Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe fighter 410p  (läst 5160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
Nibe fighter 410p
« skrivet: 02 november 2017, 00:25:11 »
Hej
Är total newbie på det här med värmepumpar. Köpte ett hus för knappa 3 år sedan och märkte förra vinter att det blåste kallluft från ventilationen som vi har.

Jag har en nibe fighter 410p från typ 1987 som egentligen bara värmer tappvattnet och tar hand ventilationen. Jag har ju till och från lufts ventilation i olika rum i huset. Men som sagt förra vintern blåste det ut 13 grader kalluft från dessa ventiler. Ska det vara så? Om inte, vad kan det bero på, vad kan jag göra åt det?
En annan fråga är om jag behöver ytterliggare tilluft med vanlig ventilation direkt utifrån? För har nämligen 2 st ventiler som jag egentligen bara vill stänga.
Känns också som att jag kanske har ett undertryck i huset? Men kan lika gärna vara tvärtom.

I övrigt så ser värdena på niben okej ut, det lilla jag färstår och jag rensar filterna.
All tips och tricks för att få den effektivare är välkomna och om det är andra saker jag bör kontrollera eller justera? Ska dock komma någon service kille om några veckor och serva den om det nu behövs: Hur ofta bör man göra det?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #1 skrivet: 02 november 2017, 07:52:50 »
Hej! Din Fighter 410P bör då vara från 1997 när den introducerades, inte 1987. Fungerar kompressorn bra fortfarande? Har den kanske blivit utbytt? Temperaturen på tilluften bestäms av vald värmekurva och förskjutningen av värmekurvan plus att det finns en trimventil till vattenbatteriet. Är det kallt ute kan tilluftstemperaturen bli lägre. Vrider man upp värmekurvan för högt kommer dock kompressorn snabbt uppnå sin stopptemperatur när det blir kallare ute och då går den enbart på el-patron. Det blir en högre elräkning om kompressorn står stilla i synnerhet på vinterhalvåret.

Tilluften och frånluften räcker för att ventilera ett normalt hus, men temperaturen på tilluften räcker inte ensam för att värma ett vanligt hus. Det behövs även golvvärme eller radiatorer. Andra väggventiler bör vara stängda för att inte påverka från-/tilluftsventilationen. Hur värms huset utöver tilluften? Fläktfiltren bör rengöras ca 4 ggr per år.
« Senast ändrad: 02 november 2017, 08:00:10 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #2 skrivet: 03 november 2017, 08:51:18 »
Hej

Hehe, var tvungen att kolla upp exakt år och det var tydligen 98. Så minnet svek mig bara på 11 år.
Hur som, för att värma upp huset i övrigt har jag en luft/luftvärmepump. Kompressorn ska vara bytt av förra ägaren för kanske 4 år sedan.
Bor i sthlm och värmekurvan 10 och förskjutningen  på -2 så det borde väl vara rätt. Ser nu dock att panntrycket är lika med noll bar. Har alltid varit runt 1 bar tidigare hmm... Vad kan det bero på?
Men åter igen, ska den verkligen skicka ut 13 grader även om det är riktigt kallt ute? Vad gör jag åt det?

Inloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #3 skrivet: 03 november 2017, 11:16:19 »
Fyll på vatten så trycket når 1bar.
Lufta tilluftsbatteriet och nere på säkerhetsventilen.
När du har 13 grader på tilluften hur hög framledningstemp har du då kanal 2?
13 grader är okej då gör din effektivare LLVP ett större jobb.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #4 skrivet: 08 november 2017, 14:21:37 »
Hej

Servicekille var här och konstatera att cirkulationspumpen var paj. Så idag har jag en wilo type: RS25/70r. Vad bör jag byta till samma lika eller finns det bättre? Vart får man tag i dessa?

