Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?  (läst 6975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #15 skrivet: 06 oktober 2011, 19:49:40 »
Jag ser nu att du har en on/off maskin med elektronisk expansionsventil och RCD.
Missade det förut a:gl

300G verkar vara en fin maskin skulle gärna ha en själv.  *vinkar*

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #16 skrivet: 06 oktober 2011, 21:49:43 »
Se till att du får en välfungerande innetermostat så att du slipper springa ner i källaren för att kompensera för sol och blåst samt varje gång som du vill ändra på värmen, t.ex. för att din fru endera fryser eller är för varm.
När jag köpte min Nibe för 10 år sedan så hade IVT inte någon innetermostat där man kunde justera temperaturen. Det kanske de har nu, men kolla för säkerhets skull.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #17 skrivet: 07 oktober 2011, 09:13:00 »
Nibe har ingen innegivare man kan justera tempen på men den håller jämn temp inomhus.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #18 skrivet: 07 oktober 2011, 09:25:47 »
Nibe har ingen innegivare man kan justera tempen på men den håller jämn temp inomhus.

Med RMU40 (tillbehör) kan man justera temperaturen i alla klimatsystem, och även se larm och justera varmvatteninställningar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #19 skrivet: 07 oktober 2011, 10:12:45 »
jo den finns men som standard är det en innegivare som jag tycker funkar bra under förutsättning att man vill ha samma temp jämnt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #20 skrivet: 07 oktober 2011, 10:17:11 »
jo den finns men som standard är det en innegivare som jag tycker funkar bra under förutsättning att man vill ha samma temp jämnt.

Japp, jag ville bara klargöra att det finns innegivare med justering. Din kommentar lät som att det inte fanns.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Pia_77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #21 skrivet: 07 oktober 2011, 14:26:50 »
Se till att du får en välfungerande innetermostat så att du slipper springa ner i källaren för att kompensera för sol och blåst samt varje gång som du vill ändra på värmen, t.ex. för att din fru endera fryser eller är för varm.
När jag köpte min Nibe för 10 år sedan så hade IVT inte någon innetermostat där man kunde justera temperaturen. Det kanske de har nu, men kolla för säkerhets skull.
Men reglerar jag inte temperaturen med vattengolvets termostater? Det är jag som är frun  ;)
Fabrikatet på värmepumpen är bara en parameter. Minst lika viktigt är det att välja en kunnig installatör som gör en bra installation och som finns kvar om ett antal år när man behöver reparation/service.
Vi har bara tagit in offerter från trygga företag med bra referenser och stor sannolikhet att de finns kvar om tio år.

Ursäkta  menade Kylteknikers maskin. Din installatör borde veta ditt flöde efter att att han gjort en okulär inspektion av ditt hus. utifrÃ¥n erfarenheter borde han dÃ¥ veta ditt tillgängliga flöde ganska exakt och dÃ¥ veta hur stor maskin du kan stoppa in utan att riskera att ändra flödet i systemet.
Det går fint att stoppa in nästan hur stor maskin som helst, men då krävs en annan typ av lösning med en tank osv.
Eftersom intsllatörerna varit här och kollat mitt system utgår jag från att de då offererar en maskin som passar de förutsättningar som finns här. De två offererade maskinerana ligger ju inte mil ifrån varandra så de verkar ha gjort en hyffsat likvärdig bedömning av detta.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #22 skrivet: 07 oktober 2011, 14:33:09 »
Vad vill du ha ?  Hur mkt spets vill du köpa? Hur mkt VV vill du ha?  Dessa saker ska du tala om för din installatör.

Det kommer nog bli kanon, lycka till med allt *vinkar*

Utloggad Pia_77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #23 skrivet: 08 oktober 2011, 08:22:32 »
Vad vill du ha ?  Hur mkt spets vill du köpa? Hur mkt VV vill du ha?  Dessa saker ska du tala om för din installatör.

Det kommer nog bli kanon, lycka till med allt *vinkar*

Jag vet ju inte ännu vad jag vill ha det är ju det jag håller på att ta reda på genom att prata med installatörer titta på deras förslag, fråga här och läsa på.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #24 skrivet: 08 oktober 2011, 21:06:40 »
jo den finns men som standard är det en innegivare som jag tycker funkar bra under förutsättning att man vill ha samma temp jämnt.

