Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service och försäljning av LLVP med R410A förbjuds 2025  (läst 5875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K. Henning

  • Gäst
K. Henning
Service och försäljning av LLVP med R410A förbjuds 2025
« skrivet: 10 augusti 2017, 15:53:05 »
Hej
Var pÃ¥ Nolia mässan och tittade pÃ¥ LLVP. Besökte Daikins monter där de hade Caldo x till försäljning. I mitt tycke en intressant pump med bra prestanda och garanti - upp till 14 Ã¥r  Nu läser jag pÃ¥ en av deras hemsidor pÃ¥ nätet  - "2025 kommer försäljning och service av värmepumpar innehÃ¥llande köldmedium R410A att förbjudas." -  Vad händer dÃ¥ om pumpen behöver service/fyllas pÃ¥ med R410A? Är pumpenslivslängd bara 8 Ã¥r om man har otur? 


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tror (vet inte säkert) att man brukar tvingas konvertera till annan gas efter det datumet.
Det finns en mängd möjliga ersättare till R410A.
https://www.kth.se/itm/inst/energiteknik/forskning/ett/projekt/koldmedier-med-lag-gwp/low-gwp-news/vilket-koldmedium-ersatter-r410a-1.429568
Visst blir det lite dyrare att byta gas om det skulle uppstå ett läckage, men så länge "service" inte innbär ingrepp i kylkretsen så behöver din maskin inte skrotas ut redan om 8 år.
Och troligen kan man alltså konvertera till annan gas om det skulle bli fel på kylkretsen, men det kan kosta rätt mycket, tveksamt om man den dagen är beredd att betala vad det kostar eller om man hellre köper en ny.
Vad som kan göra det dyrt är främst om man måste byta expensionsventil och eventuellt torkfilter.
Någon kyltekniker som kan svara på vad som krävs vid en konvertering?

Långsiktigt känns det vettigare att titta på maskiner med R32 redan idag.
Det är i alla fall min personliga uppfattning, baserat på det lilla jag vet om detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Är det verkligen klubbat om ett datum för förbud av försäljning av produkter med R410?

När det gäller Service/reparation så lär inte den upphöra i direkt samband med ett förbud att sälja tex värmepumpar med R410 utan det lär dröja åtskilliga år efter att försäljningen upphört.

Vore märkligt om du ena dagen köper en värmepump men dagen efter får du inte serva den med köldmedia ;)

Sen får du skilja på garanti och en tilläggsförsäkring som man köper till efter garantitiden och betalar för varje år.
Kollade vad försäkringen skulle kosta kunder som har möjlighet att köpa till den där försäkringen till Mitsubishis produkter men det var inte lätt att få ett svar, i och för sig lite förståeligt då det är ett antal år bort.
Första året kunde actic svara på vad den skulle kosta men inte följande år.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du gör ett ingrepp i köldmediekretsen på en maskin med R410A efter 2025 så måste maskinen tömas på köldmediumet som skall destrukteras. Maskinen måste sedan fyllas om med ett drop in medium med ett GWP under 675.
Försäljning av maskiner med R410A upphör 2025.
/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Är det klubbat 1 Januari 2025 eller vad är det för klubbat datum,  har inte sett ett specifikt datum pÃ¥ detta men har Ã¥ andra sidan inte tänkt sÃ¥ mycket pÃ¥ det mÃ¥ste jag erkänna.

SÃ¥ ska man hÃ¥rdra det sÃ¥ installeras maskinen 31 december 2024,  den 1 Januari 2025 gÃ¥r en lödning sönder och dÃ¥ mÃ¥ste man ersätta med "miljövänligare" soppa?
Om det nu är 1 Januari 2025 vill säga som gäller.

Har det verkligen varit så tuffa regler när andra köldmedium upphört?
Borde väl vara en övergångsperiod
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det klubbat 1 Januari 2025 eller vad är det för klubbat datum,  har inte sett ett specifikt datum pÃ¥ detta men har Ã¥ andra sidan inte tänkt sÃ¥ mycket pÃ¥ det mÃ¥ste jag erkänna.

SÃ¥ ska man hÃ¥rdra det sÃ¥ installeras maskinen 31 december 2024,  den 1 Januari 2025 gÃ¥r en lödning sönder och dÃ¥ mÃ¥ste man ersätta med "miljövänligare" soppa?
Om det nu är 1 Januari 2025 vill säga som gäller.

Har det verkligen varit så tuffa regler när andra köldmedium upphört?
Borde väl vara en övergångsperiod
Det finns en övergångsperiod, den startade 2015 och slutar 2025. Under denna tid finns det en kvotering på hur mycket % av hög GWP maskiner som får säljas.

Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Googlade lite snabbt på förbud och vet inte om bilagan som bifogas är aktuell.
Såg jag fel eller är det fyllnadsmängd över 3kg som det gäller vid år 2025?
Påfyllnads förbud såg ut att gälla köldmedium över 2500 GWP och enligt tabell har R410a 2088 GWP

Kanske läste lite för snabbt snabbt och det är för tidigt på en lördagsmorgon :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Service och försäljning av LLVP med R410A förbjuds 2025
« Svar #7 skrivet: 22 september 2017, 14:41:42 »
Yes! fast det var iofs fredagmorgon och inte lördag sÃ¥ du läste rätt!  tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nja
12 augusti lite över 08.00 är väl ändå en lördag morgon ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Service och försäljning av LLVP med R410A förbjuds 2025
« Svar #9 skrivet: 22 september 2017, 15:18:15 »
Haha jaha, och där tyckte jag att jag var rolig!  ::) Du hade visst koll bÃ¥de när du läste och vilken veckodag det var..  *roflmao*

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Service och försäljning av LLVP med R410A förbjuds 2025
« Svar #10 skrivet: 22 september 2017, 15:40:55 »
Intressant...
Hur blir det då med alla som lämnar 10 års garanti idag år 2017, när R410a måste upphöra 2015.
Just nu lobbar Trendimport för "sin" pump med 10 års garanti, med förutsättningen att den då installeras av behörig kyltekniker. Vad kommer Nibe och de andra att säga här ?
När klubbades detta beslut ?

Fråga: vad gäller då för R407C, fins det ett datum där med ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är försäljning av aggregat som 2025 gäller med en viss köldmediemängd.
Kika i bilagan som jag bifogade.
Efter detta datum så finns det högst troligen soppa som är "miljövänlig" och som man kan pytsa i 410 maskiner vid behov.

Framgår det även vem som tar hand om deras 10åriga garanti om dom upphör med sin verksamhet?
Har inte kikat på Luftvärmepumparna dom säljer men det är väl någon Gree modell med "eget" klistermärke.

407 soppan har jag ingen koll på

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Haha jaha, och där tyckte jag att jag var rolig!  ::) Du hade visst koll bÃ¥de när du läste och vilken veckodag det var..  *roflmao*

Jag var tvungen att kolla i kalendern  ;)
Men det var för tidigt att läsa en massa text!!!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!