Tack för all hjälp!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #5 skrivet: 08 november 2017, 16:48:03 »
Utrymmet är mycket begränsat där cirkulationspumpen är monterad och därför är det svårt att hitta nya modeller av cirkulationspumpar som passar. Kan gå att byta bara drivsidan så slipper man ta loss och byta pumphuset. Kontakta t.ex. närmaste WILO serviceverkstad så borde de kunna hjälpa dig: http://www.wilo.se/fileadmin/se/Images/Nyheter/Kontakter_2016.pdf  (sid 2)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #6 skrivet: 13 november 2017, 17:56:17 »
Byte till en RS26/6-3 byta bara själva pumphuset. Lätt som en plätt, rekommenderar det till den som måste. länk https://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Tillbehoer-till-vaermesystem-Laddomater-och-tillbehoer--Wilo-Drivsida-Wilo-RS25-6-Wilo-RS25-6-569870.html

Men så dök det upp en fråga, vad används den till egentligen? Om jag skummar i genom lite trådar så känns det som den är viktig om jag element (radiatorer) kopplade eller golvvärme, vilket jag inte har. Den värmer bara tappvattnet, behövs den ens då?
mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #7 skrivet: 13 november 2017, 18:33:31 »
Precis det är relativt lätt att byta bara drivsidan och RS25/6 räcker långt. Om det inte finns något vattenburet radiatorsystem eller golvvärme används cirkulationspumpen ändå till att cirkulera värmevatten genom tilluftsbatteriet på 410P så tilluften blir varm/ljummen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #8 skrivet: 13 november 2017, 21:57:38 »
Vad tycker ni om mina värden just?

01 - 50
02 - 30
03 - 01
04 - 00
05 - 01
06 - 10
07 - -2
08 - 49
09 - 29
10 - 40
11 - 01
12 - 50
13 - 00
14 - 01
Tack på förhand

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #9 skrivet: 14 november 2017, 08:32:36 »
Det ser väl bra ut förutom ett stort reglerfel. Kurva 10 (kanal 06) och förskjutning -2 (kanal 07) är bara indikation på kartan vad borde kunna passa. Beräknad framledning 40 °C (10) och faktisk framledning 30 °C (02) skvallrar att något är fel. Visar verkligen kanal 11, 01 eller var det 10?? Jag fick t.ex. ändra till kurva 7 och förskjutning 0 innan regleringen stämde. Annars står shuntmotorn bara och klickar på ändläget när den inte lyckas öka framledningstemperaturen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #10 skrivet: 14 november 2017, 12:00:09 »
Hej

Nu visar i alla fall kanal 10 40c och kanal 02 40c. Kanal 11 visar 00 just nu. Så det känns som det stämmer nu i alla fall?

Men en annan sak som jag nu märkt nu efter det att jag har en fungerande cirkulationspump. Jag tappar trycket och jag ser att det droppar från spillröret (säkerhetsventill värme)
Vad göra, byta ventilen eller kan det bero på något annat? Enkelt?svårt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #11 skrivet: 14 november 2017, 12:31:01 »
Säkerhetsventilen är svår särskilt den tidiga modellen på 1,5 bar. Fyll på och låt vattnet spola genom säkerhetsventilen (typ 1,6-1,7 bar på manometern) lite kort så att ev smuts sköljs bort. Annars byte.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #12 skrivet: 16 november 2017, 09:37:58 »
Hej igen

Undrar egentligen vad de gör på dessa så kallade "Service:ar" Känns som de dammsög två luftfilter och fakturerar, visserligen upptäckte de cirkulationspumpen, men det var efter jag påpekade att den såg lite risig ut, för han höll redan på att gå.

