Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luft/vattenvärmepump pÃ¥ taket  (läst 3188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
luft/vattenvärmepump på taket
« skrivet: 16 oktober 2006, 12:47:51 »
Hej!
Finns det någon på forumet som vet om det funkar att montera L/V-pumpen på hustaket?
Jag har nämligen problem med rördragningen in till befintlig elpanna,pannrummet är beläget mitt i huset,från taket kan jag använda en oanvänd skorstenskanal att dra rören genom.
Tackar på förhand för eventuell hjälp.
Mvh Janne.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: luft/vattenvärmepump på taket
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2006, 13:45:20 »
 Hej, har placerat min utedel (Sanyo CO2) pÃ¥ gaveln över garagetak.
Detta gav mig kort rördragning, enkel håltagning (trä), inga problem med kondensvattnet, samt ett utmärkt stöldskydd.
Träkonstruktionen fick dock förstärkas med några extra reglar samt lite ljud kan höras när det är riktigt kallt och tyst i huset i övrigt.
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: luft/vattenvärmepump på taket
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2006, 17:23:17 »
är nog inga problem bara man tänker på vikten.
Kan tänka mig att det blir en del vibrationer. Min pump vibrerar bra men den är från -92 och jag hoppas på att utvecklingen har gått framåt, så de nya går nog tystare och vibrerar mindre. extra gummifötter och flexslangar är nog ett måste. kan vara jobbigt och få upp dom de väger mellan 100-140 kg men med kranbil så är det väl inga problem........

En sak jag inte vet är hur det blir med rördragningen till taket,  kan bli väldigt högt att pumpa upp vattnet, man kanske behöver starkare cirkpump           nÃ¥n annan som vet ?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: luft/vattenvärmepump på taket
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2006, 18:25:18 »
Höjdskillnaden spelar ingen roll för cirkpumpen, man kan dock, beroende på hur högt huset är behöva sätta in ett lite större expansionskärl för att kunna trycksätta systemet tillräckligt, sedan systemet är vattenfyllt så "märker" cirkpumpen inte av några höjdskillnader, nedförsluten och uppförsluten tar bort varann...

Hos oss skulle "regeringen" dock stoppa en eventuell värmepump på taket, men det är en helt annan fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: luft/vattenvärmepump på taket
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2006, 23:38:50 »
Höjdskillnaden spelar ingen roll för cirkpumpen, man kan dock, beroende på hur högt huset är behöva sätta in ett lite större expansionskärl för att kunna trycksätta systemet tillräckligt, sedan systemet är vattenfyllt så "märker" cirkpumpen inte av några höjdskillnader, nedförsluten och uppförsluten tar bort varann...

Hos oss skulle "regeringen" dock stoppa en eventuell värmepump på taket, men det är en helt annan fråga.


Har du en Regering...............jag har en Diktator......

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: luft/vattenvärmepump på taket
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2006, 23:56:04 »
Hej!
Finns det någon på forumet som vet om det funkar att montera L/V-pumpen på hustaket?
Jag har nämligen problem med rördragningen in till befintlig elpanna,pannrummet är beläget mitt i huset,från taket kan jag använda en oanvänd skorstenskanal att dra rören genom.
Tackar på förhand för eventuell hjälp.
Mvh Janne.

Använder du vatten fria utedelar med 410 i så är de små o nätta.

mvh Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!