Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AY-XP12GHR är det en bra pump?  (läst 2497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kenned

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
AY-XP12GHR är det en bra pump?
« skrivet: 25 augusti 2007, 12:39:56 »
Hej!

Jag har länge gått och funderat på en luft-luft värmepump till mitt Fritidshus, nu när vi tänker flytta dit permanent så har iden mognat.
Jag har en öppen planlösning på 65kvadrat och endast el-element så därför tror jag att en sådan pump skulle passa bra. Jag har kikat här på forumet mellan olika märken och fasnat för Sharp. Jag har tänkt mig en AY-XP12GHR är det någon som har erfarenhet av den?
Är det ett bra val eller är den för stor för mig, kan det räcka med en XP-9GHR?
Hur är den när det drar i hop sig och blir ner mot -20?
tacksam för svar.
 

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: AY-XP12GHR är det en bra pump?
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2007, 10:44:08 »
Det beror helt på:

-Hur stort är ditt fritidshus ?

-Är det vinterbonat ? Hur mycket isolering och typ av fönster ?

Det är inte helt ovanligt att folk blir förvånade när de försöker värma sina dåligt isolerade garage eller sommarstugor på vintern med luft/luft värmepumpar.
 
Annars är Sharp bra maskiner, samma grund sitter i Aermec, IVT och Elektrolux. Tillhör de maskiner som presterar högst COP på marknaden Andra bra maskiner är t ex Mitsubishi Hyper och Toshiba RAS.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!