 ºC. Det är det som triggar tillsatsen.
Hur beter sig pumpen utan tillsats? Många starter då också?
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 17:48:15 »
Öppna alla elementrattar, kontrollera att inget element "kortsluter" fram och returledning. d.v.s. alla element ska ha en kännbar temperatursänkning (ca 5 gr) och alla element ska bli varma över hela ytan (lufta). Ta bort ev. elementskydd, dra fram soffan så att luften kan cirkulera. Dammsug bakom element. Täta fönster, tjocka gardiner framför fönster (som england) Stannar den fortfarande är det dags att byta till större element, finns mycket på blocket.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad christerj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thanks so far...
Hus 1965 med 2x125 kvm.
Radiatorer typ veckad tunn plåt med slingor på baksidan - verkar billiga.
9 st nere på 3 slingor 10mm rör - ytterdiameter.
10 st uppe på 4 slingor - samma typ av rör.
Utan TS har den nu gått kontinuerligt i 5 timmar och pendlar mellan VB fram 53-47 och diff 4-5.
KB 2-3/0.
Plutos rek implementerade - ja inte nya radiatorer (kommer kanske med värmekonsulten i januari).
Ska jag gå ner i kurva till 11 (börvärde drygt 50)? Men det är ju kallt med kurva 13.
Kan jag ändra på något annat värde för att få mer gång på pumpen då TS är inkopplat?
Min tro att om pumpen går nästan hela tiden så skulle jag få ut mer värme till radiatorerna.
Cheers
ChristerJ

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 19:05:22 »
Thanks so far...
Hus 1965 med 2x125 kvm.
Radiatorer typ veckad tunn plåt med slingor på baksidan - verkar billiga.
9 st nere på 3 slingor 10mm rör - ytterdiameter.
10 st uppe på 4 slingor - samma typ av rör.
Utan TS har den nu gått kontinuerligt i 5 timmar och pendlar mellan VB fram 53-47 och diff 4-5.
KB 2-3/0.
Plutos rek implementerade - ja inte nya radiatorer (kommer kanske med värmekonsulten i januari).
Ska jag gå ner i kurva till 11 (börvärde drygt 50)? Men det är ju kallt med kurva 13.
Kan jag ändra på något annat värde för att få mer gång på pumpen då TS är inkopplat?
Min tro att om pumpen går nästan hela tiden så skulle jag få ut mer värme till radiatorerna.
Cheers


Är det kallt inne nu, med ca 50 ºC vbf ? Hur mycket högre vbf tror du att du behöver om pumpen går hela tiden? Välj en kurva och "justering på ratten" som ger lämpligt börvärde. Det är ingen ide att välja ett börvärde som får pumpen att slå ifrån, det blir det ju inte varmare av.

prova att sänka cirkpumpen något lite. Diff på vb fram/retur på 6-7 ºC. om det går.


Ditt problem är (troligen) att radiatorerna inte hinner avge den energi som huset behöver för att hålla värmen. Du behöver större/effektivare radiatorer. Först då kan du få pumpen att fungera optimalt med eller utan tillsats.

 *vinkar* Jag kan inte 1215, finns det någon annan som kan ge råd om hur cristerj kan få längre gångtider utan att pumpen slår ifrån när TS är inkopplad???
« Senast ändrad: 01 december 2010, 19:24:19 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 19:38:52 »
Om det inte finns en volymtank är det alldeles för liten vattenvolym i systemet.

9 stycken på 3 slingor betyder det 3 parallellkopplade slingor med vardera 3 radiatorer i serie?

Sjunker temperaturen inne nu med tillsatsen avstängd?



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 19:41:03 »
Kan man rekommendera att välja "A" under "max tillåten returtemperatur" VB-r. (automatisk indirekt kontroll av returtemperaturen)???
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad christerj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Merci...
Har ett 100l UKV-kärl.
3 radiatorer i serie på vardera slinga. Som sagt mycket "svaga" radiatorer.
Har sänkt till kurva 12 och +1. Ger 55 i börvärde. Kommer man ju inte upp till utan TS.
Provar över natten med utan TS för att se om 17 respektive 18 grader i de två planen har sjunkit.
Min första fråga igen - ser de inställda värdena OK ut - eller bör något ändras - till vad?
Tack igen!
ChristerJ

Utloggad christerj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har försökt ta era råd men frågar en gång till för framför allt få ned antal starter och nå längre gångtid.
Vad ändra/till vad nedan?

