Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov  (läst 12020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #60 skrivet: 26 september 2017, 09:09:21 »
Nja tydligt syns det inte du vet väl om att det är BT6 som styr BT7 har endast en visande funktion. Blir inte riktigt klok på loggen verkar som vv tempen sjunker direkt 10 grader eller så när vp slutar producera vv sitter det nått värme golv handduks tork eller liknande kopplat på vv ? Ser helt skumt ut du har 17 grader i botten på vv beredaren och rätt hög topp temp ibland. Är loggen tagen från upplink eller kommer den från usb minne verkar vara nån ihopslagen version med flera datum i samma. Upplink har ju haft en del konstigheter för sig tidigare.

Som textfilen heter så är loggen filtrerad efter Prio20 (varmvattenproduktion) för att belysa att tillsats ej används vid legionellahöjning.
Således är det inte en komplett logg. Den var för stor för att ladda upp verkar det som eftersom jag inte fick upp den efter flera försök.
Därav filtreringen.

Den är från USB log.

Du kan ladda ner loggen här http://www.filedropper.com/fulllog


2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #61 skrivet: 26 september 2017, 13:25:09 »
Nu ser det mera normalt ut det var klipp och klistra som gjorde det så skumt.Nu man ser även att den fixar legionella höjning utan elpatron och framledningen ligger endast på ca 58 grader för att få 55 grader i beredaren en vanlig Nibe vp med typiskt dubbel effekt fixar inte det utan då blir framledningen maxad på 65 grader och beredaren ligger på strax under 55 grader så det har sina fördelar med svag vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #62 skrivet: 28 september 2017, 07:47:19 »
Nu ser det mera normalt ut det var klipp och klistra som gjorde det så skumt.Nu man ser även att den fixar legionella höjning utan elpatron och framledningen ligger endast på ca 58 grader för att få 55 grader i beredaren en vanlig Nibe vp med typiskt dubbel effekt fixar inte det utan då blir framledningen maxad på 65 grader och beredaren ligger på strax under 55 grader så det har sina fördelar med svag vp.

Så 750 räknas som svag? Jag har som signaturen säger inte stort hus men det är väl ganska medel skulle jag gissa på.
Min värmebärarpump ligger ofta runt ~1-5% och kompressorn jobbar på 20Hz vid värmeproduktion, är det rätt att tolka det som att VP kanske är överdimensionerad?
EDIT: hastighet II pÃ¥ CP,  :dt:bör 4 °C :dt:är 2,5 °C alltid för utom de tillfällena dÃ¥ det sjunkt 10-15 °C pÃ¥ natten som beskrivits nedan, dÃ¥ är :dt:är 4 °C

Den enda gången jag egentligen observerat att min VP kämpat som f*n är häromveckan när den gick från sommarläge till att göra värme baserat på 4 °C utetemp.
DÃ¥ sjönk GM som en sten och VP kämpade i princip hela natten för att räkna hem, för att sedan gÃ¥ i sommarläge igen pÃ¥ eftermiddagen  help
« Senast ändrad: 28 september 2017, 09:11:55 av NyPÃ¥Nibe750 »
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #63 skrivet: 28 september 2017, 09:19:48 »
F750 är nog den svagaste modellen som Nibe använder den typen av beredare i om dom inte ändrat några modeller på slutet. Att din vp går på låga hz beror inte på att vp är kraftig utan på att ditt hus är nytt och kräver lite energi för att hålla värmen och antar att den varvar upp när det blir vinter och lite minusgrader. Vp lämnar troligtvis inte så hög effekt när den maxar heller på grund av att du har litet hus blir frånluft flödet lågt och då kan inte vp varva max enligt energimyndigheten lämnar dom runt 2,7 kw i ett 120 m2 hus. Har ingen koll på vilka hz den ligger på då och antar att det är medel effekten inkl avfrostning så den lämnar ju stundvis högre effekt eftersom den står en stund för avfrostning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #64 skrivet: 29 november 2017, 12:15:27 »
Att din vp går på låga hz beror inte på att vp är kraftig utan på att ditt hus är nytt och kräver lite energi för att hålla värmen och antar att den varvar upp när det blir vinter och lite minusgrader.

Hänger inte med riktigt på det fetstilade, jag har ingen rumsgivare så VP vet inte att jag håller värmen? Sc:,h
Jo, VPn varvar ju upp när det blir kallare så klart.
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #65 skrivet: 29 november 2017, 14:54:27 »
Vp orkar hålla den framledningen du bestämt den ska hålla vore vp för klen eller huset dra för mycket energi skulle den inte klara det på låga hz.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!