Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur värma litet hus? Vad är mest fördelaktig? LLVP eller ved?  (läst 1665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
För ett par år sen, har jag deltagit i liknande tråd. Hittar dock inte den. Min fråga lyder som i rubriken...

Vad blir mest fördelaktig? Rent allmänt.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det beror på.
Om det redan finns ett vattenburet värmesystem eller inte, om man har tillgång till ved från egen skog eller måste köpa den, om man gillar att hålla på med vedverksamhet (och har de maskinresurser som behövs för att underlätta den) eller ser den som ett besvär, om man vill kunna hålla huset varmt även om man är bortrest någon längre tid på vintern osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det enda som talar för ved är väl om man tycker det är mysigt, och gillar att motionera med vedhantanteringen.
Har man "gratis ved" och de maskiner som behövs blir det nog även lite billigare med ved.
Men säljer man "gratisveden" istället så brukar det räcka för att betala strömmen för värmepumpen, på ett ungefär.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur stor är ett litet hus? Behövs varmvatten? Rör dig som ett nybyggt typ attefallshus med modern isoleringsstandard så är det nog billigast sett över de närmsta 15-20 åren med direktel.
Sen får man ju tänka på att ju mindre huset är desto mer utrymme procentuellt sett 'går åt' till pannrummet. I ett litet hus vill man kanske utnyttja utrymmet bättre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gasgubben

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det enda som talar för ved är väl om man tycker det är mysigt, och gillar att motionera med vedhantanteringen.
Har man "gratis ved" och de maskiner som behövs blir det nog även lite billigare med ved.
Men säljer man "gratisveden" istället så brukar det räcka för att betala strömmen för värmepumpen, på ett ungefär.

Jag har räknat på det där eftersom jag är hjärtligt trött på (den jättefina och jättedyra) vedanläggningen som den förra ägaren installerade mitt i en Stockholmskommun ( :::_). Men även om jag köper björkved för 470:- m3s (~= 0.4 m3f) så ger dessa 470:- mig 0,4*2600=1040 kWh, så ett "SCOP" på 2,2. Inte fantastiskt, men tillräckligt bra för att det ska vara svårt att motivera investeringen i en annan anläggning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sotar du själv?
Är priset för ved inkl hemkörning?
Hur värderar du lagringsutrymmet?
Den egna arbetsinsatsen?

När man summerar alla faktiska kostnader + jobbet så blir det väldigt lite vinst med veden, men som sagt, lite billigare blir det, och då speciellt i delar av landet med högre energiskatt.
Här i Piteå betalar vi bara ca 65 öre kWh idag... inkl alla skatter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gasgubben

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nix, kommunen sotar, 1500:- per år. Priset är med hemkörning, så det som tillkommer är att stapla veden och sen själva eldningsarbetet. Skulle som sagt alla gånger i världen vilja ha bergvärme istället, men har i alla fall en LVVP dockad som klarar själv att driva huset april-oktober. Men i och med att anläggningen bara är 10 år gammal känns det dumt att skrota den och investera 100kkr+ för en ny anläggning, svårt att räkna hem det i kronor och ören.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Sedan beror det ju ocksÃ¥ pÃ¥ vilka regler kommunen har satt upp där man bor. Här har t.ex. E4:an 10 filer (5 körfält i varje riktning) sÃ¥ det är redan fullt tillräckligt med skräp i luften. Kommunens regler här är: 

Vedeldning
"I Sollentuna gäller så kallad trivseleldning när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn. Trivseleldning innebär eldning upp till fyra timmar per tillfälle och högst två tillfällen per vecka.

Anledningen till att det finns begränsningar är att vedeldning i tätbebyggda omrÃ¥den kan störa övriga boende. Röken innehÃ¥ller sot, partiklar och andra ämnen som kan besvära mÃ¥nga människor. Astmatiker och allergiker är särskilt känsliga för rök frÃ¥n vedeldning. Det är du som eldar som ansvarar för att eldningen inte innebär problem för omgivningen. 

Begränsningarna står inte i någon lag eller allmänna råd eller liknande men de har använts i flera domar som avgjorts de senaste åren i mark- och miljööverdomstolen. Juridiskt är principen om trivseleldning alltså väl förankrad och du förväntas följa den om du bor i tätort och har grannar som kan störas av din eldning. Vid klagomål riskerar du annars att miljö- och byggnadsnämnden i Sollentuna bestämmer att du måste begränsa eldningen. Begränsningarna gäller i princip för alla eldstäder, även kakelugn."
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Om huset.

Hur stor är huset?
- 90 kvm
U-format suterränghus.

Finns det vattenburen värme?
- Nej

Är det en öppen planlösning?
- Nej

Finns det elradiatorer?
- Nej

Vilken temperatur gillar ni?
- ca 20-22 grader

Vilket år är det byggt?
- 1967

Vad är det för fasad? Trä, sten (tegel)?
- Trä

Finns det ovanvåning?
- Den U-formade biten är övervÃ¥ningen pÃ¥ Suterrängbyggnaden och det är där sovrum,  vardagsrum,  hall, kök och badrummet är i.

PÃ¥ nedervÃ¥ningen är tvättstuga, förrÃ¥d och extra  badrum.

Således en enda vedugn och stor fläkt i taket som flyttar värmen.

Vad tycker ni?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Personligen tycker jag inte ved är värt besväret, men bra att kunna elda vid eventuella kalla vinterdagar eller vid strömavbrott. Känner en som kör nästan uteslutet ved för uppvärmning/varmvatten och det blir mycket ved det, 2 våningshus.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Kaminen är enda värmekälla.

Var skulle ni placera LLVP?

ETT SPECIELLT MÄRKE?
Gäller Jönköping.


Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Man kan inte bara säga vedeldning allt beror på hur man eldar har man bara en kamin värmer man inte hela huset värmer inget vv samt det blir kallt mellan eldningarna har man en hyffsat modern vedanläggning har man minst samma komfort som med bergvärme men man får elda 1 gång per dygn. Även om jag inte gillar LLVP så ogillar jag kaminer mera så i den typen av hus skulle jag valt en LLVP även om man inte kan värma hela huset med den så lär den spara en hel del och tror det blir billigare eftersom man slipper ha elraddarna på så mycket vilket behövs med kamin om man ska någorlunda komfort med kaminvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
I vardagsrummet mellan fönster och fönster vid köksväggen, utblåset riktat ut mot hallen.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Säger som Tågråttan, mellan kök och bord. Då blåser det mot hallen plus att du får en del i vardagsrummet.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!