Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ny luftvärmepump lÃ¥ter illa  (läst 13064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karljohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ny luftvärmepump låter illa
« skrivet: 28 januari 2012, 10:10:02 »
vi har en helt nyinstallerad panasonic luftvärmepump där utedelen brummar hela tiden, det låter som att en gammal traktor står intill husväggen. det är ingen isbildning i själva maskinen. jag känner inte riktigt att installatören vet vad han gjorde, den är vacumsugd men kan det tex läkt ut köldmedia eller ngt annat? den fungerar bra i övrigt tycker jag men nu har jag börjat sänka ner den på natten så att vi kan sova. det är ju inte jättekallt ute just nu och den verkar låta samma oavsett utetemp. tacksam för förslag, läste att man kunde testa att köra på kyla ett tag men det är väl för att få bort isbildning?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ny luftvärmepump låter illa
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2012, 15:15:27 »
Vad är det för modell av Panasonic ?
Är den monterad på gummitassar på sin konsoll ?
Är det fritidshus eller villastandard på isoleringen/konstruktionen av ytterväggen ?

kan vara så att utedelen lutar mot kompressorn och att smältvatten då har runnit in under kompressorn och frusit till is så att gummitassarna som kompressorn står på är helt stumma
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad karljohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ny luftvärmepump låter illa
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2012, 07:58:33 »
Det är en CE12LKE, jag har också funderat på att det är själva monteringen på väggen som gör att det låter. Jag är lite handikappad och kan inte gå ut just nu men gubben säger att det inte låter så mycket från själva utedelen när man är ute. Det är villastandard på väggen. Jag får skicka ut honom igen och undersöka!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ny luftvärmepump låter illa
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2012, 08:47:12 »
Ofta monteras luftvärmepumpar på billiga, hårda vibrationsdämpare som är bara 20 mm höga.
Om värmepumpen har en fläkt som är i obalans, eller om värmepumpsmodellen har en kompressor som ger vibrationer vid vissa varvtal kan detta generera just den typen av brummande ljud som du beskriver, det låter som att det står en lastbil på tomgång utanför huset.

Extra mjuka vibrationsdämpare, 30 mm höga, typ dessa: http://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/60-extra-mjuka-vibrationsdampare.html brukar förbättre situationen en hel del, men de är inte någon garanti för att det blir helt perfekt.

Jag skulle rekommendera att ni kollar upp om fläkten är i obalans, det brukar man kunna se enkelt om man tittar in i värmepumpen framifrån, om centrum på fläkten "kastar" när fläkten snurrar så är den troligen i obalans, eller så har det fastnat snö/is på ett eller flera av fläktbladen, vilket fått den i obalans.
En annan orsak till onormalt kraftiga vibrationer kan vara det TSComfort nämner, att vatten runnit in under kompressor och där frusit till is på ett sådant sätt att bottentråg och kompressor sitter ihop helt stumt, istället för att kompressorn avvibreras med hjälp av de fjädrar eller gummikuddar som normalt skall avvibrera denna.
Detta kan man inte kontrollera utan att demontera plåtarna på värmepumpen.

För att minimera risken för "isproblem" kring kompressorn skall utedelen monteras en aning lutande, dels skall den luta så att kompressorsidan är högre än den andra sidan, och dels skall utedelen luta lite inåt mot väggen, värmepumpens övre del skall alltså vara ett par cm närmare väggen än dess nedre del.
Ett sådant montage säkerställeer att smältvatten från avfrostningarna rinner bakåt och bort från kompressorn.

Om värmepumpen har skapat dessa vibrationer sedan den monterades är det troligen inte några isproblem, utan beror på en dåligt balanserad fläkt, eller en kompressor vibrerar mer än normalt vid vissa varvtal.

Ofta blir denna typ av lågfrekventa vibrationer mindre påtagliga när värmepumpen måste arbeta hårdare för att hålla huset varmt, för att kontrollera detta kan du under en tid öka börvärdet på fjärrkontrollen till 30 grader, då varvar både kompressor och fläkt i utedelen upp, och denna typ av lågfrekvent buller brukar bli avsevärt mindre besvärande.

Om vibrationerna beror på en dåligt balanserad fläkt så bör den bytas.
Om vibrationerna beror på en kompressor som vibrerar vid vissa specifika varvtal är det nog inget att göra åt det hela, om ni inte provar mjukare vibrationsdämpare, eller helt enkelt flyttar utedelen till ett markstativ istället för de konsoller som idag används.

Har ni betalt fullt pris för installationen så bör du ringa installatören och be honom komma och göra så att problemen försvinner, eller i vart fall minimeras, de flesta installatörerna har nog mjukare vibrationsdämpare att ta till i fall som dessa, och lite andra knep som de lärt sig med tiden.
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 08:50:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: ny luftvärmepump låter illa
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2012, 10:13:19 »
Nog är det väll lustigt Rickard, att man inte monterar dessa mjukare gummi fötter som standard på värmepumparna??
Vissa pumpfabrikat har ju rena rama bakelit dämparna, och en del stollar monterar direkt i konsollerna,
det är så att man börjar fundera om det verkligen är yrkesmän som jobbar i den här branschen Sc:,h

Men ibland hjälper det inte, Min granne har en relativt ny pump som sitter på en vägg 100m från mitt hus, när jag står på gården så låter det som om ett flygplan är på väg in, riktigt enerverande, jag törs inte säga vilket fabrikat det är..;)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ny luftvärmepump låter illa
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2012, 12:15:51 »
Det är en CE12LKE, jag har också funderat på att det är själva monteringen på väggen som gör att det låter. Jag är lite handikappad och kan inte gå ut just nu men gubben säger att det inte låter så mycket från själva utedelen när man är ute. Det är villastandard på väggen. Jag får skicka ut honom igen och undersöka!

Modellen har scrollkompressor så risken för stomljud borde vara väldigt liten om den är korrekt monterad.
Men som redan framkommit borde ni ha garanti på denna och bör då kontakta montören/försäljaren.

När det gäller vibrationsdämpare så vill fler kunder ha den nya varianten av stålfjäder som inte påverkas alls av hur kallt det är som gummidämparna gör.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: ny luftvärmepump låter illa
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2012, 16:13:29 »
hej TS Comfort AB
stålfjädern hur pass bra är den ?
vad är kostnaden för fjäder kontra gummidämparen ?

konstigt att inte fler installatörer provar denna produkt

istället förordar stativ som alla vet att det inte är BARA att ställa dit
utan att underlaget måste vara bra kostnad ca 500 - 1000 kr


mvh
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ny luftvärmepump låter illa
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2012, 17:17:33 »
Stålfjädersetet tar vi 495:- för och gummitassar ligger på 100:-
Fjädrarna har hittills visat sig fungera mycket bra, 2st lite hårdare fjädrar för kompressorsidan.
Markstativ är oslagbart men det är inte alltid det är möjligt att använda dessa på grund av markförhållanderna eller som nu när det är vinter och därmed nästan omöjligt att ordna ett fast underlag att bulta fast den i.
Markstativ blir dyrare och kräver mer arbete men är oslagbart för att minimera risken för stomljud.

Stålfjäderseten är relativt nya på marknaden och gissar på att flera återförsäljare/montörer kommer att börja med dessa och då sjunker säkert priset på dessa något när det blir större produktioner.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!