Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Amatör - vilka inställningar ska jag ha?  (läst 1491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Amatör - vilka inställningar ska jag ha?
« skrivet: 18 oktober 2017, 09:54:38 »
Har fått en ES 11 kW installerad i ett äldre hus på ca 70 kvm.
Pumpen köptes helt ny pÃ¥ blocket och delarna var förfyllda och försedda med snabbkopplingar detta installerades av min rörmokare och  behörig elektriker, ingen av dessa är dock kunniga pÃ¥ värmepumpar. Det finns ingen inne eller utegivare kopplad till pumpen.
Pumpen är nu uppstartad och fungerar utmärkt. Jag vet dock inte vad som är lämpliga inställningar?
Temperatur står nu på 45 grader och den är inställd på "duschläge" är det rätt?
Värme patroner är ställda på min läge, antar att de inte ska stå så?
Något annat jag bör tänka på?

Tacksam om ni kan hjälpa en riktig amatör med detta  help



Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Amatör - vilka inställningar ska jag ha?
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2017, 08:19:11 »
Ingen som kan hjälpa mig?

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Amatör - vilka inställningar ska jag ha?
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2017, 08:42:59 »
Laddar du till nån form av beredare eller så? Dvs gör du varmvatten för både dusch och element med den? Om du kopplar in en yttre givare till beredaren/tanken och ändrar dipparna så slipper du att cp startar var 6 minut för att kolla tempen. Men ifall du kör rakt i nätet så har det givetvis ingen betydelse.

Skillnaden på dusch- och värmningsläget är väl främst det att i duschläget är hysteresen större, ca 5 grader medan den i värmningsläge är lite knappt 2 grader, i duschläget blir det i praktiken så att då pumoen startar så går den sen på fullt pga stor dT mellan begärd och rådande temp. Ur ekonomisynpunkt lönar det sig att ställa begärd temperatur bara strax lite över det du verkligen behöver få ut i temperatur. Om det är en av de ursprungliga V5:orna så går dessa ju inte att köra på nån form av kurva baserat på yttertemperatur i original utan man får då manuellt ändra på begärd temp alternativt fixa till ett eget styr via modbus.

Grattis till köpet, det är mycket pump för pengarna. ES klonerna har generellt också fungerat bättre än många andra amitime kloner på marknaden med mindre problem. Känns som kvaliteten varit jämnare och vid behov fungerar det bra med reservdelar och tekniskt stöd från Alingsås.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Amatör - vilka inställningar ska jag ha?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2017, 08:37:52 »
Tack för ditt svar Krtek,

Jag laddar ingen beredare annat än den som sitter i innedelen det är en AWT 11-V5, och ja jag värmer både dusch och element med, det finns även en gammal luft/luft pump i huset som fungerar tänkt att använda som kylning på sommaren.

SÃ¥g att pÃ¥ elpatron till varmvatten att det fanns en markering i mitten pÃ¥ skalan som markerade 52 grader. Om man ställer pÃ¥ 52 gÃ¥r dÃ¥ elpatron in hela tiden om börväde pÃ¥ pump ligger pÃ¥ 45 grader? 

Finns det ekonomi i att låta elpatron gå in till varmvatten? Nu när jag ställt börvärde på 45 så har jag bra varmvatten men måste strypa alla element till nästan stängt läge.

Huset kommer hyras ut, så jag vill få till en inställning som funkar utan att jag är där och ändrar stup i kvarten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!