Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?  (läst 19460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Vi har ett något förhöjt radonvärde (markradon, 320bq) och jag har fått rekommendationen att sätta in en fläkt i krypgrunden för att öka undertrycket. Jag har en Acetec där idag men undertrycket blir alltför litet med den. Den fläkt som var med i offerten jag fick var en IRE 160b. Frågan är nu hur ett ökat undertryck kommer att påverka avfuktningen, det är väl omöjligt att undvika att det kommer in antingen inomhus-/utomhusluft hur väl man än tätat? Någon som har erfarenheter?

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?
« Svar #1 skrivet: 11 april 2009, 14:29:01 »
Hej

Jag kan inget egentligen om radon men undertryck?? skall man inte ventiler ut radon?

Om du får undertryck så kommer väl fläkten inte att pumpa ut så väldigt mycket luft heller och då stannar väl radonet i grunden.
Du borde väl få in frisk luft som ventilerar bort den radonfyllda luften i grunden.

Sen får du se upp med fukt förståss.

MVH
Messer

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?
« Svar #2 skrivet: 11 april 2009, 14:51:16 »
Har man markradon är det just med undertryck man ser till att gasen inte kommer in i huset.
Hur det påverkar avfuktningen har jag ingen aning om, radonfirmorna borde veta.
Vi har också markradon och radonsug, fast med källare så vi behöver inte ta hänsyn till avfuktning!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Hej

Jag kan inget egentligen om radon men undertryck?? skall man inte ventiler ut radon?

Om du får undertryck så kommer väl fläkten inte att pumpa ut så väldigt mycket luft heller och då stannar väl radonet i grunden.
Du borde väl få in frisk luft som ventilerar bort den radonfyllda luften i grunden.

Sen får du se upp med fukt förståss.

MVH
Messer

Det viktiga är att förhindra radonet att ta sig upp i bostaden, har du förhöjt radonvärde i krypgrunden spelar ju inte så stor roll...

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?
« Svar #4 skrivet: 13 april 2009, 00:41:33 »
Hej

Jag håller med om att man vill förhindra radonet från att ta sig upp i bostaden men det bästa sättet tycker jag är att avlägsna radonet från krypgrunden istället för att suga ner innomhusluften till krypgrunden.

Eller har jag missförstått vad man skall ha undertrycket till

MVH
Messer

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?
« Svar #5 skrivet: 14 april 2009, 21:57:23 »
Vi har diskuterat detta tidigare med hur stark fläkt man behöver för att vända luftströmmen så den ventileras ut med fläkt och inte går in i bostaden. Som jag förstår det krävs det inte särskilt stora fläktar förutsatt att grunden är tät. Dvs mycket viktigt att den är så bra tätad som möjligt. Enda nackdelen jag kan se är att avfuktningsbehovet ökar på sommaren ju mer man ventilerar grunden.

Sen är det en annan sak hur farligt det är med radon om man inte röker.....De allra flesta lungcancerfall som har med radon att göra är samtidigt rökare. Jag skulle personligen inte känna mig särskilt rädd för radon i bostaden. men att sätta in en fläkt i krypgrunden kanske det kan vara värt. Hur höga värden har du?

se  www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelandenarkiv2001/cancerriskerfranradon.5.1cb0f60511580453c258000682.html


Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Vi har diskuterat detta tidigare med hur stark fläkt man behöver för att vända luftströmmen så den ventileras ut med fläkt och inte går in i bostaden. Som jag förstår det krävs det inte särskilt stora fläktar förutsatt att grunden är tät. Dvs mycket viktigt att den är så bra tätad som möjligt. Enda nackdelen jag kan se är att avfuktningsbehovet ökar på sommaren ju mer man ventilerar grunden.

