Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Det blir nog en Airwell LVP..  (läst 49007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Det blir nog en Airwell LVP..
« skrivet: 03 april 2006, 12:22:15 »
För det verkar inte finnas nån annan att välja på, med ett liknande system. Som ett stort svart hål, på värmepumsmarknaden faktiskt. Så om det finns nån som dockat mot en solvärmepanna, med ack-tank. Eller har erfarenhet med liknande lösningar, kan Ni väl skriva ner dom här.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #1 skrivet: 03 april 2006, 13:39:29 »
Fick in en prisuppgift: Värmepump Airwell LVP 6000, inkl installationpaket å frakt = 40000 sek
Ifall nån "gördetsjälvare" skulle vara intresserad. Men vet nåt var priserna är lägre, så tar jag gärna emot tips...

mvh humlan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #2 skrivet: 03 april 2006, 23:11:05 »
Jag har listpriserna och du bör nog kolla upp mer exakt vad du får för dina 40 lök.

mvh Rickard

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #3 skrivet: 04 april 2006, 11:49:31 »
Jag har listpriserna och du bör nog kolla upp mer exakt vad du får för dina 40 lök.

mvh Rickard

Värmepump, frakt, cirkpump, kabel till styrningen + själva styrenheten, kylmediarör, gummifötter, plattvärmeväxlare, utomhusbegränsning, termiskt manuellt kompressorskydd, å värmekabel för utomhusdelen.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 07 april 2006, 19:25:41 av Rickard »

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #4 skrivet: 04 april 2006, 17:52:18 »
Jag skulle köpa en Aqva inVerter. Det är nästan samma pris, men du har rostfria grejer expansionskärl, cirkulationspump och rumstermostat ingår. Kyla går att koppla in också.
Extra plus är att den INTE stänger avsig när det blir kallt.

mvh Rickard

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #5 skrivet: 04 april 2006, 23:31:10 »
Jag skulle köpa en Aqva inVerter. Det är nästan samma pris, men du har rostfria grejer expansionskärl, cirkulationspump och rumstermostat ingår. Kyla går att koppla in också.
Extra plus är att den INTE stänger avsig när det blir kallt.

mvh Rickard

Jo jag har funderat pÃ¥ det, men dÃ¥ Ã¥ker jag pÃ¥ en ännu en "burk" Ã¥ jag vill inte ha det. Visserligen sa Kaj att det gick att plocka ut, men i min källare är inte ens det det lättaste. Men jag tycker Kaj ska ta en sväng ut i "snickerboa" Ã¥ ordna fram ett litet snyggt paket, för oss som redan har allt, utom värmepumpen. NÃ¥n trevlig värmeväxlare + styrenhet bara  :).

mvh humlan.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #6 skrivet: 07 april 2006, 18:38:53 »
jag slog till pÃ¥ airvellen lvp 1200 och är otroligt nöjd . och den stänger heller inte av sig vid riktig kyla . minus 18 klipper pÃ¥ vid minus 16 .  och i stockholm enligt graddags beräkningar är det kallare än minus 16 cirka 48 timmar om Ã¥ret . i och med vad han pÃ¥ aqua än siger ät tre fas det bästa .  gÃ¥r maskinen sönder  är den enkel att laga , och utan att fÃ¥ nÃ¥got svar pÃ¥ vad skillnaden skulle bli pÃ¥ drifts ekonomin känner jag mig riktigt nöjd med det rör/kylkillen fixade till mig ,

för är det inte så desto fler givare styrkort programm som man har för en funktion ´desto fler fel käller drar man på sig som kräver underhåll service och reparationer .

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #7 skrivet: 07 april 2006, 19:16:24 »
jag slog till pÃ¥ airvellen lvp 1200 och är otroligt nöjd . och den stänger heller inte av sig vid riktig kyla . minus 18 klipper pÃ¥ vid minus 16 .  och i stockholm enligt graddags beräkningar är det kallare än minus 16 cirka 48 timmar om Ã¥ret . i och med vad han pÃ¥ aqua än siger ät tre fas det bästa .  gÃ¥r maskinen sönder  är den enkel att laga , och utan att fÃ¥ nÃ¥got svar pÃ¥ vad skillnaden skulle bli pÃ¥ drifts ekonomin känner jag mig riktigt nöjd med det rör/kylkillen fixade till mig ,

för är det inte så desto fler givare styrkort programm som man har för en funktion ´desto fler fel käller drar man på sig som kräver underhåll service och reparationer .

