Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renöring av innerdel.  (läst 12039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Usk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Renöring av innerdel.
« skrivet: 16 februari 2011, 11:56:34 »
Är här någon som vet hur man själv kan rengöra sin innedel?
Alla tips mottages

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2011, 17:07:04 »
Ja det enklaste är väl att bara ta fram tryckluften och blåsa rent innerdelens värmeväxlare, går dessutom snabbt, bekvämt och bra på ca 5-10 minuter, fungerar alldeles utmärkt alltså. Tag bort frontluckan och filtren, allra bäst är det att även ta bort själva plasthöljet runt innerdelen också så att man kommer åt att blåsa överallt, blås sedan många många ggr i båda längdriktningar så att man får bort allt damm och smuts som finns inne i värmeväxlarelementet. Men blås med förstånd bara, dvs med inte alt för högt tryck alt allt för nära avstånd med blåspistolen så att man därmed kan skada värmeväxlaren. Du kommer att få en nästan helt ny och bättre inkl effektivare pumpinnerdel när det gäller att kunna avge värmen effektivt kan jag säga dig. ;) :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 17:27:16 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2011, 18:55:32 »
Hej

Alternativt kan du åka till Biltema och köpa en munstyckssats för dammsugning av datorer, kostar en femtilapp. Dummsug nogrant, för munstycket fram och tillbaka längs lamellerna. Sedan kan du fylla en sprayflaska med vatten uppblandad med lite spolarvätska om det är kallt och rengöringsmedel. Ev också avfettning. Spraya på. Låt verka en stund och fyll sprayflaskan med varmvatten, spraya, fyll på, spraya, fyll på, spraya. Se upp med tapeten bara, ta en handduk runtom. Ta dej god tid så blir det bra och du kommer garanterat att märka skillnad.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2011, 20:01:34 »


Hej

Alternativt kan du åka till Biltema och köpa en munstyckssats för dammsugning av datorer, kostar en femtilapp.
MVH/Gano

hej Gano
tror dom slutat sälja dessa men jag kan ha sett fel

eller har du artnr

alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2011, 20:05:46 »
Om du inte har tillgång till tryckluft så finns det tryckluft på burk. :)

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Dust-Off/

efter blåsning kommer medel.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2011, 20:19:43 »
Precis, den där tryckluften är inte luft utan ett vanligt köldmedia i värmepumpar ;)
R134a (tetraflouretan) :D
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36520%20Tryckluftsspray%202008-10-28%20SV.pdf

Datordammsugaren är ett litet tillbehörsset till dammsugaren, Biltema art nr. 23630
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Tillbehorsset-till-dammsugare/
 
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Usk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2011, 20:43:35 »
Vågar man göra det själv om man har garanti kvar.?
Garantin slutar inte att älla eller så?

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2011, 21:50:39 »
Vågar man göra det själv om man har garanti kvar.?
Garantin slutar inte att älla eller så?

Det är väll klart att du måste få serva din pump,och vem skall bevisa att du gjort det,om nu man skulle ha invändningar mot det. Sc:,h
bara att rengöra,men givetvis inte kasta en 10 liters hink med vatten över den,man får ju rengöra med sunt förnuft.=)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2011, 21:15:15 »
hur ofta bör man göra denna rengöring. ?  1 gÃ¥ng Ã¥r för att inte pumpen ska damma igen  totalt?
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2011, 12:53:01 »

Vem vill blåsa med tryckluft och få allt damm virvlandes runt i huset?
Köp AC cleaner istället. 2 olika vätskor som man sprutar på kondensorn. Vätskan rinner sedan ut genom dräneringsslangen.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Usk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2011, 17:26:45 »
Jag kollade garantin gäller inte.
Tryckluft funkade inte.
Ac cleaner kan komma på sensorenra sa dom så då kan pumpen gå sönder.
Det vill vi inte så man får väl beställa en rengöring.

Utloggad henkan51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2011, 10:25:47 »
Vågar man göra det själv om man har garanti kvar.?
Garantin slutar inte att älla eller så?

Din garanti borde verkligen gälla! Så det ska du inte oroa dig för.
Det är meningen att du ska serva pumpen! Om inte du har
ett företag som gör det Ã¥t dig (Som jag har  a:gl)

Men hur som! Serva på du utan oro!

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Renöring av innerdel.
« Svar #12 skrivet: 19 december 2011, 09:16:53 »
Tror du att en flaska med tryckluft frÃ¥n biltema pÃ¥ 400 ml räcker till att göra rent eller mÃ¥ste jag ocksÃ¥ köra med nÃ¥gon slags vätska typ avfettning eller räcker bara tryckluft? Har sett att en del avrÃ¥der att använda tryckluft men om man kör pÃ¥ burk sÃ¥ kanske det inte är sÃ¥ riskfullt. Tänker att det är känsligare med vätska. Har för övrigt en  Mitsubishi MSZ-FD25VA som börjar bli klen när det gäller att producera värme. Denna trÃ¥d beskriver min situation:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45086.0

Vill också tillägga att jag aldrig kört rengöringsdriften på den. Kan det göra skillnad då det gäller att få bättre värme i huset?
EDIT
Har förstått nu att clean funktionen inte har o göra med rengöringen av själva fläkten.
När det gäller problemet med att FD:n ger ifrån sig dåligt med värme så är det ju så att värmen helt enkelt är fortfarande hyfsad vid innerdelen medans det längre bort i huset är betydligt sämre än innan. Har förstått att det beror på att fläkten behöver en ordentlig rengöring. Lutar åt att jag köper en AC rengöring o sedan kör lite kallluft. Finns ju de som också kär med ångtvätt men det verkar inte som att det är så vanligt bland luftvärmepumpsägare. Kanske Ac rengöring, lite AC o sedan tryckluft är bästa lösningen.
Ja det enklaste är väl att bara ta fram tryckluften och blåsa rent innerdelens värmeväxlare, går dessutom snabbt, bekvämt och bra på ca 5-10 minuter, fungerar alldeles utmärkt alltså. Tag bort frontluckan och filtren, allra bäst är det att även ta bort själva plasthöljet runt innerdelen också så att man kommer åt att blåsa överallt, blås sedan många många ggr i båda längdriktningar så att man får bort allt damm och smuts som finns inne i värmeväxlarelementet. Men blås med förstånd bara, dvs med inte alt för högt tryck alt allt för nära avstånd med blåspistolen så att man därmed kan skada värmeväxlaren. Du kommer att få en nästan helt ny och bättre inkl effektivare pumpinnerdel när det gäller att kunna avge värmen effektivt kan jag säga dig. ;) :)

Mvh Raffen. 
« Senast ändrad: 19 december 2011, 09:54:27 av it2ceda »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!