Sen är det en annan sak hur farligt det är med radon om man inte röker.....De allra flesta lungcancerfall som har med radon att göra är samtidigt rökare. Jag skulle personligen inte känna mig särskilt rädd för radon i bostaden. men att sätta in en fläkt i krypgrunden kanske det kan vara värt. Hur höga värden har du?

se  www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelandenarkiv2001/cancerriskerfranradon.5.1cb0f60511580453c258000682.html




Inte speciellt högt, 320 bq i Ã¥rsmedelvärde. Undertrycket frÃ¥n min Acetec är tydligen inte tillräckligt högt för att förhindra luften att gÃ¥ in i huset.  En fläkt och lite rör är ju inte alltför dyrt, 3-4000 kanske.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?
« Svar #7 skrivet: 15 april 2009, 13:05:28 »
Hej

Ursäkta att jag är tjatig men jag undrar hur mycket Radon har du i luften utanför huset?
Varför inte ventilera grunden med utomhusluften i lungn takt?
Hur stor är tillströmningen av Radon från marken?

Har du ett gammalt hus eftersom du säger att du skall vända luftströmmen från grunden upp i huset med hjälp av undertryck, moderna hus använder sig av diffusions-spärr för att förhindra sånt och man försöker då hindra luften från att gå innifrån huset och ut i konstruktionen, du vill ju göra tvärtom.

Hur är det med Radon, kan det ta sig igenom s.k. diffusionstät plast?
Hur menar man att Radon tar sig in i husen?
Jag är lite nyfiken på allt detta.

MVH
Messer

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?
« Svar #8 skrivet: 15 april 2009, 22:56:38 »
I referensen jag länkade står uttryckligen att de som inte röker och inte utsätts för miljötobaksrök inte uppvisar någon riskökning med ökande radonkoncentration. En annan notering är att de skriver om åtgärd om radonhalten överstiger 400 bq och åtgärden beräknas sänka den med 100 bq. Så om ingen röker i din familj kan du sova lugnt vid 320 bq.

Om du ändå vill öka undertrycksventileringen av grunden så är det ju ganska enkelt att täta o sätta dit en kanalfläkt. Kostar kanske 2.000 kr.

Nackdelen med ökad undertrycksventilering är det ökade behovet av avfuktning på sommaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?
« Svar #9 skrivet: 16 april 2009, 08:53:14 »
I referensen jag länkade står uttryckligen att de som inte röker och inte utsätts för miljötobaksrök inte uppvisar någon riskökning med ökande radonkoncentration.

Inte riktigt sant numer enligt den här artikeln. Men ökningen för icke-rökare är obetydlig. 

http://www.oxelosund.se/fileadmin/MSK/PDF/Infomaterial/061020_SSI_Radon_och_lungcancer.pdf
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Hej

Ursäkta att jag är tjatig men jag undrar hur mycket Radon har du i luften utanför huset?
Varför inte ventilera grunden med utomhusluften i lungn takt?
Hur stor är tillströmningen av Radon från marken?

Har du ett gammalt hus eftersom du säger att du skall vända luftströmmen från grunden upp i huset med hjälp av undertryck, moderna hus använder sig av diffusions-spärr för att förhindra sånt och man försöker då hindra luften från att gå innifrån huset och ut i konstruktionen, du vill ju göra tvärtom.

Hur är det med Radon, kan det ta sig igenom s.k. diffusionstät plast?
Hur menar man att Radon tar sig in i husen?
Jag är lite nyfiken på allt detta.

MVH
Messer

Jag vill inte ha in utomhusluft i grunden, det är ju aldrig bra i en krypgrund..speciellt inte om den avfuktas. All mark innehÃ¥ller tillräckligt med radongas för att fÃ¥ höga nivÃ¥er inomhus...även lÃ¥griskomrÃ¥den. 

Nej, jag vill inte göra tvärtom, jag vill bara hindra ev. luft från grunden att komma upp i huset. Har du normal ventilation i ett hus dvs. med undertryck så sugs ju luften in via ventiler men också från bjälklaget om du inte har helt 100 tätt vilket är ganska svårt att få. Tänk på att vissa har problem med markradon som kommer in via en betongplatta, gasen tar sig igenom på dom flesta ställen...

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?
« Svar #11 skrivet: 16 april 2009, 20:10:00 »
Hej

Citera
Nej, jag vill inte göra tvärtom, jag vill bara hindra ev. luft från grunden att komma upp i huset. Har du normal ventilation i ett hus dvs. med undertryck så sugs ju luften in via ventiler men också från bjälklaget om du inte har helt 100 tätt vilket är ganska svårt att få. Tänk på att vissa har problem med markradon som kommer in via en betongplatta, gasen tar sig igenom på dom flesta ställen...

