Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mest sÃ¥lda markvärmepump?  (läst 8119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mååta

  • Gäst
Mååta
Mest sålda markvärmepump?
« skrivet: 30 mars 2004, 18:16:41 »
Är det nån som vet vilket fabrikat som är det mest sålda bland markvärmepumparna? Finns det statistik nånstan på nätet. Fick ett mässerbjudande idag från IVT. Har svårt att bestämma mig om det är ett bra erbjudande. Försäljaren sa att IVT:s pumpar motsvarar Rolls-Royce bland bilar. Här däremot läst följande artikel på Folksams hemsida: http://www.folksam.se/press/pressmeddelanden/2003/press031029c.htm
där det finns ett PDF-dokument med namnet Anmälda skador 2002. I det dokumentet kommer det klart och tydligt fram att IVT:s pumpar är de som har mest skador. Det som jag undrar är om IVT:s pumpar även är de mest sålda. Då måste man ju se antalet skadade pumpar i relation till antalet sålda. Mest såld = mest skadade, åtminstone om man ser till antal. Borde få möjlighet att räkna ut procenter för att göra en mera rättvis bedömning. Finns det nån som har åsikter om IVT:s pumpar. Bra eller dåliga? Är andra märken likvärdiga eller är det så att IVT:s pumpar motsvarar Rolls-Royce?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2004, 18:47:58 »
IVT är utan tvekan det mesta sålda märket i dag om man räknar in de maskiner de fått på halsen när de köpt andra tillverkare.

När det gäller fel sÃ¥ fanns det framförallt hos PULS 4:an problem som nu är Ã¥tgärdade. En detalj som inte skall glömmas bort i sammanhanget är att benägenheten bland kunder ökar för att kunna andvända sig av Svep/Vet- försäkringen. Handhavarfel typ smuts i silar, ej fyllda exp.kärl, smÃ¥fel  t.ex läckande s-ventiler o.s.v som tidigare normalt aldrig blev försäkringsskador p.g.a självrisker numera ofta blir försäkringsfall för att ägaren skall komma undan kostnaden.
« Senast ändrad: 30 mars 2004, 18:55:58 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

JH

  • Gäst
JH
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2004, 19:25:39 »
IVT, nibe, thermia, mkt snarlika värmepumpar, med istort sett samma kvalite/egenskaper. Istället för att välja mellan någon av de tre, välj istället den som ortens (där du bor) bästa rörmockare säljer/rekomenderar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2004, 19:31:29 »
Om jag inte minns fel hade IVT problem med en någon typ av värmepump när man gick över till annan typ av köldmedium. Kompressortillverkaren använde fel typ av smörjmedel. Pumparna fick kort livslängd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2004, 23:40:55 »
Jag tror inte att IVT på något sätt kan jämföras med rolls royce, De har förmodligen lyckats bäst med marknadsföringen och på det sättet lyckats sälja mer värmepumpar än övriga, själv anser jag att man får mest för pengarna om man köper en Nibe värmepump, varför inte hos värmepump.biz (annonsör) han säljer (så vitt jag vet) till de lästa priserna.

Nibe har dessutom högsta verkningsgraden, de kör dock fortfarande med kolvkompressor. (om det är en för eller nackdel kan inte jag avgöra)

Om jag inte misstar mig gör även IVT det på sina VP:ar upp t.o.m. 7 kW.

Skall du ha en scroll, så borde thermia kunna vara ett intressant alternativ för dig, något dyrare dock, men de passar nog bättre att jämföra med ett lyxbilsmärke.

peterdenstore

  • Gäst
peterdenstore
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2004, 06:15:02 »
Svenskt så det förslår , De svenska märkena har ingenting att hämta gentemot Tyska viessmann när det gäller kvalitet och innovativitet..

Mååta

  • Gäst
Mååta
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2004, 08:07:23 »
Peterdenstore: Har du erfarenhet av Viessmanns värmepumpar? Jag är intresserad att höra mera om deras värmepumpar. Gärna av någon som har tagit en sån ibruk.

PDS

  • Gäst
PDS
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2004, 11:24:34 »
Hej Mååta!

