Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För mÃ¥nga kompressorstarter? (F750 i nybyggt hus.) (samt diskussion om givare)  (läst 6599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle köra den på läge 1.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok tack.

En annan sak; vad är/var sitter BT2? Enligt google är det "BT2 Supply temp S1";"Supply temperature for system 1";40008;"°C".
Det stÃ¥r inget i manualerna för F750 angÃ¥ende BT2 men jag har den i min USB-loggning.  Sc:,h

BT2 ofta väldigt nära BT12.
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Finns inte i manualen, funderar pÃ¥ om det är samma som BT63.  Sc:,h Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För många kompressorstarter? (F750 i nybyggt hus.)
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2017, 13:52:24 »
COP beror mycket på framledningstemp, ju högre temp ju sämre COP.
Den ligger dock lågt och bra i diagrammet.

Nu börjar det bli kallare igen och jag tar upp min gamla tråd.

Om COP blir bättre med lägre framledning, borde det inte då vara bättre att ha lägre GM för start av värme?

Ett exempel för att förklara hur jag tänker;
Låt säga att värme startar vid -60GM och beräknad framledning är 24 °C.
Framledningen ligger då på 27 °C vid värme i 30min , för att sedan sjunka till 22 °C vid vila.
Vid 22 °C räknar GM ner till -60 och sen körs framledningen upp i 27 °C en timme senare, repeat.
Detta eftersom kompressorn jobbar på minimum 20Hz och inte kan hålla lägre framledning. Vilket gör att "medelframledning" blir 24 °C (vilket jag antar pumpen strävar efter)

Borde inte då krav på lägre GM (tex -120) medföra att framledningen blir lägre (dvs närmre beräknad framledning 24 °C) och jämnare eftersom "vilo-framledningen" blir lite lägre?

Dvs bättre COP med lägre GM i detta fall? Eller det går jämt ut eftersom pumpen får längre driftid?
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Det är ju när kompressorn går som den förbrukar energi, så vad framledningen är då kompressorn står kvittar lika.
Lägre startvärde på GM (större minustal) gör kanske att den statar när framledningen är något lägre än annars, men längre gångtid gör att framledningstemp jobbas upp till ett högre värde innan den stoppar.
Så normalt anses att sänker man startvärdet på GM så blir COP något sämre, men jag anser att det är mycket marginellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! :)
Jo det förstår jag, men eftersom den jobbar på 20Hz (minimum) och även kommer göra detta vid tex -120GM så tänker jag att kompressorn kommer gå med samma Hz men med lägre framledning, eftesom diffen mellan "viloframledningen" blir större eftersom vattnet svalnar. Således blir framledningen samma som beräknad framledning (vilket är i mitt exempel 3 grader lägre) än vad framledningen blir om min "viloframledning" ligger högre och 20Hz på kompressorn gör att tempen blir högre.

När jag skriver detta inser jag att 20Hz är 20Hz oavsett framledning så för strömförbrukningen spelar det kanske inte någon roll, men jag tänker på COP.

Men där måste väl ändå vara någon "maxtemp" på framledning som 20Hz kan uppnå? Jag tror nämligen att högre Hz ger högre temp, men tolkar dig som att 20Hz kan värma framledningen mycket högt bara den får gå länge?

Sorry för att jag är trög :)
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är ju bara när den går på minfrekvens som den ska starta/stoppa på gradminuter.
Sen när värmebehovet blir större så borde den inte stoppa annat än för avfrostning och för detta spelar GM-värdet mindre roll.
Jag vet ju inte var brytpunkten går för ditt system när den börjar reglera frekvens instället för med GM, men under detta värde så är det en on/off värmepump.
Som sagt, COP påverkas mycket marginellt, jag skulle istället kolla på antal starter och se till att det håller sig på max 20/dygn när den går på minfrekvensen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ju bara när den går på minfrekvens som den ska starta/stoppa på gradminuter.
Sen när värmebehovet blir större så borde den inte stoppa annat än för avfrostning och för detta spelar GM-värdet mindre roll.
Jag vet ju inte var brytpunkten går för ditt system när den börjar reglera frekvens instället för med GM, men under detta värde så är det en on/off värmepump.
Som sagt, COP påverkas mycket marginellt, jag skulle istället kolla på antal starter och se till att det håller sig på max 20/dygn när den går på minfrekvensen.

Det är jag med på. Det är därför jag menar att om den startar på 20Hz senare så blir den faktiska framledningen närmre den beräknade. Eller tänker jag fel?
Det är inte ofta den reglerar med frekvens istället för GM. Det behöver vara minst 3-4 minus.
Starterna ligger runt 17 per dygn nu med 10 °C utetemp.

Nedan ligger returen i snitt på samma temp som beräknad framledning. Min tanke var att med lägre GM skulle framledningen hamna närmre den beräknade framledningen och på så vis en lägre temperatur och bättre COP. Men jag förstår dig som att detta inte skulle påverkas av sänkt GM utan tvärt om att framledningen skulle blir högre kompencera GM tappet?
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!