Sista dygnet:
Antal starter ned från 55 till 34 (ändrade väl bara kurva)
VP-tid 17,5 timmar
TS-tid 11,5 timmar
Topp VB fram 58(55)
Retur 52
KB oftast 3/1
Kwh 126 med all övrig el och minus 15 under natten

Inställningar:
Kurva 12 +1 på ratten
VP min 90
TS min 450
VP diff 17
Diff VP-TS 6

Ja hur kan jag nå säg 25 starter?

Fortfarande kallt - burr...



ChristerJ

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #9 skrivet: 02 december 2010, 20:15:52 »
Nibe rekommenderar minst 20 L vatten per kW installerad pumpeffekt för att det inte skall bli onödigt många starter. I det här fallet även med 100 L tank verkar det vara under 20 L/kW. Utgångsläget är inte bra.

Men det hindrar inte att det borde gå att hitta inställningar som gör att det fungerar. Vad är det för differens värmebärare fram - retur när pumpen enbart går utan tillsats?

Hur är det kopplat, var sitter tanken i förhållande till pumpen?




5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #10 skrivet: 02 december 2010, 20:20:00 »
Du ska ju inte ha kallt och en pump som står still ibland.
Ditt problem tolkade jag som att pumpen stannar på för hög retur. Det beror på att radiatorerna inte "hinner" lämna tillräckligt med värme till rummet. Vi måste alltså hålla returen "låg" (i alla fall under 55 ºC !!!). Provade du att ställa max tillåten retur till "A"?
Sänk cirkpumpen något och öka VPmin till 120-130 för att öka gångtider.
Det är svårt att försöka få en värmepump att fungera med så höga fram och retur temperaturer som du har.
 Har du några radiatorer alls. ??? Blir alla riktigt varma? 55-58 ºC

Edit.
Såg att Roland hann före.
Vad tror du, Roland om mitt resonemang?
« Senast ändrad: 02 december 2010, 20:27:02 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad christerj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #11 skrivet: 02 december 2010, 21:18:47 »
Tack så länge,

Inför natten sänker jag cirkpumparna (har en extra extern) till läge 1 (3 lägen möjliga). Ska forska i om jag hittar ”A”.
Jag ökar VP-min till 120.
Och då TS-min till 600?

7 x 20 = 140 och knappast resterande 40 i mitt ynkliga system.

Tankens övre del i jämnhöjd med pumpens övre del och 1 m rör emellan.

Ska läsa av ”Rolands differens” i morgon.

Är det någon typ av ClasseO-termometer man ska ha för att mäta radiatorerna – riktiga ”skitradiatorer”. Den seriösa bergvärmefirman borde ju ha varnat/uppmärksammat på detta.

Nu ska jag ändra värdena och anteckna alla uppgifter.

Cheers

Christer


ChristerJ

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #12 skrivet: 02 december 2010, 21:27:53 »
Är det någon typ av ClasseO-termometer man ska ha för att mäta radiatorerna –

Nej, jag tänkte mest om det fanns någon radiator som inte fungerade ok. Att du kunde känna med handen. Viktigt att skillnad mellan topp och botten på radiatorn är ca 5 ºC

Kan du inte ta ett kort på radiatorerna och lägga upp, börjar ju bli nyfiken på hur de ser ut;)
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad christerj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #13 skrivet: 03 december 2010, 16:20:59 »
Igen då,

1 Efter mina senaste ändringar körde jag med TS 10 timmar under natten – med ”störningen” att utetempen steg med 10 grader (dygnsextrapolerat nedan):

Kwh ner till 93
Fram 58(55)
Retur 52 (”A” om det finns – återstår)
5 st starter
TS 7
Kl. 07 = 19 grader
Det kan nog vara 5 graders skillnad uppe/nere på radiatorerna.

2 Har sedan kört x timmar utan TS

Fram pendlar mellan 48-53(53)!
Delta säg 5-8
Pumpen går kontinuerligt
Får se om inomhustempen reagerar en del negativt under något dygn.

3 Bifogar foton på min kassa rörinstallation, kass radiator (varierar i storlek och utförande)  samt installationen. Tänkte inte mycket på rörinstallation då jag köpte huset begagnat för 30 år sedan.

4 Har lärt mycket via denna tråd och fått bättre inställningar. Om det ovanstående med fotona ger nya uppslag/råd är jag idel öra.

Ser att mina bilder är c:a 1,2 MB per styck. Någon som vet hur man gör?

Cheers
ChristerJ

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För mångastarter och TS in hela tiden - vad är felinställt?
« Svar #14 skrivet: 03 december 2010, 16:34:42 »

Ser att mina bilder är c:a 1,2 MB per styck. Någon som vet hur man gör?

Cheers


Minska storleken på dom... Dom behöver nog inte vara mer än 800x600 pixlar för att funka på webben.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!