Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur värma litet hus? Vad är mest fördelaktig? LLVP eller ved?  (läst 1665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
För ett par år sen, har jag deltagit i liknande tråd. Hittar dock inte den. Min fråga lyder som i rubriken...

Vad blir mest fördelaktig? Rent allmänt.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det beror på.
Om det redan finns ett vattenburet värmesystem eller inte, om man har tillgång till ved från egen skog eller måste köpa den, om man gillar att hålla på med vedverksamhet (och har de maskinresurser som behövs för att underlätta den) eller ser den som ett besvär, om man vill kunna hålla huset varmt även om man är bortrest någon längre tid på vintern osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det enda som talar för ved är väl om man tycker det är mysigt, och gillar att motionera med vedhantanteringen.
Har man "gratis ved" och de maskiner som behövs blir det nog även lite billigare med ved.
Men säljer man "gratisveden" istället så brukar det räcka för att betala strömmen för värmepumpen, på ett ungefär.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se