Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget varmvatten i duschen samt jättedÃ¥ligt tryck?  (läst 18131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« skrivet: 31 december 2009, 17:38:06 »
Skulle till att göra mig nyårsfin nu. Men när jag skulle hoppa in i duschen så bara det liksom sipprar ur kranen. Vrider jag blandaren till varmvatten kommer det bara iskallt vatten och sämre än en pissestråle. Har kollat munstycke o slang och de var inte täppta .I handfatet en halmeter ifrån funkar både varmt o kallt som det ska. Vad kan va fel?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #1 skrivet: 31 december 2009, 19:04:59 »
Det kanske har frusit i röret.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #2 skrivet: 31 december 2009, 19:05:49 »
Du har monterat blandaren uppochner.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2009, 19:29:30 »
Det kanske har frusit i röret.
Men då borde det väl inte komma något vatten alls. Och inte fungera i handfatet?

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2009, 19:30:20 »
Du har monterat blandaren uppochner.
:) den funka i går ju

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2009, 19:49:58 »
Går rören i en yttervägg?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #6 skrivet: 31 december 2009, 19:51:01 »
Går rören i en yttervägg?
Nä det tror jag inte...

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #7 skrivet: 31 december 2009, 20:13:53 »
Jag hade liknande problem med blandaren i min duschkabin innan jag monterade in ett filter på inkommande kallvatten. Jag har egen brunn och får upp små mängder med sand i vattnet. Denna sand ställde till med stora problem för termostaten i duschkabinens blandare. När jag plockade isär termostaten och rengjorde den så fungerade den bra ett tag. Efter att jag har monterat filtret så har jag inte dessa problem längre.

Om du vrider mot kallt vatten, kommer det mer än en pisstråle då?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #8 skrivet: 31 december 2009, 20:16:28 »
Rören ligger bakom kaklet så jag ser dem inte. Men det känns som att handfatet ligger påkopplat först på ledningen och en halvmeter efter kommer duschen. VV-beredaren står utanför toaletten i en liten skrubb.. Väggen där rören går i är en innervägg mellan toalett och kök...

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #9 skrivet: 31 december 2009, 20:18:41 »
Jag hade liknande problem med blandaren i min duschkabin innan jag monterade in ett filter på inkommande kallvatten. Jag har egen brunn och får upp små mängder med sand i vattnet. Denna sand ställde till med stora problem för termostaten i duschkabinens blandare. När jag plockade isär termostaten och rengjorde den så fungerade den bra ett tag. Efter att jag har monterat filtret så har jag inte dessa problem längre.

Om du vrider mot kallt vatten, kommer det mer än en pisstråle då?
Ja lite mer än pÃ¥ varmvatten, men sämre än normaltryck... det jag tycker är  konstigt är att det aldrig kommer varmvatten, har haft pÃ¥ sipprandet i flera minuter men det kommer bara kallt vatten

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #10 skrivet: 31 december 2009, 20:27:22 »
Plocka bort blandaren, men ha en ny i beredskap för byte, så att inte frun behöver frysa.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #11 skrivet: 31 december 2009, 20:29:31 »
Plocka bort blandaren, men ha en ny i beredskap för byte, så att inte frun behöver frysa.
Får bli efter nyår när det finns rörmokare att få tag i. Antar att jag måste vrida av allt vatten om jag ska göra det och jag vågar inte röra de gamla huvudkranarna om det skulle bli vattenfontän....

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #12 skrivet: 31 december 2009, 20:30:30 »
Finns det en termostat i blandaren Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #13 skrivet: 31 december 2009, 21:33:06 »
Du har monterat blandaren uppochner.
:) den funka i går ju

Jag vet bara att precis samma sak hände i sommarstugan, och vi kunde inte fatta vad som hänt innan jag insåg att blandartermostaten satt på fel håll.

Men funkade den igÃ¥r och du inte pillat med grejorna sÃ¥ är det nÃ¥tt annat.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Inget varmvatten i duschen samt jättedåligt tryck?
« Svar #14 skrivet: 31 december 2009, 21:34:30 »
Råkade ut för ett liknande problem, det var vattenmätaren som kärvat ihop, tryckfallet gjorde att det vatten som sedan skulle genom backventilen för att bli varmvatten inte kom fram. Eftersom det är termostatblandare på duschen så släpper den inte fram kallvatten om den inte får varmvatten...

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!