Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoflex ecoair  (läst 8598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #15 skrivet: 29 mars 2017, 17:08:05 »
Jag vet inte riktigt hur vi ska göra, man är ju prisjägare så jag gillar ju idén me att komma billigt undan men sen gillar jag även tanken på ett helt nytt system! I vilket fall som helst så rekommenderas en volymtank till LV?
Vi gjorde av med ca 5 pall nu i vinter, från höst tills idag vilket motsvarar ca 20k kWh men då har vintern varit gansk varm och vi har inte jättevarmt inomhus. (Ligger på kurva 50) Vi har ca 175m2 + källare där några nya raddar ska monteras, ca 50m2 i källaren. Bor i Västra Götaland
Vad rekommenderar ni för storlek på pump LV och BV, fabrikat?
Tack för alla svar 😊
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #16 skrivet: 29 mars 2017, 18:33:29 »
Ja du det är ett problem , det finns flera olika att välja pÃ¥ , en del säger sÃ¥ eller sÃ¥ ,  borrhÃ¥l kostar ger en bättre verkningsgrad Ã¥ret runt , ca 250:- /m  ,  jordvärme om plats finns är nästa  ca 350-400meter slang  , luft/vatten lite billigare sämre verkningsgrad , ( kallare ute , mindre verkningsgrad  ) med mer värme inne , men pÃ¥ dina breddgrader
sÃ¥ klarar du dig med en luft/vatten  dom är rätt effektiva i dag ned till -25 sägs det ( ta det med en nypa salt och kolla vad dom ger vid olika temp , stÃ¥r i installationsmanualerna  ) sen finns det dom som har dito lÃ¥ngt norr över och fungerar bra . Annars om du har tanke pÃ¥ att sätta en L/V VP sÃ¥ gÃ¥r det enkelt att ta en sÃ¥n och docka mot din pellets med nÃ¥gon termostat som styr , EX: Nibe L/V VP sÃ¥ ska du ha en innerdel NIbe , o.s.v. det som är viktigt om du ska docka mot pellets är : gÃ¥r det att köra den on/off  för innerdelen styr utedelen  :: inverter ::  jag skulle inte kasta ut pelletsen förrän jag sett att det funkar .

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #17 skrivet: 29 mars 2017, 19:21:25 »
Jordvärme har vi ingen plats för, LV eller BV får det bli och ju mer
Jag funderar desto mer vill jag skicka ut pelletspannan! 😸
Någon som vet om det brukar skilja mycket i pris på de kända fabrikaten? När vi fick offert för 6år sedan var det enbart thermia som vi fick pris på.

Hur gÃ¥r tankegÃ¥ngarna angÃ¥ende fulleffektsdimensionering idag? Är det bara Rinnan och tÃ¥grÃ¥ttan här pÃ¥ forumet som gjort det? GÃ¥r det att räkna hem en sÃ¥n investering? Det väntade höga elpriset som vÃ¥r röris pratade om för 6Ã¥r sedan kom aldrig 😄 Jag gillar tanken med att aldrig köpa spets men är för snÃ¥l för en sÃ¥n lösning😁
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #18 skrivet: 29 mars 2017, 20:32:42 »
Jordvärme har vi ingen plats för, LV eller BV får det bli och ju mer
Jag funderar desto mer vill jag skicka ut pelletspannan! 😸
Någon som vet om det brukar skilja mycket i pris på de kända fabrikaten? När vi fick offert för 6år sedan var det enbart thermia som vi fick pris på.

Hur gÃ¥r tankegÃ¥ngarna angÃ¥ende fulleffektsdimensionering idag? Är det bara Rinnan och tÃ¥grÃ¥ttan här pÃ¥ forumet som gjort det? GÃ¥r det att räkna hem en sÃ¥n investering? Det väntade höga elpriset som vÃ¥r röris pratade om för 6Ã¥r sedan kom aldrig 😄 Jag gillar tanken med att aldrig köpa spets men är för snÃ¥l för en sÃ¥n lösning😁
Om du ska ha fulleffekt så måste du nog ha en tank , VP lämnar ju olika KW vid olika temp om den är en inverter så det måste till någon form av utjämning , har inte hört någon som har prickat in exakt kw för huset
utan det är för mycket eller för litet , jag själv har en 11KW on/of 3x100m hÃ¥l  mot 750L tank ,naken utan en massa
krussiduller i data ( byggt styr själv ) fixar 100% + förvärmning VV