Jag är inne pÃ¥ samma resonemang, även om jag bor 40 mil norr om Stockholm. De fÃ¥ dagar som det blir riktigt kallt, kan jag peta in en pinne i brasan, eller köra oljebrännaren... Tvivlar pÃ¥ att det har varit fler än 3-4 dagar under -15 i vinter  Sc:,h Dessutom lär jag behöva plugga in en hel del, för att hjälpligt begripa mig pÃ¥ "Kajs pump". Att Airwellen dessutom används som en del i en komplett anläggning med solfÃ¥ngare, gör att jag har en del referenser att gÃ¥ efter. Men innan jag bestämmer mig, sÃ¥ ska jag först se vad "Kullafors AB Värmepumpar" har knÃ¥pat ihop fÃ¥r nÃ¥t. Det blir iofs inte nÃ¥t optimalt, dÃ¥ deras variant är tänkt att användas utan ack-tank. Men nyfiken som jag är, sÃ¥ drar det i mig att fÃ¥ testa, vad som gÃ¥r att göra med deras lösning  :) Det skulle inte förvÃ¥na mig, om jag plötsligt stÃ¥r med en hög delar pÃ¥ golvet, frÃ¥n nÃ¥n i mitt tycke, felkonstruerad pump, Ã¥ försöker omsätta teori till praktik ;D ;D

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #8 skrivet: 11 april 2006, 13:34:59 »
Ville bara säga att det blev en Airwell, å att det gick att pruta ner priset från 40000 sek, en hel del.

mvh humlan.

Utloggad vby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #9 skrivet: 11 april 2006, 14:17:15 »
Låter spännande! Du får gärna dela med dig av erfarenheter eftersom den står högt på min lista över tänkbara fabrikat. Tänkte vänta till i höst med att köpa eftersom jag ändå inte har någon nytta av den innan oktober, nu klarar snart solen all uppvärmning. Har du någon aning vad du får betala för hopkoppling av ute och innedel? Vad klarar styrningen som följer med?
Har du hittat några testresultat, de COP-värden som anges i produktbladet låter nästan för bra.

Mvh Anders
Hus på 160m2 i två plan, byggt 1945. 10m2 solfångare i rakt söderläge på plats 2000. Tilläggsisolerad vind och täljstenskamin 2001. Oljetanken åkte ut 2006. Sol, TVA, shuntar, golvvärme, radiatorer m.m. styrs av eget styrsystem. Planerar för L/V-VP till hösten 2006, helst med vx inomhus. Eldar 6-8m3 ved i kaminen, 5000kWh från solfångare, 16000kWh värme och 7000 kWh hushållsel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #10 skrivet: 11 april 2006, 14:57:48 »
Låter spännande! Du får gärna dela med dig av erfarenheter eftersom den står högt på min lista över tänkbara fabrikat. Tänkte vänta till i höst med att köpa eftersom jag ändå inte har någon nytta av den innan oktober, nu klarar snart solen all uppvärmning. Har du någon aning vad du får betala för hopkoppling av ute och innedel? Vad klarar styrningen som följer med?
Har du hittat några testresultat, de COP-värden som anges i produktbladet låter nästan för bra.

Mvh Anders

Det blir inte sÃ¥ mycket erfarenheter pÃ¥ ett tag, dÃ¥ jag ska montera den själv, med hjälp av ett proffs, som jag fÃ¥tt kontakt med, här pÃ¥ forumet. Dessutom ska jag upp med nya solfÃ¥ngare (vakumrör) i juni-juli nÃ¥n gÃ¥ng. Jag är sÃ¥ priviligerad att jag äger min tid till 100% numera, tack vare tur, Ã¥ lyckade penning-placeringar. SÃ¥ installationen gör jag, när det är fint väder, Ã¥ det inte finns nÃ¥t annat kul att hitta pÃ¥. T.ex flytta pengar hit Ã¥ dit, Ã¥ se pÃ¥ när dom växer  ^-^ :) Jag valde en 7.5:a dÃ¥ priset blev det "rätta", Ã¥ jag blev upplyst om att det troligen kunde minska problemen, med ev nerisning. Risken fanns annars att under längre perioder kring noll-grader, sÃ¥ kunde det bli lite väl lÃ¥nga gÃ¥ngtider med den mindre pumpen, dÃ¥ den ska ladda en 500l ack-tank, vilket ökade risken för nerisning. Pumpen blir dÃ¥ tvungen att köra avfrostningen, Ã¥ dÃ¥ blir det en del energiförbrukning i onödan. Styrningen klarar inte nÃ¥t mer än att hÃ¥lla valfri temp i acken + automatisk avfrostning, om jag förstÃ¥tt allt rätt. Men det finns de som labbat pÃ¥ egen hand, med varvtalsstyrning, sÃ¥ jag ska snoka vidare pÃ¥ det... ELFA hade visst 20% just nu, pÃ¥ nÃ¥n tempstyrd varvtalsreglering, bÃ¥de för 230 Ã¥ 400 volt, sÃ¥ det ska jag ta mig en titt pÃ¥ Ã¥xÃ¥. COP-värdena stämmer säkert, problemet är väl att fÃ¥ dom omsatta i praktiken. D.v.s att installation blir sÃ¥ pass bra, att all värme hamnar i tanken, Ã¥ inte försvinner i försluster pÃ¥ vägen, eller annat som beror pÃ¥ mina egna misstag. Dom misstagen hade jag tänkt mig undvika, genom att rÃ¥dfrÃ¥ga proffs, resten fÃ¥r väl bli genom att helt enkelt testa mig fram. Ã… testa kommer jag att göra mycket, jag vill ju försöka att pressa ur solfÃ¥ngarna maximalt med energi. Det är ju trots allt frÃ¥n dom jag bara kan fÃ¥ helt "gratis" varmvatten/värme  :)

mvh humlan.
« Senast ändrad: 11 april 2006, 15:00:47 av humlan57 »

