Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Referenser Optiheat?  (läst 6200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smacker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Referenser Optiheat?
« skrivet: 11 mars 2008, 22:26:11 »
Hej!

Står precis i startgroparna med vårt nybygge.
Har sökt efter referenser på Optiheats golvvärmesystem men finner inget vettigt.
Finns det någon eller några här på forumet som har erfarenhet?

Tacksam för svar.

Mvh S

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Referenser Optiheat?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2008, 22:52:28 »
Hej Smacker,

Det står inte mycket i deras produktblad, jag får intrycket att det är ett vanligt govvärmesystem med en central termostat och gemensam shunt. Liten diameter på slangen bör medföra många slingor och/eller energikrävande cirkulationspump. De flesta (alla?) andra golvvärmeleverantörerna använder slang i PEX medan Optiheat använder EPDM-gummi. En snabb googling på EPDM ger inga referenser på syrediffusion.

Vad är fördelen jämfört med mer konventionell golvvärme frågar jag mig.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Smacker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Referenser Optiheat?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2008, 07:56:28 »
Hej Smacker,

Det står inte mycket i deras produktblad, jag får intrycket att det är ett vanligt govvärmesystem med en central termostat och gemensam shunt. Liten diameter på slangen bör medföra många slingor och/eller energikrävande cirkulationspump. De flesta (alla?) andra golvvärmeleverantörerna använder slang i PEX medan Optiheat använder EPDM-gummi. En snabb googling på EPDM ger inga referenser på syrediffusion.

Vad är fördelen jämfört med mer konventionell golvvärme frågar jag mig.

/ErikB


Hej du!

Tack för intresset. Det sägs att man kör ut mycket lägre temperatur i detta system än i vanliga. Man kör ut 1-2 grader varmare än den temp man vill ha i huset tydligen. Detta är möjligt i och med det högre trycket. Vattnet i slangarna passerar pumpen 14 ggr i sekunden och får då minimal tempförlust. Cirkpumpen har 3 lägen. ca: 40 w på nr 1, ca 60 w på 2 och 93 w på max. På max kör man den aldrig tydligen då en pump ska klara 250 m2. Man använder en värmeväxlare på detta system så vattnet från vp går inte ut i golvet. hela centralenheten är tillverkad i korrisonsbeständiga material. Skulle verkligen önska komma i kontakt med någon som har detta system i drift.

Utloggad Smacker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Referenser Optiheat?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2008, 22:27:38 »
Är det verkligen ingen som har erfarenheter av systemet?

Utloggad fixxen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Referenser Optiheat?
« Svar #4 skrivet: 05 november 2008, 14:14:31 »
Hej

Optiheat är ett golvvärmesystem som endast bygger 8mm och extremt billig drift kostnad, vad jag tycker är det absolut bästa golvvärmesystemet på marknaden! Om du är sugen så finns det länkar till installatörer på deras hemsida. www.optiheat.se


Mvh

C

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!