Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intresserad av Evi Heat  (läst 20606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #15 skrivet: 04 juni 2011, 21:47:47 »
Det är väl bara att hänga dit en 8" pekskärm och skriva ett eget styrsystem med flashiga 3-d effekter och woooshh-ljud. Allt ackompanjerat av valfri bakgrundsmusik  Thumbsup

Är det därför du har fixat eget styr hade boschen för lite bling ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #16 skrivet: 04 juni 2011, 22:06:56 »
ja, en tråkig 2" svartvit skärm... Nu kan jag sitta nere i pannrummet och titta på film på VP'n. 8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #17 skrivet: 04 juni 2011, 22:31:27 »
ja, en tråkig 2" svartvit skärm... Nu kan jag sitta nere i pannrummet och titta på film på VP'n. 8)

Nu blir jag avundsjuk niben kan inte ens spela mp3 via usb uttaget huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #18 skrivet: 05 juni 2011, 13:40:51 »
Ska skicka ut begäran om offerter nu. Just nu verkar Evi Heat vara mest intressant. Vet inte om 10 kW eller 12 kW är bäst. 200 meter borrdjup sa en firma. Hoppas det räcker. Inte sÃ¥ kul att borra en gÃ¥ng till...  :(
« Senast ändrad: 05 juni 2011, 13:48:18 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #19 skrivet: 11 juni 2011, 01:08:11 »
Kommer installera bergvärme 10 eller 12 kW + 300 lit VVB (varmvattenberedare).
Glöm inte acktack, minst en halv kubik om du planerar ha solpaneler. Jag har en acktank med 380 liter ack + 120 liter VVB med en elpatron i, bra om pumpen skulle lyfta på hatten mitt i vintern. Plus en ren acktank på 500 liter. Men då har jag 7 kvadrat solpaneler och en fet vedpanna jag ska snåla med till vintern också.
Hittills:
126 timmar soldrift
146 timmar kompressor
/rob

Jag har försökt kolla dina tidigare inlägg och kommit fram till att du har:

7 m2 solfångare
120 meter borrhål
6 kW värmepump
6 kW elpatron
120 liter varmvattenberedare
380 + 500 = 880 liter ackumulatortank

Men jag vet inte hur stort huset är och årlig förbrukning av värme och varmvatten i kWh direktel. Dessutom verkar det vara en sommarstuga eller ett andra hus du inte bor permanent på?? Undvik svordomar är du bussig.
« Senast ändrad: 11 juni 2011, 01:25:53 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #20 skrivet: 12 juni 2011, 00:42:56 »
Ville10, eftersom du tydligen inte uppskattade fakta från verkligheten kryddade med lite profant språk i ditt sökande efter erfarenheter av Evi Heat, så tog jag bort det för dig stötande inlägget från din tråd och ger dig istället min förkortartade feedback:

Nej!

För övrigt så är det permanentboende, man behöver inte så stor yta för två personer.

/rob

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #21 skrivet: 12 juni 2011, 01:44:02 »
Ville10, eftersom du tydligen inte uppskattade fakta från verkligheten kryddade med lite profant språk i ditt sökande efter erfarenheter av Evi Heat, så tog jag bort det för dig stötande inlägget från din tråd och ger dig istället min förkortartade feedback: Nej! För övrigt så är det permanentboende, man behöver inte så stor yta för två personer. /rob

Var någonstans har jag skrivit att jag inte uppskattar fakta?
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad rob314159

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #22 skrivet: 12 juni 2011, 01:47:23 »
Jaja, whatever, lycka till, det kommer du behöva.