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #11 skrivet: 11 april 2006, 22:33:51 »
vem sa att det skulle bli en sÃ¥n nerisning att maskinen inte skulle klara av att frosta av vid lÃ¥nga gÃ¥ngtider vid noll grader  ;D.  spelar ingen roll vilken storlek du tar har maskinen en fungerande avfrostning kann du stoppa en 6 kwh pÃ¥ ett hus som är hur stort som helst utan att det skulle innebära nÃ¥gra problem för maskinen .

med styrlådan kan du optimera avfrostningen . ställa gångtider och temperaturer lådan reglerar även fläkten i förångaren efter utomhus temp . den har en inbyggd funktion i sig som lär sig ditt system . och du ställer även till och frånslags differansen på ett enkelt sätt,

när ni installerar var noga med att kontrollera att ditt proffs använder nitrogen vid lödning . samt att efter vakuumsugningen fyller upp med nitrogen som en provtryckning samtidigt som du då blir av med den fukt som kan finnas kvar .

lycka till du kommer inte att Ã¥ngra dig.  m.v.h ny i gamet

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #12 skrivet: 12 april 2006, 10:20:01 »
vem sa att det skulle bli en sÃ¥n nerisning att maskinen inte skulle klara av att frosta av vid lÃ¥nga gÃ¥ngtider vid noll grader  ;D.  spelar ingen roll vilken storlek du tar har maskinen en fungerande avfrostning kann du stoppa en 6 kwh pÃ¥ ett hus som är hur stort som helst utan att det skulle innebära nÃ¥gra problem för maskinen .

med styrlådan kan du optimera avfrostningen . ställa gångtider och temperaturer lådan reglerar även fläkten i förångaren efter utomhus temp . den har en inbyggd funktion i sig som lär sig ditt system . och du ställer även till och frånslags differansen på ett enkelt sätt,

när ni installerar var noga med att kontrollera att ditt proffs använder nitrogen vid lödning . samt att efter vakuumsugningen fyller upp med nitrogen som en provtryckning samtidigt som du då blir av med den fukt som kan finnas kvar .

lycka till du kommer inte att Ã¥ngra dig.  m.v.h ny i gamet


Problem med att den går länge och inte skulle klara av att frosta av är nog ingen risk. Men att ha lite störe maskin som hinner med att köra upp tanken innan avfrostning vid dom kritiska temperaturerna runt noll grader då de oftas förekommer mycke fukt i luften har ju en klar fördel gemfört med om maskinen måste göra en eller två avfrostningar under denna period, då du förlora effek helt i onödan.
När maskinen stannat och de är plussgrader ute tinar den ju av själv utan avfrostning, och på så sätt har du en bättre anppasad pump, hur som helst så innebär ju en avfrostning en effektfurlust och kan man elimninera många av dom så är ju de en klar fördel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #13 skrivet: 12 april 2006, 11:28:49 »
Ingen har sagt, att en mindre maskin inte skulle klara av att avfrosta, bara att en större troligen kommer undan med färra avfrostningar, precis som Dragan skriver... Resonemanget tycker jag verkar logiskt, å utifrån det så valde jag att ta den lite större pumpen.

mvh humlan.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Det blir nog en Airwell LVP..
« Svar #14 skrivet: 14 april 2006, 14:44:10 »
ja . man ber om ursäkt om man uppfattede texten fel ,. men det stÃ¥r att nedisning skulle vara ett problem , men det borde bli lika stor mängd is pÃ¥ 7.5 efrtersom det är ytan pÃ¥ förÃ¥ngaren som tar upp energien ur luften och dÃ¥ borde samma mängd is fastna pÃ¥ den ytmässigt större förÃ¥ngaren . vilket borde bli samma mängd energie som gÃ¥r Ã¥t att frosta av. ,, vid noll är det minus 9 grader i förÃ¥ngaren den börjar räkna vid minus 10den is som bildas tinar oooootroligt sakta vid 0-4 plus skillnaden pÃ¥ mängden el som gÃ¥r Ã¥t kann knappt vara mätbar. rätta mig gärna om jag har fel.  *vinkar*

m.v.h ny i gamet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!