Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba RAS 10 ulyder  (läst 3754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rolex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Toshiba RAS 10 ulyder
« skrivet: 24 november 2013, 22:22:07 »
Hei, en Toshiba RAS 10 ny i nov. 2011. Den har hele tiden hatt en lei tendens til å lage en brummende lyd, og den kan jeg få til å forsvinne ved å sette temperaturen opp eller ned. Laver enn 24 grader er det aldri lyd, men særlig omkring 27 grader har det lett for å brumme, men dette skjer bare når utetemperatur er under null, og gjrne noen grader lavere enda.

Så jeg merker lite av det høst og vår når det blir mildere. Serviveammm har vært her et par ganger men har aldri klart å kommenår det er kalft slik jeg har bedt om. Han tror ikke at det er slik en lyd heller, men jeg hører da forskejll på viftesus og motor/lager brumming. Med MDF plater på veggen vibrerer det slik at jeg kan høre det over hele huset.

Kjenner noen til dett problemet?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 10 ulyder
« Svar #1 skrivet: 25 november 2013, 05:18:13 »
Låter som du bara får oljud när pumpen går för fullt? Sitter utedelen på väggfäste kan du få vibrationer i väggen. Är det vibrationer i vägg kan du montera bättre dämpare.
Även korta rör kan ge vibrationer och ljud som går in.

Utloggad rolex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba RAS 10 ulyder
« Svar #2 skrivet: 26 november 2013, 10:33:29 »
Nei, utedelen er montert på en separat betongplatta.
Innedelen er montert på vegg med mdf-panel, og det innbærer at når vibrasjon fra innedelen oveføres til veggen vil panelet, som er montert på stenderne i veggen med 60 cm mellomrom, vibrere med sin egen resonansfrekvens. Dette forplanter seg videre og hvis man beveger seg gjennom rommet vil man oppdage at lyden varierer i styrke og blir helt borte for hver 60cm man beveger seg bortover. Dette er jo et vekjent resonans/interferens fenomen.

Og det bekrefter jo at det er noe som vibrerer, og det burde vel helst ikke skje?

Her er hva jeg skrev i dag til serviceavd. hos den lokale leverandør:

Hei,

Det har blitt lite gjort mht. den ulyd i varmepumpen vi har vært plaget med i to år.

I går kveld satte jeg temperaturen til 25° da vi la oss, men da jeg hørte lyden på soverommet stod jeg opp og satte den ned til 24°, men den ble ikke helt borte.

Så jeg tok på meg hodetelefoner og da kunne jeg ikke høre den.

Da vi stod opp kl. 8:30 satte vi den til 28° og  2.5 timer senere er det fremdeles ingen ulyd.

Som jeg har presisert før, forekommer denne lyden, en tydelig brumming, altså ikke luftstøy, bare i et bestemt temperaturområde og er mest fremtredende ved 27° eller 23° og lavere er den borte, likeså ved 28° og høyere.

Og det skjer helst når utetemperaturen er noen grader under null.

Hvis det skal være mulig å overbevise seg selv om at jeg ikke snakker tull må man være her på en tid som passer med problemet.

Er det noe håp om at problemet kan bli tatt alvorlig, og gjort noe med?

Og det handler altså om en Toshiba RAS 10.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 10 ulyder
« Svar #3 skrivet: 26 november 2013, 18:54:06 »
Hur långa rör har du? Har du kollat så att det inte är de som leder in vibrationer?

Utloggad rolex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba RAS 10 ulyder
« Svar #4 skrivet: 29 november 2013, 15:33:13 »
Hur långa rör har du? Har du kollat så att det inte är de som leder in vibrationer?
Det tror jeg ikke, det er tolv helt like hus her med samme installsjon. Og det skjer ikke ved topp hastighet. Det er værst ved 27° og hvis man da går opp eller ned, så blir det borte. Altså ikke engang et problem ved 30° og HighPower.

Jeg skulle gjerne forsøkt å komme i kontakt med den norske innsender som hadde byttet kulelager og høre hvilket problem som gjorde at han byttet. Det er umulig å registrere seg der, men jeg skal straks forsøke å benytte en annen email adresse jeg også har...

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 10 ulyder
« Svar #5 skrivet: 29 november 2013, 16:32:59 »
Han har en likadan fläktmotor som jag har i min kasserade RAS13-YKV från 2001.
Hade det varit lagerljud hade det varit ett mer eller mindre konstant högfrekvent ljud och de som blev mest utsatta för det var t ex min JKVP som fick Panasonicmotor i sig. Och givetvis Panasonics pumpar. ;)
Senare modeller har keramiska lager så vitt jag förstått.

Det jag skulle prova isf vore att flytta fläkthjulet en aning i sidled då det sitter i en gummidamask på vänster sida, alltså inget riktigt lager utan ett glidlager. Ev trycka in lite teflonspray i damasken från vänster sida om det inte hjälper med flytt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!