Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco-air / eco-el  (läst 1457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eco-air / eco-el
« skrivet: 03 juni 2017, 08:30:04 »
Hej,

Har en äldre variant av denna luft/vatten lösning som jag undrar hur man bör ställa nu under sommaren när vi inte har igång någon värme. Vad jag vet finns ju inget sommarläge?
Tacksam för lite tips, tyckte förra elräkningen stack iväg lite.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Eco-air / eco-el
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2017, 10:27:22 »
om elräkningen var markant högre än normalt så kolla att värmepumpen verkligen fungerar och inte har gått över till "elpannedrift".

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eco-air / eco-el
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2017, 12:54:09 »
Den var markant högre, men vi är också fler i hushållet och har byggt ut.

Men ändrar ni något i inställningarna? El-delen är inte avstängd, ska jag stänga den helt? Sänka några värden?

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Eco-air / eco-el
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2017, 15:13:08 »
visst nollställ patroneffekterna. funkar nu på sommaren. ställ sommartemperaturen till lägsta. 2 timmar efter att utetempen uppnått denna inställning stängs värmen av. värmen aktiveras igen 2 timmar efter att utetempen kommit under denna inställning. men kolla att inte vp står och blåser ut värme i trädgården. kan hända om växelventilen har fastnat i avfrostningsläge. då blir det dåligt med varmvatten. ecoelen drar massor med ström

Utloggad Danielte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eco-air / eco-el
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2017, 15:24:12 »
Nollställde elpatronerna och satte "värme av vid 10 grader".

Det stÃ¥r ocksÃ¥ 
"husvärme från
Utetemp 17 grader"
 I displayen när man inte är inne i nÃ¥n meny.

Vettigt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Eco-air / eco-el
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2017, 18:40:45 »
Nej, man behöver normalt sett inte ändra nånting i inställningarna.

EcoEl känner av utetemperaturen och stänger radiatorpumpen när huset inte behöver värme. Det finns ingen anledning att stänga elpatronerna. Den nedre är alltid spärrad så länge det är varmare ute än "Min utetemp" och den övre kan behövas om någon duschar lite länge eller om flera vill duscha efter varandra.

Nackdelen med att vara inne och ändra inställningarna i nåt slags iver att spara enstaka kilowattimmar är att du då måste komma ihåg att ändra tillbaka om det blir kalla dagar. Sommaren är ju inte alltid jättevarm...

"Husvärme från" brukar som standard vara inställd på 16 grader har jag för mig. Man räknar med att när det är 17 eller varmare så räcker värmen från hushållsmaskiner, belysning och människor för att lyfta till 20-21 inomhus. Vill man ha varmare än så, låt den stå på 17 eller rentav 18.

Tanken med ett automatiskt styrsystem är att det ska vara just ... automatiskt. Man behöver inte ändra nånting nånstans när man hittat rätt huskurva och justering.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!