För jag tog loss fläktarna i går och kikade... Herregud.. flänsarna va helt igengrodda. Tilluftsfläkten..assååå tror det satt minst 100 myggor på varje fläns. Har tyckt att det blåst dåligt och sugit dåligt ur donen. Det är bättre nu =) Måste sätta dit ett myggnät utvändigt på tilluften såhär kan vi inte ha det.
Kan tilluftsbatteriet vara igengrott också eller något annat? Förstår inte hur jag ska komma åt den för att se?
Gissar på att inget utav alla don är rätt inställda heller. Hur viktigt är det? Något man kan göra själv?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #13 skrivet: 16 november 2017, 10:12:46 »
Hej! Det är bra att kalla på service om man känner sig lite osäker på vad som bör göras för att sköta värmepumpen. Tilluftsfläktens skovlar fulla med myggor låter inte alls bra, fläktfiltret måste ha varit helt trasigt. I manualen till de tidiga årsmodellerna står det att man ska ta ut borsta fläktskovlarna rena en gång per år. (För senare årsmodeller står det bara att man ska kalla på service om det låter konstigt om fläktarna). Det borde då också kommit visst skräp in i tilluftsbatteriet så jag skulle tagit t.ex. en mjuk diskborste och försiktigt borstat tilluftsbatteriet på undersidan genom luckan som öppnas när man tar bort tilluftsfläkten. Ett myggnät på uteluftsintaget låter bra. För att ställa in de olika från- respektive tilluftsdonen samt fläktarna kan man gärna anlita en ventilationsfirma som också kan rengöra kanalerna. Är man mycket händig går det också att hyra luftflödesmätare hos Soliduct som skickar den i paket och man får ha den ett par dagar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #14 skrivet: 16 november 2017, 11:15:51 »
Kan meddela att även min tilluftsfläkt kan ha några flugor på sig. Min 410p är från 2008 och vi flyttade in 2012. Filtret bytte jag ganska omgående och lite senare tog jag bort fläkten. Jo då, den va full av flugor. Sedan innanför luckan var det tjockt med svarta flugor!!!
Jag fattar inte hur dom tar sig förbi filtret. Då har jag ändå dubbla filter. Ett svart glest grovfilter och ett vitt G2.

Skulle man kunna blåsa ur tilluftsbatteriet ovanifrån om man lossar slangen uppe på pannan? Blåsa lite lugnt med tryckluft och givetvis borsta lite försiktigt på undersidan.
Jag har galler med flugnät i gavelspetsen där pannan tar in luften men det hjälper inte.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #15 skrivet: 16 november 2017, 11:37:38 »
Riktigt mystiskt att flugorna kan ta sig förbi filtren. Kanske blir det en liten springa i ovan kanten mellan filterboxen och takplåten i fläktlådan?  Sc:,h. Låter som man bör vara extra noga med rengöringen. Blåsa med tryckluft ovanifrån på tilluftsbatteriet låter som ett bra förslag tycker jag om man har tillgång till tryckluft. Finns ju också tryckluft på sprejburk hos bl.a. Biltema men vet inte hur mycket effekt den ger.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #16 skrivet: 17 november 2017, 07:18:41 »
Vart kan man hitta förklaring till de olika kanalerna? I manualen står det ju tex 05 Avluftstemperatur, men vad betyder det?
Eller om någon har de i huvud och vill skriva av sig =)

Har också insett att det är nog inte min kompressor som är bytt för några år sedan utan en fläkt. När kompressorn kan vara bytt har jag ingen aning om, vad tror man om livslängden? Borde den vara bytt sedan 98? Bör man planer för ett byta av hela pumpen snart och i så fall till vad?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #17 skrivet: 17 november 2017, 08:35:20 »
Kanalbeskrivning
--------------------
01 Panntemperatur, (styr el-patron) Ärvärde
02 Framledningstemperatur Ärvärde
03 Utetemperatur Ärvärde
04 Förångningstemperatur Ärvärde.
05 Avluftstemperatur Ärvärde. (utgående lufttemperatur efter värmepumpen)
06 Kurvlutning (“Val, värmekurva”)
07 Förskjutning (“Förskjutning, värmekurva”)
08 Temperatur, kompressorgivare Ärvärde.
09 Tilluftstemperatur Ärvärde.
10 Beräknad framledning Börvärde.
Servicekanaler
11 Avvikelse framledning Börvärde
12 Ingen funktion (intern räknare som räknar upp till 50 efter omstart/strömavbrott)
13 Ingen funktion
14 Driftläge
     01 = Cirkulationspump i drift. Kompressor respektive elpatron kopplas in vid behov.
     02 = Cirkulationspump i drift. Kompressor kopplas in vid behov. Elpatron blockerad.
     03 = Elpatron och cikulationspump blockerad. Kompressor kopplas in vid behov.
15 Rumsgivare Börvärde. Visar inställd rumstemperatur. Visar – – då rumsgivare inte är ansluten.
16 Rumsgivare Ärvärde. Visar verklig rumstemperatur. Visar – – då rumsgivare inte är ansluten.
17– 21 Ingen funktion
« Senast ändrad: 17 november 2017, 08:36:53 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #18 skrivet: 17 november 2017, 08:41:26 »
Tack