Har inte en Vitocal 343 utan en Vitocal 300 med seperat beredare. Mina erfarenheter utav pumpen som jag haft ett år ny är mycket bra. Allting har fungerat klockrent.

Har jämfört med nibe,IVT och thermia och kvalitetsmässigt så är viessmann strået vassare samt har en bätte reglerenhet för sina vp än dem övriga..

Vad jag vet om viessmann så har dem funnits på den svenska marknaden i ca 10 år , och är europas största tillverkare av värmeprodukter.

admin

  • Gäst
admin
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2004, 11:38:10 »
Om de är så bra, varför marknadsför de sig inte... Har försökt hitta information (i sverige) på nätet men det finns ytterst torftig information att införskaffa gällande deras produkter.

Deras produkter kan säkert vara världens bästa, tycker bara det är konstigt att det inte är mera känt i så fall...

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2004, 12:47:46 »
Tycker att det fanns bra information pÃ¥ nätet. I vissa fall mycket bättre än vissa andra "stora" märken...  ::)  ;)

När det gäller utländska fabrikat och i synnerhet tyska, så tycker jag mej ha märkt en viss styvmoderlighet när det gäller den svenska marknaden. Många märken i tyskland finns inte ens representerade här. Snackade med min brorsa som just kommit tillbaka efter att ha jobbat i sex månader där nere. I hans ögon känndes den svenska marknaden i många avseenden som död jämfört med "därnere".

Så jag tror att det handlar väldigt mycket om var en tillverkare väljer att satsa sin marknadsföring. Den svenska importören har ju sin budget och man ser Viessmann då och då i tidningarna och då gärna marknadsfört som "lite exklusivare".
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

PDS

  • Gäst
PDS
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2004, 13:23:56 »
Rickard du kan kanske kolla in denna sida

http://www.viessmann.se

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2004, 14:44:53 »
När det gäller svenska kontra utlänska fabrikat finns traditioner på båda håll som stökar till livet.
Typ. I Sverige är ytmåttet 60x60 vanligt förekommande sedan bygger resten på höjden 130-200 cm. för produkter till värmesystem i villor. Traditionellt sett var de gamla pannorna väldigt "nakna" från tillverkarna och utrustades med olika brännare, c-pumpar, exp.käl och styrningar efter tycke och smak av installatörerna.

I Tyskland däremot skall produkterna vara "färdiga" vid leverans. All kringutrustning sitter på vid leverans från fabrik. Eventuell extra utrustning skall passa med "legobitsprincipen"

Ett annat exempel är Finland som inte begriper hur man kan ha "stående" varmvattenberedare som är det vanligaste i Sverige. När man kan ha liggande under bastulaven.

När det gäller värmepumpar rent generellt så ligger Sverige i täten med utvecklingen.
« Senast ändrad: 31 mars 2004, 14:45:41 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2004, 22:58:02 »
När det gäller Viessmanns agerande i Sverige så är det kanske så att den svenska marknaden betraktas lite liten. Jag vet inte hur mycket Nibe och IVT syns i Tyskland , Polen eller Japan. Skulle gissa att de inte satsar så väldigt hårt där. Tysk kvalite är ju omtalad vida omkring och ett så stort företag har ju möjligheter att satsa mycket på forskning och utveckling av sina produkter. När det gäller COP-värde uppger Viessmann hela 4,61 och Nibe vill påstå att man har 4,8 !! En energirådgivare här i kommunen drar på smilbanden åt sådana uppgifter. Han påstår att det verkliga värdet är 3,0-3,5 varken mer eller mindre. Jag vet inte vilket som är med sanningen överensstämmande.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Mest sålda markvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 01 april 2004, 07:48:41 »
Om minnet inte sviker mig helt så var 2002 det år IVT bröt gränsen och för första gången sålde fler värmepumpar ute i Europa än i Sverige. I dagsläget så har de dessutom ett avtal med någon tysk firma minns inte om det var Bosch eller Siemens som säljer maskinerna åt dem.

Däremot finns som sagt var stora "kulturkrockar" vilket gör att tillverkare får problem när de byter marknader.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!