Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer om bergvärmepumpen gÃ¥r utan köldbärarmedie?  (läst 1852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Såg precis att min i veckan installerade bergvärmepump har tomt expansionskärl. Det var väldigt låg nivå i det från början, men nu finns ingen vätska alls där.

Varnar pumpen om den tycker vätskenivån är för låg eller går den helt enkelt bara sönder? Har en Nibe 1145-15.

MVH,
Anders

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Den kan suga in luft i köldbärar kretsen vilket kan orsaka larm se till att fyll på så fort som möjligt så kanske du slipper problem med luft.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur är det tänkt att man skall fylla på? Jag har ingen ventil på slingan. Skruvar man av toppen på expansionskärlet? Har en sån avlång vit plastvariant. Som den på den här sidan: http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/207395-vad-ska-jag-fylla-pa-med-koldbarare.html

Enligt sidan med bilden kan jag fylla med bara vatten.

Utloggad Blixt3n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Signaltekniker pÃ¥ södra stambanan, Arlöv-Alvesta
Om du har en ventil under expansionskärlet så ska denna först stängas för att sedan skruva av toppen och däri fylla på vatten alternativt köldbäraretanol.
Nibe F-1145(8kW) + VPB200, installerad augusti 2013.
2st volymtankar: 1st 100L på fram och 1st 140L på returen, totalt 300L på radiatorkretsen.
Hus från 1930(1,5-plans) med tilläggsisolering på 2000-talet på hela 126m2+70m2 biyta, strax utanför centrala Skåne.
Totalkostnad av installation: ~128.000kr inkl återställning av tomt(60m3 jord/nysådd av gräs m.m)
Förbrukning före ombyggnad:
25-30m3 ved + ~5500kWh i hushållsel.

Aggen2

  • Gäst
Aggen2
SV: Vad händer om bergvärmepumpen går utan köldbärarmedie?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2013, 08:38:53 »
Hur vet man om man har ett trycksatt system?

Jag provade att skruva lite på ventilen ovanpå expansionskärlet, och då pös det en del och det fylldes upp till halva volymen igen. Det verkar lite märkligt, betyder det att det finns en massa luft någon annan stans i systemet? Eller skall det vara såhär i början?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Troligen hade du lite övertryck i systemet, och dessutom en del luft kvar.
Luften hamnade i burken (som den ska) och när du släppte ut trycket så kom vätskan tillbaka in i burken.
Normalt har man en ventil under burken om den är trycksatt för att kunna behålla lite övertryck när man öppnar och fyller på, men det funkar att köras trycklöst också.

Hur ser det ut i övrigt? Sitter burken på högsta nivån i köldbärarsystemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Aggen2

  • Gäst
Aggen2
SV: Vad händer om bergvärmepumpen går utan köldbärarmedie?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2013, 10:26:48 »
Jao, den sitter där det är som högst, men det är kanske 4-5 meter som är som högst. De har dragit upp slingan i taket den sträckan och där sitter kärlet. Kan inte garantera att det inte är några cm högre på någon annan del av de takhängda.

Det bubblade till och skakade i slangarna vid ett tillfälle när jag var vid pannan. Så iaf då fanns de luft där.

Sedan när jag fått slingorna parallellkopplade kanske det är bra att stänga av ena slingan helt några dagar, och sedan andra slingan helt några dagar, så att det inte står luft i någon av dem. Eller är det en dålig idé?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det borde räcka med att köra varje slinga ett par timmar.
Men det är en bra idé att lufta dom var för sig, kör köldbärar-CP kontinuerligt när du luftar (meny 5.1.8 ).
Och ha koll på kärlet, du kan fylla på med vatten om det börjar bli tomt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!