Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygge av l/l baserad varmvattenberedare pÃ¥börjad  (läst 706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Bygge av l/l baserad varmvattenberedare påbörjad
« skrivet: 05 november 2017, 21:15:37 »
Hallå!

Jag har börjat slakta en ny fh35 som skall byggas om så den producerar varmvatten. Min idé är att montera men inte koppla bort, tillräckligt mycket elektriskt för att kunna sänka ner kondensorn i vatten. Det var inte särskilt mycket som behövdes tas bort för att frigöra större delen av kondensorn. Göra lufttätt så inte vattenångor stiger till elektroniken som är ovan vattnet.

Kondensorn skall sänkas ner i ett 1000 liters plastfat(om det går in genom dörren) alternativt en egenkonstruerad trycklös tank. Detta för att billigt få mer lagrad energi då nuvarande system lagrar 70 grader(och är klent tilltagen) och nya kommer ligga på 50-55. I tanken kommer en ombyggd försångare alternativt en pem slang ligga som värmer vattnet innan den går in i beredaren. Då det är vvc så kommer det vara konstant flöde genom kretsen.

Det enda jag behöver göra mer är att byta ut rumsgivaren till en med annat motstånd och placera någonstans på vv systemet. Detta så värmepumpen tror att det är runt 20 grader istället för 50 så det hamnar inom reglerområdet för värmepumpen.

Någon som kan föreslå en givare? Se bifogad bild på nuvarande givares motstånd.

NÃ¥got jag missat?

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!