Men vad är 04 och 09?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #19 skrivet: 17 november 2017, 08:54:10 »
04 är förångningstemperaturen som mäts alldeles efter expansionsventilen (alltså inte mitt inne i förångaren)
09 är tilluftstemperaturen som blåses ut i de olika rummen. Beroende på t.ex. långa kanaler kan temperaturen sjunka något på vägen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #20 skrivet: 17 november 2017, 09:10:27 »
Har också insett att det är nog inte min kompressor som är bytt för några år sedan utan en fläkt. När kompressorn kan vara bytt har jag ingen aning om, vad tror man om livslängden? Borde den vara bytt sedan 98? Bör man planer för ett byta av hela pumpen snart och i så fall till vad?

Det var väldigt många kompressorhaverier i början kring millennieskiftet när man startade med kylmedlet R290 propan. Hos mig och grannen höll den första kompressorn bara i 4 år. (Har 310P årsmodell -97). Den andra kompressorn höll i nio år. Från 2003 började man sätta elektrisk kompressorvärmare på kompressorn för att minska problemen. Men fortfarande läser man om de som har årsmodell -08 och fått kompressorhaveri efter 8-9 år. Jag tror man måste vara beredd på kompressorhaveri inom 10 år på dessa modeller. Numera finns F470 som det går att byta till. Två av luftanslutningarna har dock bytt plats jämfört med 410P så det blir en del trixande att få ihop det upp mot innertaket. El-patronen i F370/F470 är lite speciell eftersom den bara ger 4,6 kW med 16 A säkringar. Kan medföra behov av uppsäkring, kabeldragning och större el-abonnemang. På 310P/410P kan man ha 8 kW el-patron med 16 A säkringar. Ytterligare ett alternativ till 410P är Nibe F750 med tilluftsmodul SAM40. Kostar mer och installationen blir mer omfattande men det ger en betydligt större energibesparing i de flesta hus (beroende på storlek etc.)
« Senast ändrad: 17 november 2017, 09:15:46 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Ljunkan

  • Gäst
Ljunkan
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #21 skrivet: 17 november 2017, 11:40:14 »
På Nibes hemsida ger de rådet 730 eller 470.

Så man kan välja mellan 470, 730 och 750 plus tilläggsmodulen. En snabbkoll tycker jag att 730 är det bästa alternativet?
Dock är den nästan 20 000 kr dyrare än 470 med installation och Rot, om jag jämnför på polarpumpens hemsida

Inte lätt de här.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #22 skrivet: 17 november 2017, 12:01:45 »
Alternativet F730 innebär att man pluggar ventilationsrören för tilluft och borrar upp nya hål för friskluftsventiler i ytterväggarna i sovrum, allrum och vardagsrum. Detta sparar in energin för tilluftsfläkten. Man behöver bestämma sig för om man vill behålla tempererad tilluft eller ej. Beror kanske på hur långt norrut man bor med kalla vintrar eller om huset ligger utsatt för mycket blåst och starka vindar(?) Jag tycker det fungerar bra med friskluftsventiler i ytterväggarna där jag bor (DVUT -18 °C) men visst kan man känna lite kall-drag ibland på vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #23 skrivet: 17 november 2017, 13:19:14 »
Mitt hus har haft en CTC innan 410p så med en 470 skulle rören kunna gå "rätt" igen.

