Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #915 skrivet: 13 december 2017, 21:04:38 »
Nolenjohan. Hur stort hus har du? Du hade nog klarat dig med en 1255-6 av kurvorna att döma. Jag har 200 kvm i ett välisolerat hus och 1255-6 har perfekt storlek för mitt hus.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #916 skrivet: 13 december 2017, 21:31:51 »
Mrbond, grannen skall inte ha bt25, om han inte har pool.
VP:n bryter på hysteres, något är vansinnigt fel inställt. Skulle tippa på fel kurva.

Styringen er defekt  nÃ¥r den er sÃ¥ kryptisk og justere inn, og ingen fÃ¥r den til Ã¥ fungere!
Rørleggerne som installerer pumpene fikser inte dette!
Intelligente folk med reguleringsbakgrunn fikser inte dette!
BT25 fungerer aldrig. Pool eller ei.

Forsinket prosessvariabel (GM) og forsinket sensor (BT25) = oscilleringer/ustabil regulering.



Helt utrolig at inte Nibe kan implementere en enkel PID, S1 vs BT2 med hysterese for start/stopp!
Det hadde tatt 1 timme og programmere, og ville være utrolig mye enklere og forstå og tune inn til systemet.
Og det ville nok fungere bedre for de fleste.
Det burde være et tilvalg i menyene som alternativ til GM.

Bara GUD (om han fanns) vet hur många tusen värmepumpar som står och går på samma sätt som din bekantas värmepump gör.

Amen!

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #917 skrivet: 14 december 2017, 04:28:16 »
Logger meg pÃ¥ igjen her for Ã¥ se om noen har blitt frelst siden sist. Det er fint Ã¥ lese at dere har meg og min kjære varmepumpe i tankene nÃ¥r jeg er pÃ¥ ferie  tOOmten

Det virker som at flere er i ferd med å enes i at GM reguleringen til Nibe ikke fungerer godt nok. Da er vi ett stykke på vei. Magnus Karlsson mener fortsatt at GM-regulering er guds gave til folket, men så jobber jo Magnus for Nibe da så det er ikke så rart at han forsvarer varmepumpen. Magnus kunne heller brukt energien sin på å diskutere internt i Nibe hvordan de skal løse reguleringsproblemene sine. Hvis en ikke enda har fått det med seg så er stikkordene TEMPERATUR og PID. Finn frem kalenderen, den viser 2017 hos oss som kjøper varmepumper!

Før Magnus eller andre retter kritiske spørsmål til meg og forsøker å få fokus bort fra GM regulatoren vil jeg komme med en nøtt til dere:

Fint om dere kan forklare hva som foregår her:
« Senast ändrad: 14 december 2017, 04:30:08 av Bergen77 »
Hva er galt med PID?

Utloggad nolenjohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #918 skrivet: 14 december 2017, 10:53:15 »
Nolenjohan, din kurva är lite, tja, underlig.
VP:n slutar producera värme vid +17 grader (inställbart), så att ha en punkt på +30 är ingen ide. Dessutom kan inte framledningen bli kallare än rumstempen, så att ha +15 som värde på framledningen är heller ingen ide. Ställ +20 vid +20 som varmaste punkt.

Sen är dina värden starkt olinjära. Jag tippar på att du har ställt in vid +10 och noll, men inte har haft kallare än, så du vet inte vad det blir vid kallare temp?

Om du vet att du behöver 36 grader vid 0 grader ute, ställ in en fördefinerad kurva som har 36 grader vid 0, så tror jag du är ganska nära sanningen.

Vad har du för inställning i meny 5.1.14?

På egen kurva så behöver jag ha någonting på +30, se bild.
Om jag väljer en kurva som matchar 36 grader vid 0 (kurva 7) så blir det för hög temperatur vid +10, 30 grader istället för 25 grader.
"Egen kurva" är väl just till för att kunna göra en egen kurva då ingen av de valbara fungerar?

Det stämmer att jag endast haft -5 som kallast hittills så hur det fungerar vid -10 (eller -20) vet jag ännu inte.
I meny 5.1.14 står det:
Radiator
DUT -20 grader

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #919 skrivet: 14 december 2017, 13:17:58 »
Den här gränsen på 2,5 grader kör den igenom ofta, varför kan den inte få ha prioritet över den här andra gränsen på 2 Hz/minut? Det tycks ju inte finnas någon hårdvarubegränsning i kompressor mm som man måste ta hänsyn till eftersom den tillåter mycket snabbare styrning när den byter mellan värme och varmvatten och när den precis startar upp och drar på till 40 Hz innan den snabbt går ner till 20 Hz igen.

Kunde inte Nibe fixa till så man kan komma åt lite dolda inställningar som dessa via modbus regeristerna? Då kunde vi som behöver fixa till eländet gör det den vägen och så kunde de som bara köpt maskinen och skiter i hur den går leva med det och nöja sig med att titta på den fina displayen.