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #19 skrivet: 29 mars 2017, 21:03:36 »
Där vi bor finns det tydligen mycket vatten så han som ville installera hos oss ville helst köra 2 hål och en 12kw pump med tank om jag inte minns fel. (De uppgifter jag gav då stämmer inte riktigt idag då jag monterade en bra mycket effektivare panna som sänkte pelletsförbrukningen med hälften ungefär) Sen så ville han montera flödesdokumenterande ventiler, knäppkärl? Tank mm. Den andra offerten var från Hova rör och han gick på standard installation och en mindre pump vill jag minnas och mindre borra, 160m lite drygt tror jag det var. För en helt okunnig som en annan blir det ganska svårt, man vill ju inte göra bort sig!
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #20 skrivet: 29 mars 2017, 21:19:54 »
Där vi bor finns det tydligen mycket vatten så han som ville installera hos oss ville helst köra 2 hål och en 12kw pump med tank om jag inte minns fel. (De uppgifter jag gav då stämmer inte riktigt idag då jag monterade en bra mycket effektivare panna som sänkte pelletsförbrukningen med hälften ungefär) Sen så ville han montera flödesdokumenterande ventiler, knäppkärl? Tank mm. Den andra offerten var från Hova rör och han gick på standard installation och en mindre pump vill jag minnas och mindre borra, 160m lite drygt tror jag det var. För en helt okunnig som en annan blir det ganska svårt, man vill ju inte göra bort sig!
Det förstÃ¥r jag , ingen vill väl stÃ¥ med svarte petter , du har tvÃ¥ val borra eller lufta , men vad jag förstÃ¥r sÃ¥ kan du klara dig med en L/V VP pÃ¥ din breddgrad  jag själv är lite mer norrut  , har ett hus i skÃ¥ne fÃ¥r se om det blir en Luft/vatten , hur stort är ditt hus , nu är det inte kallt men kan du mäta tempen ut till raddar eller golvvärme  sÃ¥ finns det dom här som vet mer , angÃ¥ende storlek pÃ¥ VP  Vid +- 0 och raddar sÃ¥ normalt är det ca +42C ut  , det där med borra är en modifikation med sanning , en del säger sÃ¥ och sÃ¥ djupt för offerten blir billigare , men kan bita sig i tummen , inget fel att lägga till ca 20m , ändÃ¥ en engÃ¥ngskostnad i 100 Ã¥r

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #21 skrivet: 29 mars 2017, 22:26:59 »
Jag tror jag har satt en gräns på max framledning på 50-55 grader och då är det inte kallt även om det är kallt ute. Kör på kurva 50 vilket är standard?
175m2 och källare som jag vill montera raddar i om ca 50m2.
Är LV att föredra om man klarar sig med det? BV känns rejälare fast dyrare dock...
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #22 skrivet: 30 mars 2017, 13:14:49 »
Jag tror jag har satt en gräns på max framledning på 50-55 grader och då är det inte kallt även om det är kallt ute. Kör på kurva 50 vilket är standard?
175m2 och källare som jag vill montera raddar i om ca 50m2.
Är LV att föredra om man klarar sig med det? BV känns rejälare fast dyrare dock...
Jag är inte så driven i att räkna på effekterna , men troligtvis kommer du att klara dig med en L/V VP
ta in offerter frÃ¥n nÃ¥gra firmor och tala om vad du tänker för anläggning , om du bara tar utedel gÃ¥r det att köra mot pelletspannan samt om nÃ¥got Ã¥r eller sÃ¥ , tar jag innedelen , efter det kan du kolla olika VP mot varandra , du mÃ¥ste ha nÃ¥got att jämföra med ::::  Pris , prestanda ( vid olika - grader ) , VV e.t.c.  Kurva 50 vilken shuntautomatik har du
« Senast ändrad: 30 mars 2017, 13:41:10 av 25fOCUS »

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #23 skrivet: 30 mars 2017, 16:20:39 »
Oj... ingen aning...kan lägga upp bild om jag kommer på hur
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #24 skrivet: 30 mars 2017, 16:24:27 »
Testing testing...
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #25 skrivet: 30 mars 2017, 16:26:09 »
Jaha... hur kan den hamna på sniskan när den var rak när
Jag bifogade? Bifogade 2 bilder men jag hoppas du ser... hoppas att det är shunten 😄🙈
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #26 skrivet: 30 mars 2017, 16:33:57 »
Testing testing...
Ok det är en vanlig bonshunt med  framlednings- + utgivare har själv sÃ¥dana fungerar bra och är skapligt billiga
sÃ¥g inte om du hade raddar eller GV  jag kör en reglering till GV uppe trägolv och nere betong ,  ta in offerter , det ska vara olika fabrikat sÃ¥ det gÃ¥r att kolla vad som är vad

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #27 skrivet: 30 mars 2017, 17:41:24 »
Ok det är en vanlig bonshunt med  framlednings- + utgivare har själv sÃ¥dana fungerar bra och är skapligt billiga
sÃ¥g inte om du hade raddar eller GV  jag kör en reglering till GV uppe trägolv och nere betong ,  ta in offerter , det ska vara olika fabrikat sÃ¥ det gÃ¥r att kolla vad som är vad
Fel igen : du har troligtvis shuntregleringen i pannan och den du visar är shuntmotorn det är OK , då finns allt som behövs för att reglera värmen i dag . På pannan finns det en reg-central för inställning av kurvan , inbyggd i den

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #28 skrivet: 30 mars 2017, 19:34:56 »
Ja precis, jag ändrar kurvan så styrs shunten automatiskt
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #29 skrivet: 30 mars 2017, 22:02:34 »
Fyllde i offerttjänsten... spännande att se vad katten släpar in 😄
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!