Hur menar du att Radonet tar sig igenom betongplattan, sker det någon lufttransport genom plattan?
Sen skriver du att gasen tar sig igenom på dom flesta ställen, ja det kan vi säga att den gör men då hjälper ju inte undertryck, det kommer att ske diffusion iallafall.
Om radonet transporteras med hjälp av luftströmmar genom bjälklaget så förstår jag att det kan hindras med undertryck men då kommer du också att suga ner luft innifrån och det är väl något man vill undvika.

Nåja det jag undrar över är om radon transporteras in i husen med luftströmmar eller via diffusion.

MVH
Messer

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Negativa effekter av en kompletterande fläkt (radonsug)?
« Svar #12 skrivet: 16 april 2009, 23:20:23 »
Citera
Inte riktigt sant numer enligt den här artikeln. Men ökningen för icke-rökare är obetydlig. 

http://www.oxelosund.se/fileadmin/MSK/PDF/Infomaterial/061020_SSI_Radon_och_lungcancer.pdf


Det var ju en bra referens som ger radonet lite perspektiv.

Utifrån diagrammet kan man grovt skatta att om Mattias inte röker och sänker radonhalten från 320 till 200 bq så sänker han sin risk att utveckla lungcancer med 0.1% (från 0.7 till 0.6%) om han bor i den miljön under 75 år. Vet inte hur gammal Mattias är, men sannolikt kommer han inte att bo där i 75 år. Är det värt att bry sig om den lilla riskminskningen? Man skall ju ändå dö av ngt.

Om Mattias däremot röker minskar han den med 3% (frÃ¥n 17 till 14%). I sÃ¥ fall skulle jag rÃ¥da honom att sluta röka.   

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Hej

Citera
Nej, jag vill inte göra tvärtom, jag vill bara hindra ev. luft från grunden att komma upp i huset. Har du normal ventilation i ett hus dvs. med undertryck så sugs ju luften in via ventiler men också från bjälklaget om du inte har helt 100 tätt vilket är ganska svårt att få. Tänk på att vissa har problem med markradon som kommer in via en betongplatta, gasen tar sig igenom på dom flesta ställen...

Hur menar du att Radonet tar sig igenom betongplattan, sker det någon lufttransport genom plattan?
Sen skriver du att gasen tar sig igenom på dom flesta ställen, ja det kan vi säga att den gör men då hjälper ju inte undertryck, det kommer att ske diffusion iallafall.
Om radonet transporteras med hjälp av luftströmmar genom bjälklaget så förstår jag att det kan hindras med undertryck men då kommer du också att suga ner luft innifrån och det är väl något man vill undvika.

Nåja det jag undrar över är om radon transporteras in i husen med luftströmmar eller via diffusion.

MVH
Messer

Radon är en gas som via luftströmmar kommer upp genom bjälklag eller betongplatta. Dom flesta plattor är inte så täta att dom kan hindra en gas från att gå igenom den.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Inte riktigt sant numer enligt den här artikeln. Men ökningen för icke-rökare är obetydlig. 

http://www.oxelosund.se/fileadmin/MSK/PDF/Infomaterial/061020_SSI_Radon_och_lungcancer.pdf


Det var ju en bra referens som ger radonet lite perspektiv.

Utifrån diagrammet kan man grovt skatta att om Mattias inte röker och sänker radonhalten från 320 till 200 bq så sänker han sin risk att utveckla lungcancer med 0.1% (från 0.7 till 0.6%) om han bor i den miljön under 75 år. Vet inte hur gammal Mattias är, men sannolikt kommer han inte att bo där i 75 år. Är det värt att bry sig om den lilla riskminskningen? Man skall ju ändå dö av ngt.

Om Mattias däremot röker minskar han den med 3% (frÃ¥n 17 till 14%). I sÃ¥ fall skulle jag rÃ¥da honom att sluta röka.   


Nja, han sänker ju faktiskt sin risk för lungcancer med runt 15% i båda fallen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!