 Enligt Nibe finns det bÃ¥de inne och utegivare med . Nästa vecka ska vÃ¥r Nibe 1245 installeras . Montören sade att de oftast bara installerar utegivaren .
  Jag är fundersam till det men undrar samtidigt hur Nibe1245 styr och ställer med bÃ¥da givarna samtidigt ? Vi har Radiator lÃ¥gtempsystem.

       :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #25 skrivet: 08 oktober 2011, 21:15:50 »
Enligt Nibe finns det både inne och utegivare med . Nästa vecka ska vår Nibe 1245 installeras . Montören sade att de oftast bara installerar utegivaren .
  Jag är fundersam till det men undrar samtidigt hur Nibe1245 styr och ställer med bÃ¥da givarna samtidigt ? Vi har Radiator lÃ¥gtempsystem.

Låt installera innegivaren också, den följer ju med! Du behöver inte använda den till att reglera, man kan också bara ha den till att logga innetemperaturen (går att se i ett diagram i displayen, men också spara till USB-minne för att skapa äckligt detaljerade loggar).

Man slår av/på reglering mot innetemp i en meny, och man bör börja med den AV enligt konsensus här i forumet för att göra det enklare för sig att trimma inställningarna...

/ Erik
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #26 skrivet: 08 oktober 2011, 21:21:37 »
Se till att fÃ¥ bÃ¥da givarna installerade vill du inte använda innegivaren ställer man rumsgivarfaktor pÃ¥ 0 sÃ¥ styr den inget men innetempen visas i loggen och i vp. Innegivaren funkar sÃ¥ att den korrigerar kurvan om det tex är 3 grader varmare inne än du ställt in och rumsgivarfaktor stÃ¥r pÃ¥ 4 sÃ¥ kommer den beräknade framledningen bli 12 grader kallare. Jag tycker självklart du ska använda innegivaren efter du ställt in rätt kurva eller gör som jag gör en egen kurva har du hyffsad koll pÃ¥ vilken framledning du har i dag sÃ¥ är det enkelt. Se även till att dom installerar strömkännarna som styr effektvakten  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #27 skrivet: 09 oktober 2011, 06:55:34 »
Tack för tipsena .  Placeringen av innegivaren tänkte jag kunde vara i "lilla" toaletten . Den finns i ett av hörnena av huset men vägg i vägg med grovkök
 där värmepumpen ska installeras. För det är dÃ¥ längst bort frÃ¥n vardagsrum där den stora spisen är som lagrar värme över natten utan problem .
  Det är väl bättre att jag stänger radiator i vardagsrum/kök när jag eldar istället för att Niben shunttar ner hela systemet .
  Jag skulle gärna placera givaren högt upp nära taket mot innervägg , radiatorn i toaletten är pÃ¥ motsvarande vägg (yttervägg) :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #28 skrivet: 09 oktober 2011, 09:06:24 »
LÃ¥ter lite konstigt med givaren pÃ¥ toa  Sc:,h men kan säkert funka men jag tror du kan ha den i vardags rummet om du ställer rumsgivarpÃ¥verkan lÃ¥gt för värmen frÃ¥n kamin sprider sig antagligen runt i huset men det är svÃ¥rt att ge rÃ¥d om andras hus du vet säkert bäst själv en plats som representerar värmen frÃ¥n hela huset bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe, IVT eller annat vad ska man ha?
« Svar #29 skrivet: 09 oktober 2011, 09:20:20 »
Men reglerar jag inte temperaturen med vattengolvets termostater? Det är jag som är frun  ;)

Värmepumpen vill ha ett visst vattenflöde för att fungera bra. Förlitar man sig helt på termostater så kommer flödet att variera mycket och rent av stanna helt ibland. Man kan reglera med golvvärmetermostaterna, men det kräver att installatören tar hänsyn till det och installerar en arbetstank eller nåt liknande.

Låter du iställer värmepumpen sköta regleringen och sätter in en innegivare som kompenserar för tillfällig över-/undertemp så får du en enklare installation med i stort sett samma komfort. Det gör inget om nån/några enstaka termostater stryper, så du kan behålla dom men skruva upp en aning så att dom bara aktiveras om det blir för varmt i nåt enstaka rum.
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!