0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur stort hus värmer du ? Har du koll på tidigare förbrukning ?
Vad har du för gradminuterinställningar? Start, tillskott och steget mellan tillskott eller vad de nu heter. Få ingång loggning på usb så kan det hjälpa vid djupare analys. För att knäcka säkringen måste den köra på tillskottet också om det inte är något internt fel, kompressorn drar max cirka 4 kW och det är långt ifrån vad säkringar på 10 eller 16 A klarar. Hur mycket tillskott är det inställt att den får använda? Jag tror du har helt sjuka inställningar för gradminuterna och det triggar en självsvängning delux och sedan tillåter den för mycket tillskott och knäcker säkringen. Trevligt nog är utrymmet för förbättring gigantiskt // Magnus
Om den växlar mellan att värma huset och poolen så är det inte så konstigt att den går på höga hz för att klara båda det förklarar dock inte varför säkringen gått men ligger det andra kraftiga förbrukningar på samma säkring räcker det inte till.
Är det så att det är under poolvärmningen som kompressorn rusar till höga värden? Dina gradminutervärden verkar inte konstiga så min teori om det kan vi nog glömma. Den här poolen vill vi nog veta lite mer om, ingick den i de tidigare 23-25 MWh fjärrvärme eller värmdes den på annat vis? Storlek? Ute inne? // Magnus
Jag tycker det ser ut som om när poolen värms så går den på 20 hz dvs 1 %? (Meny 4.1.1) Kanske öka den till 40, 50 eller 60, så värmer den poolen kortare tid, och får mer tid för värme.Hur ser det ut i meny 5.1.14?
Nånting är fel på vp den kan inte dra så mycket så en 16 A säkring brinner av utan el tillskott. Hur som helst kör usb loggning så ser man hur vp går. Har du effektvakten installerad i så fall ser man hur många A den drar på varje fas och det går att logga men det kanske syns i uplink också.
Du kan kolla loggen i te open office calc. Vp går lite skumt går på för höga hz och tvingas sen stoppa kompressorn och sen hoppar framledningen upp och ner väldigt mycket men det beror nog på pool laddningen och ska inte göra så nån säkring går eller att kompressorn stoppar. Magnus kan säkert komma med tips hur du får vp att gå hela tiden det finns värme behov.
Har du grymt varmt i poolen framledningen ligger på 47 grader vid pool värmning har dålig koll men tycker det bör räcka med lägre om man har rätt dimensionerad växlare. Det går ju åt en del tid för pool värmning så då blir det högre hz än normalt vid husvärmning. Tittar man på cp hastigheten ligger den på 100% ibland troligtvis på grund av att dina raddar är hårt strypta vilket dom är om du har 7 graders delta.
Pizza_h, du skall försöka få samma på radiatorerna som över VP. Någon av raddarna skall inte vara strypt alls, normalt den som är längst bort från VP.En annan sak (som jag aldrig själv har testat), i meny 4.9.1, istället för 30/30/30, ställ t ex 10/10/10.Borde jämna ut saker o ting.Du borde kunna ändra gm tillskott (meny 4.9.3) till kanske 700. Borde medföra att den drar på mindre vid värmedrift, och inte hoppa upp till gm=0 och stanna. Vad har du för typ av raddar? Lågtemp, högtemp eller mittemellan?
Har du ingen BT25? Det är alltså extern framledningsgivare till radiatorerna.Den räknar inte gm varken vid vv-laddning eller pool-körning.
Angående säkringen. Är du riktigt, riktigt säker på att det inte var en jordfelsbrytare?
Klart tempen kommer sjunka fort men det gör den även om man har extern cp eftersom ingen energi tillförs till rad systemet vare sig vid pool laddning eller vv laddning. Det kommer bli konstig reglering eftersom en ganska stor del av tiden som vp inte värmer huset vet den inte om vilken värme som går ut på systemet men ett hus är ganska värme trögt och sitter innegivaren bra placerad kan det fungera hyffsat ändå. Utan extern cp brukar jag avråda från att använda BT25 men i ditt fall kanske det bör provas placeringen bör sitta på ett rör som håller samma temp som radiatorerna för att efterlikna att det cirkulerar. BT25 kostar inte många kronor och är enkel att koppla in men du får troligtvis skarva kabeln för dom brukar vara för kort.