Kombinationen 470 + en LLVP eller 730 + LLVP?
Jag skulle vilja få en lägre förbrukning (låta LLVP värma vuset +kamin) och 470/730 sköter varmvatten och ventilation.
Eller skulle en 750 + SAM40 kunna värma väldigt effentivt typ i närheten av en LLVP?
Ska det in nya grejer i huset ska det vara moderna grejer.
En 470 med modernare kompressor, kanske är på gång?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #24 skrivet: 17 november 2017, 15:37:34 »
Ja det är intressant att den ganska nya F470 har luftanslutningarna ordnade på samma sätt som gamla CTC. Kompressorn i F470 är på 650 W precis som i de sista årsmodellerna av 410P. Har inte sett någonstans att det skulle vara någon ny variant på gång. 410P och F470 är ju väldigt kompakt konstruerade så jag tror inte det finns så mycket mer att göra där(?) Då är det F750+SAM40 som gäller. Enligt kalkylprogrammet blir energibesparingen med det sistnämnda ca 5.200 kWh mer per år jämfört med en F470 i ett hus på 155 kvm byggt på 80-talet. Med F470 och en bra LLVP får man också en hög energibesparing. F730 med en LLVP måste vara det som ger allra störst energibesparing. Sedan om man ska räkna vedeldning också blir det väldigt komplext...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #25 skrivet: 18 november 2017, 11:35:16 »
Det låter helt otroligt att 750 + SAM40 kan ge så stor besparing. Det varierar såklart mellan olika hus.
Samtidigt tar 750 + SAM40 lite mer plats och blir lite dyrare.

Det är flera parametrar som spelar in. Jag vill absolut inte ha varmt i sovrummet. Nu med LLVP kan jag vrida ner RG10 till 410p till 16°C men ändå ha varmt i övriga huset.
Badrummet har elektrisk golvvärme och där vill ja ha varmt. Tilluften kyler lite nu när det var rätt kallt. Så där inne skulle det räcka med bara frånluft.
Så en 730 är nog bäst. Stängda element där LLVP värmer och lite öppna element ex. dusch och bad på övervåningen (som vi sällan använder), stora badrummet på bottenvåningen där skulle handdukstorken kunna vara öppen och värmas av radiatorvattnet. Den kör vi på el efter att vi har duschat men då skippar jag elen och öppnar kranen så vattnet cirkulerar.

Kan man ha så att en 730 värmer radiatorvattnet till en fast temperatur och då få lite ljummet på ett par element? Har fem år gamla termostater på samtliga element så det går att styra tempen bra.
Att styra tempen inne med termostaterna på elementen fungerade väldigt bra. Men när det blev kallt och jag eldade i kamin då mosade 410p på med varm tilluft trots att det var närmare 25°C inne *suck*

Inser nu att rumsgivare som reglerar tempen i hela huset inte är så bra men jag slipper den varma tilluften.

Billig el dyr Nibepanna spelar inte så stor roll så länge tempen går att reglera bra.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Inloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 410p
« Svar #26 skrivet: 29 november 2017, 16:17:18 »
Bytte filter idag i 410P. Blåste rent båda fläktarna och lossade tilluftsslangen och blåste uppifrån samtidigt som dammsugaren var på och sög under tilluftsbatteriet. Jo då så att det fanns en del damm och flugor. Innanför fläkten på sidorna om luckan var det brutalt mycket döda flugor. Blåste från alla vinklar och vrår tills det inte kom fram fler flugor.
Andra gången nu som jag tog bort och blåste rent frånluftsfläkten men där var det nästan inget alls. Lite bös i själva fläkthuset. Passade även på att lufta.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!