// Magnus

944_driver, det finns ju en begränsning, 2,5 grader över börvärde. Det ger 150 gm /timme. Dock inte justerbar. Men det finns även annan begränsning som säger att frekvensen bara får ändra med 2 hz/minut. Utan att ha kollat loggar från dig, så skulle jag tro att det är den andra begränsningen som ställer till det för dig, i samband med att det för varma returvattnet kommer.
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #920 skrivet: 14 december 2017, 13:38:36 »
Kunde inte Nibe fixa till så man kan komma åt lite dolda inställningar som dessa via modbus regeristerna? Då kunde vi som behöver fixa till eländet gör det den vägen och så kunde de som bara köpt maskinen och skiter i hur den går leva med det och nöja sig med att titta på den fina displayen.
De kunne eksempelvis gjort "ønsket frekvens" skrivbar.
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #921 skrivet: 14 december 2017, 14:58:30 »
Gränsen på 2,5 grader kan umulig eksistere. Ser min granne sin pumpe drar på til 10 grader over bör på både BT2 og BT25.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #922 skrivet: 14 december 2017, 15:35:58 »
Grensen finnes nok men den er så treg å regulere ned at den ikke klarer å ivareta dette. GM regulatoren er total fiasko på 1x55!
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #923 skrivet: 14 december 2017, 21:01:37 »
944_driver, jag gissar att 2 hz/minut är det snabbaste man bör reglera om man har ingjuten golvvärme. Snabbare än det och man riskerar självsvängning. 2 hz/minut gäller även när den skall öka, så om man ökar den gränsen till t ex 5 hz/minut, skulle den dra på ännu mer.
Regulatorn skiljer ju inte på vad du har för värmesystem, så den måste klara så långsamma system som ingjuten golvvärme.

Man kan ju tycka då att du har ett snabbt värmesystem, som gladeligen är mycket snabbare än vp:n. Och det har du. Men flödet är för högt, så energin åker tillbaka in i vp:n. Och då hänger den inte med.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #924 skrivet: 14 december 2017, 21:19:10 »
MrBond, du tycker alltså att 1255-an är svår att ställa in?
Hm, nu minns jag inte alla steg i startguiden, men några steg är:
Land, tid o datum.
Typ av värmesystem (golv, rad eller golv+rad)
Värmekurva.
Varmvatten (?).

Men det ÄR en förutsättning att den är rätt inkopplad. Både rör-mässigt och elmässigt (bt25).
Jag har sett installationer där man har kopplat ett rör mellan framledning och retur. (Alltså ingen bypass-koppling, det fanns ingen extern cp.) De maskinerna gick inte bra. Är det då en bristfällig styrning? Jag skulle vilja påstå att ingen styrning i världen skulle få den att gå bra.
Angående 2,5 graders gränsen, det är bergen77 som har givit den infon.

Bergen77, men så jobber jo Magnus for Nibe .
Jag undrar riktigt vad du gjorde på din ferie.
Jag har aldrig jobbat för nibe, inte som anställd och inte som konsult.
Jag har inte aktier i Nibe.
Jag är inte ens i närheten av samma branch.

Om du skulle ta din energi och som du har satt hit, och försöka få din vp att gå bra. Vi har ju sagt hur du skall göra. Min vp går fint, så jag har tid att knappa vidare.
Jag har till och med följt ditt "råd" och satt vv-prioritering 100%, och jag tycker nästan att den går ännu jämnare nu....
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #925 skrivet: 14 december 2017, 21:41:33 »
Om du skulle ta din energi och som du har satt hit, och försöka få din vp att gå bra. Vi har ju sagt hur du skall göra. Min vp går fint, så jag har tid att knappa vidare.
Jag har till och med följt ditt "råd" och satt vv-prioritering 100%, och jag tycker nästan att den går ännu jämnare nu....
Jeg har brukt rikelig med energi for å få varmepumpen til å gå bra, jeg la ut en graf i noen innlegg over her som jeg ber deg kommentere.

Bra at prioriteringen virker, jeg skal ikke påstå at det er noe fasit for jo høyere man prioriterer VV jo større sjanse er det for at kompressoren ruser opp.
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #926 skrivet: 15 december 2017, 06:16:30 »
Bergen77, det som har hänt är att du har kopplat in bt25 igen. Resultatet? Den bryter på hysteres. ATT den bryter på hysteres ÄR en signal att något inte är som det skall vara.
Ta bort bt25 och ställ in en av de förvalda kurvorna, som ger dig just och just så mycket framledning du verkligen behöver. Det är det du skall göra. Hur svårt kan det vara?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #927 skrivet: 15 december 2017, 06:24:23 »
Nolenjohan, visst är det det som egen kurva är till för. Men en fördefinierad kurva borde fungera i 9 fall av 10. Om du inte har något exceptionellt som ändrar vid en viss utetemp borde en fördefinierad kurva fungera.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #928 skrivet: 15 december 2017, 07:33:56 »
Hur svårt kan det vara?
Av og til lurer jeg på om du studerer grafen i det hele tatt. Er de, andre som har en formening om kurvene jeg la ut?
Hva er galt med PID?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #929 skrivet: 15 december 2017, 07:40:40 »
JAg förstår inte riktigt vad det är som du tycker är fel, i början av kurvan finns ju något som ser konstigt ut, men man ser ju inte vad som hänt innan och som kan ha orsakat att hela havet stormar just där.
Men de sista 80% av kurvan så ser det ju helt OK ut, förutom att gradminuterna ligger onödigt nära noll.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!