Utloggad tordonn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #23 skrivet: 15 juni 2011, 20:30:22 »
Du ville ha feedack frÃ¥n nÃ¥gon som kör Evi Heat, jag har en sedan 2,5 Ã¥r tillbaka det är en villa pÃ¥ 150 kvm som ligger i norrlands  inland.  Det är en pÃ¥ 8kw med 460 l vv beredare, 10 kvm solpanel och 500 m markkollektor, har inte haft nÃ¥got problem med anläggningen förutom när en fas var borta frÃ¥n elleverantören. Vi är 2 vuxna och 2 tonÃ¥rstjejer som  bor här, trodde att vv beredaren skulle vara den stora förbrukaren men det visar sig att den tar ca 20% av pumpens gÃ¥ngtid, elförbrukningen var 1:a Ã¥ret under 7000kwh, 2:a Ã¥ret just över 7000 kwh,tendensen i Ã¥r verkar vara under 7000.   

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #24 skrivet: 16 juni 2011, 00:10:12 »
Du ville ha feedack frÃ¥n nÃ¥gon som kör Evi Heat, jag har en sedan 2,5 Ã¥r tillbaka det är en villa pÃ¥ 150 kvm som ligger i norrlands  inland.  Det är en pÃ¥ 8kw med 460 l vv beredare, 10 kvm solpanel och 500 m markkollektor, har inte haft nÃ¥got problem med anläggningen förutom när en fas var borta frÃ¥n elleverantören. Vi är 2 vuxna och 2 tonÃ¥rstjejer som  bor här, trodde att vv beredaren skulle vara den stora förbrukaren men det visar sig att den tar ca 20% av pumpens gÃ¥ngtid, elförbrukningen var 1:a Ã¥ret under 7000kwh, 2:a Ã¥ret just över 7000 kwh,tendensen i Ã¥r verkar vara under 7000.

Superbra info! 7.000 utgår jag ifrån är värme & vatten utan hushållsel. Jag har jämfört dina uppgifter med Evi Heats reklam och du ligger något högre men ändå inte tokigt alls. 460 liter, är det en eller två beredare? De är väl så stora pga solfångarna kan jag anta.



... och 2 tonÃ¥rstjejer som  bor här....
Utmärkt. Steppdans hÃ¥ller elförbrukningen nere  studs
« Senast ändrad: 16 juni 2011, 00:17:06 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #25 skrivet: 16 juni 2011, 18:01:14 »
Och jag pendlar mellan 7 och 8000 kWh/ år under dom senaste sex åren, UTAN solpaneler.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #26 skrivet: 16 juni 2011, 18:20:31 »
Jag har runt 15000 om Ã¥ret med en för liten JV pump.  Tveksamt om solpaneler pÃ¥ 4 kvm hjälper mig.
Dessutom har väl Eviheat en dubbelmatlad VVB huvuddunk

Vad pÃ¥ en evi som var liten för huset,  den fick hämpa för VV när den enorma VVB:n vill ha.  DÃ¥ blir det mkt tillsats eller kallt i huset.

Kolla Viessmann  dem har färdiga sollösningar om vill ha sol.  Och dem har hur mkt andra prylar som helst. Thumbsup

Utloggad tordonn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #27 skrivet: 16 juni 2011, 21:41:34 »
Elförbrukning bara pÃ¥ värmepumpen, har egen elmätare pÃ¥ pumpen. I offerten jag fick hade man räknat pÃ¥ en förbrukning pÃ¥ 9000kwh, tyvärr har vi haft 2 riktigt kalla vintrar dom tvÃ¥ senaste, men jag loggar 1 gÃ¥ng i mÃ¥naden lite statistik, sÃ¥ över en längre tid borde man fÃ¥ lite bättre överblick om förbrukning.  Vv beredaren är dubbelmantlad den som Evi heat levererade i paket.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #28 skrivet: 17 juni 2011, 08:00:06 »
Hur är bullret, står den i källare? Sten eller trävilla? Knäppningar i element?
Vi har stenhus och den kommer stå på nedre våningen
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad tordonn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Intresserad av Evi Heat
« Svar #29 skrivet: 21 juni 2011, 18:59:13 »
Har en 1-plans villa med pannrummet separat del av villan, man måste vara i närheten av pannrummet för att höra pumpen. Pumpen står på betonggolv men i övrigt är det en trävilla, ibland hörs det knäppningar i element.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!